arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۵۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰

مردم گلستان روزانه ۲۵۷ گرم سبزی مصرف می‌کنند

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت گلستان با مهم دانستن مصرف سبزیجات در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا، گفت طبق آخرین برآوردهای انجام شده مردم استان به طور متوسط روزانه ۲۵۷ گرم سبزی مصرف می‌کنند که ۴۳ گرم کمتر از متوسط کشوری است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت گلستان با مهم دانستن مصرف سبزیجات در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا، گفت طبق آخرین برآوردهای انجام شده مردم استان به طور متوسط روزانه ۲۵۷ گرم سبزی مصرف می‌کنند که ۴۳ گرم کمتر از متوسط کشوری است.

فرهاد لشکربلوکی  اظهار داشت: مردم باید در شرایط کرونایی به نوع تغذیه خود بویژه مصرف مواد غذایی سالم مانند سبزی و میوه اهمیت دهند زیرا مصرف این ۲ گروه به دلیل داشتن مقادیر فراوانی از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا و یا کاهش طول درمان در صورت ابتلا کمک می‌کند.

وی افزود: سبزی‌های خانگی که توسط زنان در باغچه و یا به صورت گلدانی کشت می‌شود به دلیل استفاده کم از سموم و کود شیمیایی، منبع بسیار خوبی برای تامین ریزمغذی‌ها است و دسترسی راحت‌تری برای استفاده از آن در سفره خانواده‌ها وجود دارد.

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت گلستان مصرف روزانه سبزی در استان را تا سال ۷۹ به طور میانگین ۲۰۰ گرم اعلام کرد و گفت: از سال ۷۹، اجرای طرح توانمندسازی زنان جامعه روستایی با اولویت ترویج سبزی‌کاری خانگی با همکاری جهاد کشاورزی گلستان در دستورکار قرار گرفت.

لشکربلوکی افزود: سالانه به طور متوسط چهار هزار نفر از زنان گلستانی آموزش‌های لازم در بحث کشت سبزی در باغچه و گلدان را فرا می‌گرفتند و بذر رایگان سبزیجات میان آنان توزیع می‌شد.

وی بیان کرد: با توجه به کویری بودن بخشی از روستاهای گلستان بویژه در مناطق مرزی و فرهنگ خاص تغذیه و تمایل بیشتر به مصرف غلات و غذاهای چرب، مصرف سبزیجات در این استان در مقایسه با میانگین ۳۰۰ گرم روزانه کشوری کمتر است.

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت گلستان ادامه داد: ترویح سبزی‌کاری خانگی با آموزش کشت در فضای کوچک باغچه و گلدان بویژه در طول ۲ سال اخیر مورد استقبال خیلی از زنان روستایی و عشایری استان قرار گرفته و تمایل به مصرف سبزیجات رو به افزایش است.

وی گفت: با اجرای این طرح و ارتقای فرهنگ مصرف سبزیجات در گلستان، هم اینک مصرف روزانه سبزی در استان به طور متوسط به ۲۵۷ گرم رسیده است.

به گفته کارشناسان حوزه بهداشت، با تغذیه مناسب می‌توان بسیاری از بیماری‌های عفونی به خصوص کرونا را مهار و مانع از بروز آن شد و لازم است از همه گروه‌های غذایی شامل نان و غلات سبوس دار و انواع جوانه ها، گروه میوه‌ها و سبزیجات با تاکید بر مصرف انواع آنها با رنگ‌های متفاوت، گروه گوشت و حبوبات ، مغزها و گروه شیر و لبنیات کم چرب استفاده شود.


ایرنا

نظرات بینندگان