arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۵۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۳ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
الخلیج آنلاین:

نگاه ایران به عمان چگونه است؟ / از بازار اقتصادی تا شریک استراتژیک

پادشاهی عمان، از جمله دولت‌های عربی خلیج فارس است که روابط اقتصادی گسترده‌ای با ایران دارد، بویژه در زمینه مبادلات تجاری و وجود خطوط حمل و نقل کالا‌های مختلف. امار اقتصادی نشان دهنده رشد میانگین‌های مبادلات تجاری بین عمان و ایران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم محمد أبو رزق نوشت: پادشاهی عمان، از جمله دولت‌های عربی خلیج فارس است که روابط اقتصادی گسترده‌ای با ایران دارد، بویژه در زمینه مبادلات تجاری و وجود خطوط حمل و نقل کالا‌های مختلف. امار اقتصادی نشان دهنده رشد میانگین‌های مبادلات تجاری بین عمان و ایران است. طبق آخرین ارقام منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی و صنعت در عمان، مبادلات تجاری این کشور با ایران به ۱۱۶ میلیون ریال عمان رسیده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: زمینه‌های اقتصادی مبادلات بین دو کشور، بخش تولید و صادرات مواد غذایی، انرژی، نفت و گاز، راه سازی و گردشگری است. پیش از این، در دسامبر ۲۰۱۹ ایران سه پیش نویس همکاری در زمینه گمرک و حمل و نقل دریایی و ورزش با عمان امضا کرد. در ضمن روابط قوی بین عمان و ایران، روز چهارشنبه وزیر خارجه ایران در سفری دو روزه به عمان رفت ئ سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: «هدف از این سفر اجرای مذاکراتی در مورد روابط دو جانبه و همکاری‌های منطقه‌ای است».

افزایش مبادلات تجاری

ایران تلاش می‌کند حجم مبادلات تجاری با پادشاهی عمان را به ۵ میلیارد دلار برساند. در همین رابطه، محسن ضرابی رئیس اتاق بازرگانی ایران و عمان تاکید می‌کند که شرایط برای تنوع بخشیدن به کالا‌های صادراتی مناسب بوده و امکانات خوبی بین دو کشور وجود دارد. این در حالی است که حجم معاملات تجاری در زمان تاسیس اتاق مشترک بین تهران و مسقط، در سال ۲۰۱۳ به حدود ۲۲۰ میلیون دلار رسید.

به گفته ضرابی، تاسیس خطوط دریایی و تسهیل عمل شرکت‌ها به تقویت مبادلات تجاری بین دو کشور، کمک می‌کند. ایران از بنادر عمانی برای واردات کالا‌ها به کشور استفاده می‌کند، بویژه آنکه برخی کشور‌ها بنادر و مرز‌های خود را به روی کالای ایرانی بسته اند و همین مساله تهران را بر آن می‌دارد تا خطوط دریایی خود با پادشاهی عمان را مستحکم‌تر کند.

خطوط دریایی

در آوریل ۲۰۲۰، ایران و عمان یک خط دریایی برای حمل و نقل کالا‌ها بین دو کشور ایجاد کردند که پس از خط بندر عباس-بندر سلطان قابوس، دومین بندر مشترک محسوب می‌شود و دو کشور در نظر دارند خط سومی هم بین بندر عباس و بندر خصب ایجاد کنند.

راشد بن عامر المصلحی، نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنعت عمان، پیش از این تاکید کرده بود که روابط تجاری و سرمایه گذاری بین پادشاهی عمان و ایران، رو به بهبودی مستمر است و دو طرف با جدیت در صدد تحکیم این رابطه به نفع منافع خود هستند و تلاش می‌کنند این اتاق بازرگانی، زمینه استفاده از فرصت‌های در دسترس ایران و عمان را فراهم کند، که این مهم را با استقبال از هیئت‌های تجاری برای شناخت نزدیک فرصت‌های بزرگ در ایران و عمان، انجام می‌دهند.

رفت و آمد تاجران بین مسقط و تهران، باعث تقویت روابط تجاری بین دو کشور و بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری می‌شود تا بخش خصوصی هم وارد میدان شده و همکاری تجاری افزایش یابد.

به عقیده المصلحی، دو کشور می‌توانند از بندر تجاری سویق استفاده کنند که موجب بالا رفتن میانگین مبادلات تجاری آن‌ها شده و تکامل نقش‌ها در بنادر استراتژیک را به دنبال دارد.

ایران از دولت‌های نزدیک به بندر تجاری سویق عمان است که سهم زیادی در راه اندازی برخی بخش‌های مهم مانند صادرات غیر نفتی دارد.

شریک استراتژیک

ایران به نوبه خود به دنبال افزایش روابط اقتصادی با عمان است. مهدی طبیب زاده، رئیس شورای اداره اتاق کرمان طی سفر خود به عمان در فوریه ۲۰۲۰ بر افزایش میانگین مبادرات تجاری بین مسقط و تهران تاکید کرد و در ضمن تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور، اتاق بازرگانی عمان در مارس گذشته میزبان اتاق بازرگانی تهران بود و در مورد بالا رفتن حجم مبادلات تجاری بین دو کشور، غلام حسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران بر اهمیت راه حل‌هایی تاکید کرد که اتاق بازرگانی و صنعت عمان پیشنهاد نموده و در بین آنها، ایجاد خطوط تجاری مستقیم بین دو کشور و ایجاد شرکت‌های تجاری است.

طبق گفته شافعی، پیشنهاد‌های اتاق بازرگانی عمان، باعث افزایش میانگین مبادلات تجاری و رسیدن به اهداف مورد نظر دو کشور می‌شود.

ایران عمان را تنها یک بازار اقتصادی نمی‌بیند، بلکه این کشور عربی یک شریک استراتژیک و مهم برای ایران است. همانطور که شافعی بر نقش استراتژیک اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان در تقویت همکاری‌ها و روابط تجاری و تلاش‌های آن برای ایجاد راه حل‌هایی مناسب چالش‌ها تاکید می‌کند.

نظرات بینندگان