arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۵۶۱۰
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۲ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

سخنگوی ستاد کرونا: واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال این هفته تمام می‌شود

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال این هفته تمام می شود و هفته آینده واکسیناسیون افرد ۷۵ تا ۸۰ سال و بعد از آن افراد ۷۰ تا ۷۵ سال انجام می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال این هفته تمام می شود و هفته آینده واکسیناسیون افرد ۷۵ تا ۸۰ سال و بعد از آن افراد ۷۰ تا ۷۵ سال انجام می شود.

علیرضا رئیسی روز شنبه پس از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: فاز یک واکسیناسیون کرونا در کشور برای نیروهای بهداشتی و درمانی تمام شد و فاز دوم برای افراد بالای ۸۰ ساله شروع شده است. امیدواریم تا پایان این هفته واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال را تمام کنیم از هفته آینده نیز ۷۵ تا ۸۰ساله ها و بعد از آن ۶۵ تا ۷۰ ساله را شروع خواهیم کرد. سامانه ثبت نام واکسن کرونا نیز آماده است به زودی به مردم معرفی می شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برای واکسیناسیون سالمندان فعلا نیازی به ثبت نام و مراجعه حضوری نیست. نیازی به مراجعه به سایت هم نیست و از طریق تلفن و پیامک به مردم اعلام می شود و اگر تا هفته آینده پیامک ارسال نشد، سامانه وزارت بهداشت برای ثبت نام سالمندان برای واکسن معرفی می شود.

وی افزود: متوسط رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور ۶۱ درصد و بیشترین اصنافی که پروتکل ها را رعایت نمی کنند، سوپرمارکت ها، خواربار فروشی ها و نانوایی ها هستند.

رئیسی گفت: در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا بر وضعیت بیماری کووید۱۹ در کشورها مروری انجام شد و اعلام کردیم که نوع غالب ویروس کرونا در ایران ویروس جهش یافته انگلیس است که در کشور تاخت و تاز می کند. حدود ۸۰ درصد ویروس کرونا در ایران از نوع ویروس جهش یافته انگلیسی است. ویروسی که سیستم بهداشت و درمان انگلیس را به زانو درآورد و بسیاری از کشورهای اروپایی را درگیر کرد.

وی افزود: در دنیا انواع ویروس جهش یافته کرونا مانند ویروس انگلیسی، آفریقای جنوبی و هندی تاخت و تاز می کند. متاسفانه هندوستان با وضعیت نامناسبی مواجه است. سیستم بهداشت و درمان این کشور تقریبا ناتوان شده است امیدواریم این کشور هم سر و سامان بگیرد و بتواند بیماری را کنترل کند.

توقف روند افزایشی کرونا در ۲۵ استان
سخنگوی ستاد ملی با کرونا ادامه داد: ویروس انگلیسی در ایران با سرعت بالای گسترش یافته است اما با همکاری مردم و به خصوص بازاریان آثار و شواهد خوبی داریم. در ۲۵ استان کشور وضعیت به ثبات رسیده است گرچه هنوز میزان بیماری کم نیست اما روند افزایش یابنده متوقف شده است.

وی گفت: در ۱۵ استان روند نزولی کرونا شروع شده است. در ۱۰ استان تقریبا به اوج بیماری رسیده ایم و انتظار داریم این هفته و هفته آِینده از ورودی بیمارستان ها کاسته شود و این استان ها روند نزولی را طی کنند.

رئیسی افزود: ۶ استان هنوز روند نزولی را شروع نکرده اند و باید مراقبت های بیشتری داشته باشند. گر چه بر اساس شواهد به اوج بیماری نزدیک شده اند. زمانی که قله و اوج بیماری می رسد اگر پروتکل ها به خوبی رعایت شود یک هفته بعد سیر افزایش یابنده بیماری متوقف می شود.

وی گفت: این ۶ استان که هنوز باید به شدت اصولی بهداشتی و پروتکل ها را رعایت کنند شامل تهران، البرز، قزوین، خراسان جنوبی، هرمزگان و سیستان بلوچستان است که در روزهای آینده به اوج بیماری می رسند بعد شاهد روند نزولی در این استان ها خواهیم بود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: در استان های جنوبی به ویژه بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان کرمان با توجه به در معرض خطر بودن نسبت به ویروس های جهش یافته از جمله ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی باید بیشتر رعایت کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۹۸ شهر در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر نارنجی، ۸۷ شهر زرد و ۹ شهر آبی داریم، گفت: صرف نظر از اینکه ویروس های جهش یافته وارد می شود یا نه کاری که باید انجام دهیم این است که همان توصیه های قبلی را انجام دهیم البته با وسواس و دقت بیشتری انجام شود تا از گسترش ویروس های جدید در سطح استان و کشور جلوگیری کنیم. راه مبارزه با کرونا رعایت همان پروتکل های قبلی است.

رئیسی افزود: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور هنوز در حد مطلوب نیست و آنچنان که باید و شاید پروتکل ها رعایت نمی شود. در برخی استان ها خوب عمل کرده اند اما برخی استان ها عملکرد ضعیف بوده است و در مجموع میزان متوسط رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور ۶۱ درصد است.

ممنوعیت ورود خارجی ها از مرزهای شرقی
سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: در جلسه امروز ستاد همچنین درباره تشدید مراقبت های مرزی تصمیم گیری شد و قرار شد ناجا تفاهمنامه ای با ارتش و سپاه ببندد تا برای کنترل مرز و عدم ورود اتباع خارجی به ویژه در مرزهای خراسن رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه در هفته گذشته حدود ۵۷۰۰ نفر از اتباع خارجی که ورود غیر مجاز داشتند برگردانده شدند، افزود: اکثر افرادی که غیر مجاز وارد می شوند از استان های شرقی هستند و ۶۷ درصد آنها از مرزهای سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی وارد کشور می شوند.

رئیسی گفت: تصمیم دیگری که گرفته شد، ممنوعیت صدور مجوز ورود خدمه کشتی و ملوانان در بنادر است که از طریق فرماندهی دریابانی و اداره گذرنامه انجام شد. بسیاری از نیروهای خدمه کشتی ها مربوط به هندوستان است و اگر این افراد مبتلا باشند و در مرزهای ایران پیاده شوند می تواند آسیب زا باشد و این افراد هم کنترل می شوند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: در هفته گذشته ۳۱۰ هزار بازدید اصناف انجام شد، طرح تشدید بازرسی ها اجرا شد. در این بازدیدها ۵۲۰۰ صنف متخلف پلمب شدند. رعایت برخی اصول پروتکل ها در اصناف ضعیف از جمله اینکه ۳۸ درصد تهویه مناسب ندارند، ۳۷ درصد مردم ماسک نمی زنند. ۴۰ درصد مردم هم به خصوص در مترو ها و وسایل حمل و نقل عمومی فاصله گذاری را رعایت نمی کنند.

وی گفت: میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز ورزشی ۵۰ درصد است. باشگاه های ورزشی به علت تهویه نامناسب و فضای سربسته عامل انتقال بیماری هستند.

وی افزود: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در پایانه های مسافربری حدود ۷۳ درصد است. بدترین جاها نیز از نظر رعایت پروتکل های بهداشتی سوپر مارکت ها، خواربار فروشی ها و بعد از آن نانوایی هاست. امیدواریم با رعایت پروتکل ها وضعیت مناسب تری داشته باشیم.

نظرات بینندگان