arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۵۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
الخلیج آنلاین:

ترکیه در مسیر رفع اختلافات با عربستان؛ ماجرا چیست؟

دولت ترکیه سعی دارد روابط خود با عربستان سعودی را بهبود بخشد، رابطه‌ای که به دنبال شعله ور شدن بحران خلیج فارس، شاهد تنش بی سابقه ای بود، البته پیش از آنکه ترور خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه، بر تنش این رابطه بیفزاید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم أشرف کمال نوشت: دولت ترکیه سعی دارد روابط خود با عربستان سعودی را بهبود بخشد، رابطه‌ای که به دنبال شعله ور شدن بحران خلیج فارس، شاهد تنش بی سابقه ای بود، البته پیش از آنکه ترور خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه، بر تنش این رابطه بیفزاید.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرده که آنکارا به دنبال بهبود روابط با ریاض بوده و به تصمیم دستگاه قضای عربستان در مورد پرونده ترور خاشقچی احترام می‌گذارد.

این اظهارات در تکمیل صحبت‌های رجب طیب اردوغان است که تاکید کرده بود کشورش آماده تصحیح روابط با دولت‌های خلیج فارس است و تمایل دارد روابط خود با ریاض را عادی سازی کند. این در حالی است که یک منبع دیپلماتیک گزارش داده عربستان و ترکیه به توافقی برای عادی سازی روابط رسیده اند.

پس از اعلام صلح کشورهای عربی با قطر در ژانویه ۲۰۲۱، روابط عربستان و ترکیه شاهد برخی پالس‌های مثبت برای نزدیکی میان این دو کشور بود.

در نیمه ماه آوریل جاری، رئیس جمهور ترکیه یک تماس تلفنی با پادشاه سعودی داشته و حلول ماه رمضان را به او تبریک گفت. این دومین تماس سران دو کشور از زمان متشنج شدن روابطشان است، چرا که پادشاه سعودی در اواخر سال گذشته با اردوغان تماس گرفت تا از آنکارا برای شرکت در نشست گروه بیست به میزبانی ریاض دعوت کند.

نیمه مارس گذشته، رئیس جمهور ترکیه گفت عربستان درخواست خرید پهپاد‌های مسلح از آنکارا نموده و این مساله همزمان شد با افزایش حملات حوثی‌ها به عربستان.

در طول سال‌های گذشته، تجارت بین دو کشور به شدت کاهش یافته، اما آنکارا و ریاض به تازگی تمایل زیادی برای بهبود روابط پیدا کرده اند.

روابط بین عربستان و ترکیه، در پی ایستادن آنکارا در کنار دوحه در ماجرای اختلاف قطر با چهار کشور عربی، بحرانی و پس از ترور خاشقچی و نزدیکی عربستان به یونان، بدتر شد.

اردوغان در ماه گذشته از آموزش مشترک نیروهای سعودی و یونانی انتقاد کرد، این آموزش‌ها همزمان شد با افزایش اختلافات ترکیه و یونان در مورد حقوق دریایی در مدیترانه. از سوی دیگر، دولت‌های متعددی به پهپاد‌های ترکیه که کارایی خود را در مناطق درگیری مثل سوریه، لیبی و قره باغ ثابت کرده اند، توجه نمودند.

پس از تصمیم بایدن برای توقف توقف فروش سلاح به ریاض، عربستان در صدد یافتن جایگزین‌هایی برای خرید سلاح برآمده است. ترکیه امیدوار است کاهش تنش‌ها با عربستان بتواند به بخشی از تلاش منطقه‌ای گسترده اش تبدیل شود.

به گفته یوسف کاتب اوغلو، تحلیلگر سیاسی، ترکیه تلاش زیادی برای تقویت امنیت منطقه داشته و سعی  می‌کند کانال‌های گفتگویی را از جمله با عربستان سعودی ایجاد کرده و موضوع ترور خاشقچی که باعث اختلاف بین این دو کشور شده است را به نحوی حل کند.

کاتب اوغلو در گفتگو با الخلیج آنلاین افزود: ترکیه ایجاد ائتلاف‌هایی در منطقه را ضروری می‌داند، تا این ائتلاف‌ها باعث شکست نقشه‌هایی شود که هدف آن‌ها متشنج کردن روابط بین ترکیه و همسایگانش است، بنابراین، انکارا در حال حاضر تلاش زیادی برای بازگشایی کانال‌های مذاکره با برخی دولت‌ها براساس احترام متقابل و منافع مشترک می‌کند.

وی می‌گوید: قبلا دیدیم که در رابطه با مصر، نظر به منافع مشترک این کشور با ترکیه، چگونه سیاست دیپلماسی آنکارا نتیجه بخش بود و حالا همین نحوه تعامل ترکیه، با عربستان و در رابطه با موضوع خاشقچی، تکرار می‌شود. آنکارا تصمیم دارد فتنه‌ها را از بین برده و روابط خود با عربستان-که از وزنه سنگینی در منطقه برخوردار است- را توسعه دهد.

او در تکمیل اظهاراتش می‌افزاید: آنکارا تصمیم گرفته بپذیرد که پرونده خاشقچی یک امر داخلی است و ریاض قطعا به حقیقت آن آگاهتر است، از این رو، باید به تصمیم دادگاه سعودی صرفنظر از انگیزه‌های این ترور، احترام بگذارد.

در این میان، صادرات ترکیه به عربستان به تدریج در حال افزایش است و باید گفت اقدام ترکیه در مورد حل اختلافات با عربستان، کاملا هوشمندانه است.

منطقه در دوره ائتلاف‌ها به سر می‌برد، در این شرایط ترکیه هم ناچار است برای تشکیل ائتلاف، به عوامل مشترکی مثل دین و تاریخ تکیه کند، همین امر، باعث شتاب آنکارا برای اصلاح روابطش با دولت‌های منطقه، علیرغم اختلافات قدیمی شده است.

به طور کلی، ترکیه خواهان برقراری کانال‌های ارتباطی در راستای به صفر رساندن مشکلاتی است که موجب بی اعتمادی شده و قصد دارد طبق اصل منافع و احترام مشترک عمل کند.

نظرات بینندگان