arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۵۹۴۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۴ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰

بیش از ۲۶ هزار دوز واکسن کرونا به هرمزگان تحویل شد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از تحویل ۲۶ هزار و ۲۴۰ دوز واکسن کرونا به استان خبر داد و گفت: این میزان از ابتدای شروع واکسیناسیون کرونا تاکنون تحویل دانشگاه شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از تحویل ۲۶ هزار و ۲۴۰ دوز واکسن کرونا به استان خبر داد و گفت: این میزان از ابتدای شروع واکسیناسیون کرونا تاکنون تحویل دانشگاه شده است.

دکتر فاطمه نوروزیان  اظهار داشت: تا پایان روز ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۹ هزار و ۹۷۹ دوز تزریق واکسن کرونا در هرمزگان برای گروه های هدف از جمله نیروهای بهداشت و درمان، بیماران خاص، سالمندان و شماری از پاکبانان درگیر با زباله های عفونی انجام شده است.

وی با بیان اینکه قرار است یک محموله جدید واکسن کرونا به هرمزگان تحویل داده شود، افزود: واکسن هایی که تا به امروز به استان تخصیص داده شده از نوع آسترازنکا، اسپوتنیک وی، سینوفارم و بهارات است که خوشبختانه هیچکدام عارضه جدی در افراد تحت پوشش ایجاد نکرده است.

این مقام مسوول ابراز داشت: مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به صورت مرتب در حال پیگیری و رایزنی با وزارت بهداشت برای تامین واکسن کرونا هستند که پس از ورود به استان، بدون وقفه به گروه های هدف تزریق می شود.

نوروزیان روند شیوع کرونا در هرمزگان را صعودی اعلام کرد و گفت: در شبانه روز گذشته پنج مبتلای دیگر در استان جان خود را از دست دادند و شمار فوتی ها در هرمزگان به یک هزا رو ۱۵۳ نفر رسید و ۱۱۴ مبتلای جدید نیز در مراکز درمانی استان بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۳۳ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان تحت مراقبت قرار دارند که از مجموع بستری ها، ۷۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند و حال ۱۸ نفر از آن‌ها وخیم است.

دکتر نوروزیان تصریح کرد: اگرچه واکسیناسیون کرونا در هرمزگان در حال انجام است ، اما مردم باید بدانند که هنوز هیچ کدام از واکسن های ساخته شده، تاثیر صد درصدی نداشته و از همین رو رعایت پروتکلهای بهداشتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه انجام واکسیناسیون به معنای مصونیت همیشگی در برابر کرونا نیست، گفت: طبق پژوهش های صورت گرفته ، با گذشت زمان میزان آنتی بادی در اشخاص واکسینه کاهش یافته و در نتیجه سطح ایمنی در برابر ویروس نیز افت می کند و در نتیجه شخصی که واکسینه شده ، در صورت رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی، ممکن است دوباره به این ویروس مبتلا شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تاکید بر رعایت هر چه بیشتر پروتکلهای بهداشتی از سوی همه مردم،ادامه داد: تنها در شرایطی می توانیم از شیوع هر چه بیشتر کرونا و تداوم روند صعودی آن پیشگیری کنیم که همه ما خودمان را ملزم به رعایت این شیوه نامه ها به ویژه زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی بدانیم.

به گزارش ایرنا، واکسیناسیون کرونا در کشورهایی که تزریق واکسن به شهروندان خود را به سرعت انجام داده، موثر بوده است، به طوری که انگلستان با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون کرونا توانسته آمار مرگ بالای هزار نفر را به ۴ نفر در روز کاهش دهد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۴۶ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

ایرنا

نظرات بینندگان