arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۵۶۹۵
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۹ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

درگذشت یک هنرمند در چهل سالگی

آینا قطبی یعقوبی، دانش آموخته جوان تئاتر که هرگز زندگی فرصت اجرای نمایشی را به او نداد، درگذشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آینا قطبی یعقوبی، دانش آموخته جوان تئاتر که هرگز زندگی فرصت اجرای نمایشی را به او نداد، درگذشت.

آینا قطبی یعقوبی دانش‌آموخته تئاتر بود که گرچه فرصتی برای اجرای نمایش نیافت ولی در حوزه نقد بسیار فعال و به عنوان منتقد در جامعه تئاتری شناخته شده بود.

او که در زمینه نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی ایده‌های بسیار داشت، قرار بود سال 98 نمایشی را با عنوان «سوختیم، سوختید، سوختند» در بخش دیگرگونه‌های اجرایی جشنواره تئاتر فجر اجرا کند.

آن گونه که علی اصغر دشتی، کارگردان و مدرس تئاتر و مدیر این بخش در آن دوره از جشنواره تئاتر فجر در صفحه شخصی خود نوشته است، آینا قطبی یعقوبی قصد داشت نمایش خود را در تئاتر مخروبه پارس (نصر) اجرا کند . به همراه صداهای بازسازی شده از اجرای عبدالحسین نوشین (پدر تئاتر مدرن ایران) در تئاتر سعدی تا کودتای 28 مرداد و سوختن تئاترهای لاله‌زار در همان روز.

اما این ایده گرچه از نگاه هیات انتخاب آن بخش از جشنواره تئاتر فجر، درخشان و اثرگذار بود، هرگز به اجرا نرسید چون سال 98، برخی از کارگردان‌های تئاتر هم برای حضور در جشنواره تئاتر فجر به دلایل اجتماعی حوصله نداشتند و همین موضوع سبب شد تا حضور آینا قطبی یعقوبی در تئاتر ایران بیشتر در حوزه نقد رقم بخورد. او در نشریات و سایت‌های مختلفی قلم زد و آثار زیادی را نقد کرد.

به گفته فرزانه ابراهیم‌زاده، دیگر روزنامه‌نگار و منتقد تئاتر که از دوستان نزدیک آینا قطبی یعقوبی بوده است، او مدتی دچار بیماری سرطان بود و بعد از سال‌ها مبارزه، سرانجام روز گذشته، جمعه 10 اردیبهشت ماه در سن 40 سالگی درگذشت.

 ایسنا

نظرات بینندگان