arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۶۰۰۳
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۷ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰

دستگاه جوش لیزری نسل جدید دستگاه های جوشکاری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جوشکاری لیزری می تواند بسیار دقیق تر از سایر روش های جوشکاری باشد. جوشکاری دستگاه لیزر برای جوشکاری های ظریف و حتی بسیار کوچک که با روشهای جوشکاری معمولی نمی توان آنها را انجام داد ، کاربرد ویژه دارد.

دستگاه جوش لیزری نسل جدید دستگاه های جوشکاری

دستگاه های جوشکاری که تاکنون مورد استفاده بوده ، اغلب برای جوش دادن دو قطعه فلزی مورد استفاده بوده اند .

اما با ورود جوش لیزری ، طیف وسیعی از مواد پلاستیکی و فلزی با یک دستگاه جوش ، امکان جوشکاری پیدا کردند .

به عنوان مثال بدون دستگاه جوش لیزری ، برای جوش پلاستیک باید از دستگاه جوش التراسونیک و برای جوش آلومینیوم از دستگاه های اینورتر Arc AC  و برای جوش آهن از دستگاه جوش Arc DC استفاده نمود ولی دستگاه جوش لیزری قابلیت جوشکاری تمام مواد فوق را دارا است.

لیزر یک پرتو منسجم  و تقویت شده از نور است . مولد لیزر فوتونهایی را در یک پرتوی باریک منتشر می کند. نور لیزر معمولاً به صورت تک رنگ و از یک طیف نوری است که وقتی در یک نقطه متمرکز می گردد ، می توانند حرارت بسیار زیادی ایجاد نماید.

اولین پرتو لیزر در آزمایشگاه های هیوز در سال ۱۹۶۰ ساخته شد ، که در پی نظریات و تحقیقات آلبرت انیشتین در سال ۱۹۱۶ حاصل شد. با این وجود ، لیزر به خودی خود یک پیشرفت نوین است که استفاده از آن در دستگاه های جوشکاری لیزری و یا دستگاه برش لیزری یک نو آوری است.

توسعه پرتو لیزر و کاربرد آن در جوشکاری لیزری امکان پیشرفت در جوشکاری دقیق را با استفاده از این دستگاه پر انرژی فراهم کرده است، که کاربرد وسیعی در تکنولوژی های ظریف و دقیق مانند ساخت پروژه های الکترونیک و مهندسی پزشکی ، صنایع هوایی و فضایی ، صنایع دفاعی و  صنایع پزشکی دارد.

لیزرها از زمان اختراع در بسیاری از زمینه ها کاربردهای خود را پیدا کرده اند. پزشکی نوین با درک توانایی انجام اقدامات جراحی کمتر تهاجمی نسبت به گذشته ، از لیزرها برای جراحی های کمتر تهاجمی استفاده می کند. همچنین خاصیت ظرافت و دقت لیزر ، جراحان را بر آن داشته است تا از آنها برای جراحی های ظریف مانند جراحی چشم استفاده کنند.

همانطور که لیزرها با پیشرفت تکنولوژی در همه جنبه های زندگی  مورد استفاده قرار گرفتتند ، طبیعی بود که کاربردهای لیزر در فناوری جوشکاری نیز اتفاق بیفتد. نتیجه نهایی این امر ایجاد تخصص جوشکاری دستگاه لیزر بوده و در کنار جوشکاری Mig ، Tig ،  Arc و سایر روشهای جوشکاری جای خود را به دست آورده است.

جوشکاری لیزری می تواند بسیار دقیق تر از سایر روشهای جوشکاری باشد. جوشکاری دستگاه لیزر برای جوشکاریهای ابعاد بسیار کوچک که با روشهای جوشکاری معمولی هرگز نمی توان آنها را انجام داد ، استفاده می شود. جوشکاری دستگاه لیزر در ساخت طلا و جواهر و در صنعت ابزار سازی یا قالب سازی که دقت زیادی لازم باشد ، مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه جوش لیزری نسل جدید دستگاه های جوشکاری

مزایای جوشکاری لیزری

  • کمترین مقدار ایجاد آلودگی
  • بدون نیاز به مواد پوشاننده جوش و یا گاز خنثی
  • ایجاد جوش های ظریف و با کیفیت
  • قابلیت جوشکاری انواع فلزات و مواد پلاستیکی
  • منعطف و قابلیت جوش 360 درجه
  • سرعت بالای جوشکاری
  • بدون نیاز به گذراندن دوره های آموزشی طولانی مدت

میتوان ادعا کرد جوشکاری لیزری در لبه تکنولوژی جوش قرار دارد و جوشکارانی که برای استفاده از دستگاه جوشکاری لیزری آموزش دیده اند از جوشکارهای با آینده درخشان در صنعت هستند.

جوشکاری با دستگاه لیزر فقط  مورد استفاده در صنعت نبوده و با پیشرفت تکنولوژی و ساخت دستگاه های لیزر کوچک وسبک ، امروز در خانه ها نیز می توان از این دستگاه ها بهره جست.

تفاوت عملکرد دستگاه جوش لیزری با دستگاه برش لیزر

هر دو دستگاه با تمرکز پرتو لیزر در یک نقطه ، سبب ذوب شدن یا سوختن مواد می گردند ولی تفاوت در این است که در دستگاه برش لیزر به کمک شدت فشار هوا یا یک گاز خنثی ، پس از ذوب شدن یا سوختن مواد ، محل برش از هم جدا گردیده و ضایعات برش به مخزن زیر دستگاه هدایت می گردد ولی در جوش لیزری الزاما تزریق فشار هوا یا گاز خنثی وجود ندارد و دو قطعه در نقطه مذاب  بر حسب خاصیت کشش سطحی و مولکولی به هم متصل شده و جوش می خورند . برحسب نیاز می توان از مواد پر کننده نیز بین درز جوش استفاده نمود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه های جوش لیزری و همچنین دستگاه برش لیزر فلزات و غیر فلزات به  وبسایت https://printcnc.com  مراجعه نمایید.

نظرات بینندگان