arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۱

جعل نام خلیج فارس در نمایشگاه کتاب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس نمایشگاه کتاب از تخلفات گزارش شده درباره جعل نام خلیج فارس در نمایشگاه کتاب خبر داد.

به گزارش انتخاب، بهمن دری رئیس نمایشگاه کتاب تهران در گفت وگو با فارس درباره روند برگزاری نمایشگاه کتاب طی سه روز گذشته و مشاهده و ارائه گزارش تخلفات اظهار داشت: در بخش بین الملل علیرغم همه تحریم هایی که دیگران قصد تحمیل آن را بر ما داشتند، خوشبختانه این اتفاق رخ نداد و در این بخش شاهدیم که 77 کشور با 1600 ناشر در این دوره از نمایشگاه حضور دارند.

دری ادامه داد: جالب است بدانید، قرار بود 10 ناشر از کشور مصر برای نخستین بار در نمایشگاه حاضر شوند، ناشرانی که در دوره های گذشته نمایشگاه کتاب شرکت نمی کردند، زیرا در دوره های گذشته از کشور مصر معمولا ناشران یا به صورت فردی و یا به شکل غیرمستقیم حضور می یافتند اما گزارشی که تا به این لحظه دارم نشان می دهد بالغ بر 70 ناشر مصری در نمایشگاه بیست و پنجم کتاب تهران حضور دارند که بسیار اتفاق خوبی است.

* برخی کشور و دولت ها قصد دارند حضور 70 ناشر مصری را زیر سوال ببرند

به گفته رئیس نمایشگاه کتاب، برخی از کشورها یا دولت های خارجی قصد دارند این موضوع را زیر سوال ببرند و نزدیکی ایران و مصر را خدشه دار کنند، در حالی که در عرصه فرهنگی بنظر می رسد این نزدیکی میان ملت ها تاثیرگذار است.

دری بیان کرد: امیدوارم ملت مصر بتواند دولت خود را انتخاب کند تا میان مصر و ایران هم رابطه خوبی برقرار شود و بتوانند در فرصت مغتضی در نمایشگاه های مختلف شرکت کنند.

* تخلفات گزارش شده از زبان رئیس نمایشگاه کتاب

دری ضمن اشاره به بخش بین الملل خاطرنشان کرد: در این بخش علاوه بر موارد یاد شده، سازمان ملل، اتحادیه ناشران تونس، جهان اسلام، انجمن های دوستی ایران و کشورهای عضو اکو حضور داشته و صاحب غرفه هستند.

دری در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که تخلفی از سوی ناشران بخش بین الملل گزارش شده، توضیح داد: در بخش بین الملل و بخش عربی و لاتین تخلفی که بصورت بارز باشد ندیدیم؛ ولی طی این دو روز برپایی نمایشگاه و بر اساس آنچه به بنده گزارش شده و تازه ترین خبر محسوب می شود، کتاب هایی است که دارای نقشه جعلی «خلیج فارس» هستند که تعداد اندکی بودند، از سطح نمایشگاه جمع آوری شد و ناشران متخلف نیز تذکر دریافت کردند.

وی به تخلفی دیگر اشاره و متذکر شد، ناشرانی که دیکتاتورهای مخلوع کشورهای بیداری اسلامی را موجه جلوه می دهند و از آنها تعریف و تجمید جدی به عمل می آورند و جنبه تبلیغی مثبت به این دیکتاتورها می دهند، به این ناشران هم تذکر داده شده تا آثار اینگونه خود را از سطح نمایشگاه کتاب جمع آوری کنند.

دری در این راستا به تخلفی دیگر اشاره و تصریح کرد: البته یک تعداد کتاب وجود دارد که به تبلیغ وهابیت می پردازد (از نکاتی که پیش از نمایشگاه اعلام کرده بودیم اینگونه آثار نباید عرضه شوند که در صورت عرضه جمع آوری خواهد شد) که اینگونه آثار هم از نمایشگاه جمع آوری و ناشر تذکر دریافت کرد.

رئیس نمایشگاه کتاب اضافه کرد: غرفه ای را در طی این سه روز برپایی نمایشگاه نبستیم و تنها به ناشران خارجی توصیه کرده و می کنیم که قوانینی را که امضا کرده و پذیرفته اند رعایت کنند تا نمایشگاه خوبی را در بخش بین الملل داشته باشیم، ضمن اینکه هم عرضه و هم فروش بسیار غافلگیر کننده بوده است.
نظرات بینندگان