arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۶۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰

بایدن سقف پذیرش پناهندگان به آمریکا را از ۱۵ هزار به ۶۲ هزار نفر افزایش داد

پس از شدت گرفتن انتقادها از جو بایدن به علت پیروی از دونالد ترامپ در تعیین سقف سالانه پذیرش پناهجویان، رئیس‌جمهوری آمریکا این میزان را برای سال جاری میلادی ۶۲ هزار و ۵۰۰ نفر تعیین کرده و گفته سال آینده هم آن را به ۱۲۵ هزار نفر افزایش خواهد داد. دونالد ترامپ این سقف را در سال ۲۰۲۰، پانزده هزار نفر در سال تعیین کرده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: پس از شدت گرفتن انتقادها از جو بایدن به علت پیروی از دونالد ترامپ در تعیین سقف سالانه پذیرش پناهجویان، رئیس‌جمهوری آمریکا این میزان را برای سال جاری میلادی ۶۲ هزار و ۵۰۰ نفر تعیین کرده و گفته سال آینده هم آن را به ۱۲۵ هزار نفر افزایش خواهد داد. دونالد ترامپ این سقف را در سال ۲۰۲۰، پانزده هزار نفر در سال تعیین کرده بود.

او گفته سقف ۱۵ هزار نفر - که دونالد ترامپ تعیین کرده بود - بیانگر "ارزش‌های انسانی آمریکایی" نیست.

با این حال، ماه گذشته رسانه‌های آمریکا گزارش کردند که آقای بایدن نگران افزایش میزان مهاجرت در مرزهای مکزیک است.

بایدن چه گفته؟

آقای بایدن روز دوشنبه، سوم مه، گفت سقف تعیین شده از سوی دونالد ترامپ را -که به طرز کم سابقه‌ای پایین توصیف شده بود- لغو کرده و برای سال ۲۰۲۱ اجازه خواهد داد که ۶۲۵۰۰ نفر از کسانی که درخواست پناهندگی داده‌اند وارد آمریکا شوند.

این تصمیم می‌تواند برای هزاران پناهجویی که در آفریقا، خاورمیانه و آمریکای مرکزی برای آمدن به آمریکا درخواست پناهندگی کرده‌اند، خبری خوش تلقی شود هرچند آن طور که گزارش شده شامل مهاجران در مرز مکزیک نخواهد شد.

آقای بایدن همچنین گفته دولت او در حال بررسی بالا بردن این میزان به ۱۲۵ هزار نفر در سال ۲۰۲۲ است.

با این حال، رئیس‌جمهوری آمر یکا اذعان کرده که احتمالا در سال جاری این رقم به سقف ۶۲ هزار و ۵۰۰ نفر نخواهد رسید چرا که دولت در حال ترمیم ساختار نهادهای ذیربط و به گفته او "بازیابی آسیب‌هایی" است که "دولت قبلی" به وزارت امنیت داخلی و سازمان مهاجرت و شهروندی این کشور وارد کرده است.

دولت جدید آمریکا مکررا دولت قبلی -به رهبری دونالد ترامپ را- متهم می‌کند که به ساختارها و نهادهای حکومتی مرتبط با مرزبانی و مهاجرت آسیب وارد کرده و جن ساکی، سخنگوی کاخ‌سفید گفته آنچه دولت ترامپ از سیستم مهاجرتی به ارث گذاشته عملا "متلاشی شده" و "ناکارآمد" است.

دونالد ترامپ در چهار سال حضور در کاخ‌سفید به تدریج سقف پذیرش سالانه پناهجویان را کاهش داده بود و از ۱۱۰ هزار نفری که باراک اوباما تعیین کرده بود به ۱۵ هزار نفر در سال ۲۰۲۰ تقلیل داده بود.

در واکنش به همین تصمیم دولت قبلی، جو بایدن در بیانیه‌ای که کاخ‌سفید روز دوشنبه منتشر کرد گفته رقم ۱۵ هزار پناهجو در سال "بیانگر ارزش‌ها و منزلت آمریکایی نبود؛ ملتی که از پناهجویان استقبال و حمایت می‌کند".

با این تصمیم آقای بایدن، اکنون محدودیت‌ها برای پناهجویان سوری، یمنی و سومالیایی برداشته می‌شود و سقف پذیرش متقاضیان پناهندگی از آفریقا، خاورمیانه و آمریکای لاتین هم افزایش خواهد یافت.

با این حال، افزایش این سقف شامل حال مهاجرانی که در مرز مکزیک قصد ورود به آمریکا را دارند نخواهد شد چرا که سیستم درخواست پناهندگی در آمریکا با سیستم پذیرش پناهجویان و مهاجران در مرز متفاوت است.

این تصمیم جدید شامل کسانی خواهد شد که خارج از خاک آمریکا و از طریق نهادهایی چون کمیساریایی عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و یا دفاتر دیپلماتیک آمریکا درخواست پناهندگی خود را تسلیم کرده‌اند.

کسانی که هر روز در مرزهای زمینی آمریکا - اکثرا مرز مکزیک - به طور روزانه قصد ورود به خاک آمریکا و پناهنده شدن به این کشور را دارند با مقررات دیگری ارزیابی و پذیرش می‌شوند.

در حقیقت، آنچه محل اصلی اختلاف و نزاع سیاسی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر سیاست‌های مهاجرتی است، بیشتر متوجه مرز مکزیک است که گاه در یک ماه حدود ۱۰۰ هزار پناهجو از آنجا وارد خاک این کشور می‌شوند.

افزایش کم سابقه تعداد پناهجویان در مرزهای مکزیک با آمریکا از ماه ژانویه تاکنون، یکی از مواردی بوده که علاوه بر جمهوری‌خواهان بخش قابل توجهی از دموکرات‌ها را هم ناراضی کرده است.

هفته گذشته، مارک کلی، سناتور دموکرات آریزونا - که با مکزیک هم مرز است - از وضعیت مرزها ابراز نارضایتی کرد و گفت که دولت جو بایدن در مهار این "بحران" ناتوان بوده است.

کاخ‌سفید از به کار بردن اصطلاح "بحران" برای وضعیت مرز مکزیک پرهیز می‌کند و می‌گوید بخشی از این ازدیاد به گرم شدن هوا مربوط است و فصلی است و بخش دیگر هم به وقایعی که در کشورهای مرکزی آمریکای لاتین، همچون جنگ‌های کارتل‌های مواد و دولت محلی و بلایای طبیعی چون توفندهای سهمگین دریایی روی داده، مرتبط بوده است.

با این حال، یک نظرسنجی توسط موسسه پژوهشی پیو که نتایج آن امروز - دوشنبه سوم مه- منتشر شد نشان داد که اکثریت آمریکایی‌های بزرگسال منتقد عملکرد دولت جدید در مواجهه با مرز مکزیک هستند.

در این نظرسنجی، حدود دو سوم آمریکایی‌ها عملکرد دولت آقای بایدن در مرز مکزیک را بد ارزیابی کرده‌اند. از میان این افراد ۵۶ درصد دموکرات - هم حزبی جو بایدن- بوده‌اند.

نظرات بینندگان