arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۶۱۲۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۳ - ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰

سعید محمد: مستقل آمدم

دوطلب احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: داوطلبان و نامزدها با کارنامه قابل قبول به عرصه انتخابات وارد شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صدا و سیما: دوطلب احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: داوطلبان و نامزدها با کارنامه قابل قبول به عرصه انتخابات وارد شوند.

سعید محمد گفت: افرادی که می‌خواهند وارد عرصه انتخابات شوند هم باید دارای کارنامه باشند و هم از برنامه‌های مشخص و مدون و تیم خوبی برخوردار باشند که بتواند این برنامه‌ها را اجرایی کند.

داوطلب احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: با در نظر گرفتن این شرایط وارد عرصه انتخابات شدیم و امیدواریم که بتوانیم شرایط مناسب و مطلوبی را برای همه مردم به ویژه اقشار ضعیف فراهم کنیم. در این باره همه تلاش خود را برای بهبود وضع کنونی به کار می‌گیریم.

وی گفت: همان طور که مردم با گوشت و پوست خود لمس می‌کنند وضع کشور به ویژه در حوزه معیشت مردم نامطلوب است این در حالی است که از ظرفیت‌های بسیار بالا و سرشاری در کشور برخورداریم، اما این که امروز وضع این گونه است شایسته مردم ما نیست و باید هر چه سریع‌تر بهبود یابد.

محمد افزود: امروز کشور دچار مشکلات در هم تنیده در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاست‌های بین الملل است و از آن جایی که این موضوعات و مشکلات بر روی همدیگر اثر متقابل دارند باید سعی کنیم در همه عرصه برنامه‌ها را به طور همزمان اجرایی کنیم، اما در واقعیت موضوع، چیزی که مردم دارند با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مسایل اقتصادی است که ویژه برنامه‌های اقتصادی را برای بهبودی این وضع طراحی کرده ایم.

استفاده از همه ظرفيتها براي احقاق حقوق مردم

وی ادامه داد: آن چه که برای من و دولت آینده ایران مهم است این است که باید از همه ظرفیت‌ها، توانمندی ها، قوانین و مقررات در جهت احقاق حقوق مردم استفاده شود و باید سعی کنیم به سمت عدالت پیش برویم امری که امروز در کشور مغفول مانده است.

داوطلب احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: توسعه و بحث عدالت موجب دلگرمی مردم و احیای سرمایه‌های اجتماعی نظام خواهد شد و هر چه مردم دلگرم‌تر شوند ما می‌توانیم به کمک آن‌ها بر مشکلات فائق شویم از این رو ساماندهی وضع دهک‌های پایین به ویژه کارگران، فرهنگیان و سایر اقشار ضعیف را در دستور کار خود قرار داده ایم.

هدایت سرمايه هاي سرگردان را به جاي بازارهاي كاذب به توليد

محمد گفت: در بخش اقتصاد کشور، نقدینگی بسیار زیاد و سرگردانی که در جامعه وجود دارد همچنین خلق پولی که اتفاق می‌افتد موجب اغتشاش در بازار‌های کاذب شده است از این رو باید سعی کنیم این نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم امسال با توجه به این که سال مانع زدایی از تولید از سوی مقام معظم رهبری نام گرفته عمده برنامه ما این است که بتوانیم نقدینگی سرگردان را به سمت تولید هدایت کنیم.

وی اضافه کرد: در این باره برنامه‌های مشخص و مدونی در خصوص بانکداری، مالیات، وضع بازار‌های کاذب و فعال کردن بازار سرمایه به عنوان یکی از منابع اصلی تامین مالی در اجرای طرح‌ها و توانمندسازی تولید آماده کرده ایم که به صورت جامع آن را فعال سازی خواهیم کرد.

تمركز بر همسايگان اولويت اصلي دولت من در سياست خارجي

داوطلب احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: همان طور که قبلا هم اعلام کردم اولویت ما در سیاست خارجی بر همکاری با همسایگان، متمرکز است و این که شرایط جدیدی را در همکاری با ۱۵ کشور همسایه فراهم و توازن روابط میان شرق و غرب ایجاد کنیم، زیرا امروز درحالی رویکرد‌ها بیشتر به سمت غرب است که ظرفیت‌های بسیار زیادی را در شرق شاهد هستیم و ما این ظرفیت‌ها را فعال خواهیم کرد.

وی گفت: البته همزمان با پیگیری ارتقای روابط با همسایگان، پیگیر توافق برجام با طرف‌های غربی خواهیم بود تا در چارچوب‌های مدنظر مقام معظم رهبری بتوانیم موضوع برجام را جدی پیگیری کنیم.

در صورت پایبندی غربی ها به برجام ما هم به تعهدات بازمی گردیم

محمد افزود: به همه تعهدات بین المللی خود از جمله برجام پایبند خواهیم بود، اما با توجه به رویکرد آمریکا و غربی‌ها و خروج آمریکا از برجام همچنین ایجاد شرایط بسیار سخت برای مردم به گونه‌ای که سال‌ها مردم ما گروگان برجام هستند، این شرایط پسندیده مردم ما نیست از این رو آمریکایی‌ها الزاما باید به برجام برگردند، همه تعهدات خود را انجام دهند و عمل به تعهدات آن‌ها راستی آزمایی شود در این صورت ما هم به عمل به تعهدات خود برخواهیم گشت، اما منتظر نخواهیم ماند و بحث تقویت داخلی کشور را سرلوحه کار خود قرار خواهیم داد، زیرا آنقدر ظرفیت و توان در کشور بالاست که حتی بدون برجام هم می‌توانیم وضع اقتصادی کشور را بهبود بخشیم.

در برجام زمان به نفع غربی ها از دست رفت

وی ادامه داد: در برجام زمان به نفع طرف غربی از دست رفت و اقتصاد کشور ما دچار اختلال جدی شد ضمن این که ایران تنها کشوری است که برجام را در مجلس خود به تصویب رسانده، به صورت یک قانون درآورده و در اجرای آن هم پیشقدم بوده است یعنی تمام بند‌های برجام توسط ایران به اجرا رسید، اما طرف غربی برجام را وارد چالش کرد و در عمل به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکرد به همین علت برای این که دوباره به تعهدات خود در برجام برگردیم لازم است ابتدا طرف مقابل این کار را انجام دهد.

حل مشکل جوانان از ازدواج تا مسکن و اشتغال

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره حل مشکل جوانان گفت: بسیار پیگیر هستیم که مشکل ازدواج جوانان حل شود چرا که امروز یکی از معضلات اجتماعی ما طلاق است که حتی در نرخ موالید کشور هم اثر گذاشته است این خطر جدی برای رشد و پیشرفت کشور است از این رو تامین نیاز‌های جوانان از جمله اشتغال و مسکن در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد برای مسکن طرح‌های خوبی را آماده کردیم و امیدواریم بتوانیم در فاصله زمانی چهار ساله هم بحث اشتغال و هم بحث مسکن جوانان را با اولویت حل کنیم.

محمد افزود: با برآوردی که انجام دادیم تا چهار سال آینده به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی نیاز داریم که یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد را با وضع مالیات بر حدود سه میلیون خانه خالی به چرخه عرضه باز خواهیم گرداند و ۴ میلیون واحد دیگر را نیز در مدت چهار سال خواهیم ساخت.

وی گفت: کالا‌هایی مانند مسکن خودرو، سکه و ارز کالا‌های مصرفی است، اما امروز به عنوان کالا‌های سرمایه‌ای استفاده می‌شود که این رویکرد را با وضع قوانین مالیاتی تغییر خواهیم داد.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: علاوه بر وضع سیاست‌های مالیاتی برای آزاد کردن واحد‌های مسکونی محبوس شده، شرایط ویژه‌ای را طراحی کرده ایم تا سرمایه گذاران برای آوردن منابع خود در بخش مسکن ترغیب شوند ضمن این که تسهیلات کم بهره‌ای را برای سرمایه گذاران در این حوزه در نظر خواهیم گرفت.

راهكارها براي اعتماد دوباره مردم به بورس و رونق بخشي به آن

محمد درباره بازار سرمایه گفت: در دنیا بازار سرمایه به عنوان یکی از منابع اصلی تامین مالی برای بخش تولید است به طور نمونه در آمریکا دو سوم منابع مالی برای توسعه از بازار سرمایه تامین می‌شود بنابراین بازار سرمایه محلی است که مردم می‌توانند در آن جا سرمایه گذاری کرده و سود ببرند ضمن این که این منابع می‌تواند به سمت بازار‌های مولد و تولید بیاید.

وی افزود: متاسفانه به دلیل برخورد غلط و اشتباهی که توسط دولت در یک سال گذشته انجام شد این منابع بدون فکر و بدون برنامه ریزی در بورس فراخوان شد در این بین عده‌ای سودجو با برنامه ریزی خاص و به موقع از این بازار خارج شدند و عموم مردم ضعیف که با فروختن دارایی‌های خود در بورس سرمایه گذاری کرده بودند به شدت متضرر شدند بنابراین احیای بورس منوط به این است که ابتدا اعتماد عمومی را به فضای بورس برگردانیم که در این باره گام‌هایی را طراحی کرده ایم یکی از این گام‌ها برخورد قضایی با متخلفان است که حتما باید توسط نهاد‌های ذیربط از جمله دستگاه قضا پیگیری و برخورد انجام شود.

محمد اضافه کرد: گام بعدی این است که پوشش بیمه‌ای را در بورس فراهم کنیم و ریسک‌های اهالی بورس را کاهش دهیم در کنار این برنامه ریزی شده که بتوانیم به بازار اولیه تحرک دهیم و طرح‌های بسیار سودآور دولت را در فرابورس در قالب صندوق پروژه‌ها پذیره نویسی کنیم و منابع مردم را به سمت این بازار هدایت کنیم و این بازار اولیه به حرکت دربیاید ضمن این که باید ورود شرکت‌های سهامی عام را به بازار بورس تسهیل کنیم.

وی گفت: همچنین باید انحصار شکل گرفته در بورس از ناحیه شرکت‌های تامین سرمایه و کارگزاری را بشکنیم، زیرا این انحصار هم موجب فساد شده و هم موجب شده کار‌ها به کندی پیش برود.

محمد افزود: گام دیگر این است که مقدمات حضور ایرانیان مقیم خارج و یا حتی شرکت‌ها و اتباع خارجی علاقه‌مند به سرمایه گذاری در بورس ایران را فراهم کنیم به ویژه که اسناد، مدارک مالی و ترازنامه‌ها باید در سطح ثبت، ضبط و نگهداری شود. معتقدیم با این اقدامات می‌توانیم اعتماد را به بورس برگردانیم و می‌توانیم شاهد رونق و شکوفایی دوباره در بورس باشیم.

شايسته سالاري مبناي كابينه آينده با اولويت جوانان

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: در کابینه آینده ما مبنا بر شایسته سالاری است و سعی داریم این اولویت شایسته سالاری را به سمت جوانان ببریم به ویژه این که بانوان هم باید الزاما در این اولویت سهم داشته باشند البته این که بخواهیم صرفا بانوان را به عنوان وزیر کابینه معرفی کنیم و از این جهت به سمت حل مشکل بانوان برویم این گونه نیست بلکه برنامه‌های خاص، مدون و گسترده‌ای را برای حل مشکل بانوان در جامعه به ویژه هویت بخشی به بانوان و مادران در خانواده طراحی کرده ایم که اجرایی خواهیم کرد.

محمد افزود: بنده به صورت مستقل وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شدم و هیچ گونه وابستگی و ارتباطی با هیچ جریان سیاسی ندارم و اتفاقا دوای درد کشور را ایجاد یک هویت فراجناحی برای کشور می‌دانم با توجه به این که جریان‌های سیاسی عموما ناکارآمدی خود را در کشور نشان دادند برنامه ما این است که با همان شعار شایسته سالاری بتوانیم از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم.

مستقل آمدم

وی گفت: هر کسی را که دلش برای ایران عزیز اسلامی بتپد سعی می‌کنیم در این چارچوب بگنجانیم و از او استفاده کنیم، زیرا اصل این است که گفتمان انقلابی و ولایی را قبول داشته باشد و همین کافی است تا از ظرفیت‌های همه استفاده کنیم.

محمد درباره مبارزه با فساد نیز تصریح کرد: اگر بخواهیم در اقتصاد و همه حوزه‌های کشور شاهد پیشرفت باشیم باید با فساد در مرحله اول برخورد و ریشه‌های آن خشکانده شود البته کسانی می‌توانند با فساد برخورد کنند که پاک دست باشند از این رو استفاده از افرادی که این ویژگی را داشته باشند و در کنار آن از شجاعت و جسارت برخوردار باشند و با مفسده‌ها برخورد کنند بخش عمده‌ای از کار انجام می‌شود ضمن این که به اصلاح قوانین و مقررات فسادآور اقدام خواهیم کرد.

فعال كردن دولت الكترونيك براي مبارزه با فساد و حذف امضاهاي طلايي

محمد افزود: با پیگیری و فعال کردن دولت الکترونیک دست افراد مفسد را قطع و زمینه‌ای را فراهم می‌کنیم که مردم بتوانند بسیار راحت و آسان خدمات دولتی را از سامانه‌های الکترونیکی دریافت کنند این امر موجب می‌شود هم سرعت کار بسیار بالا برود و هم افراد سودجو و امضا‌های طلایی حذف شوند ضمن این که سامانه‌ای را طراحی کرده ایم تا مردم در سراسر کشور هر جا فسادی را مشاهده کردند با اسناد و مدارک اطلاع رسانی کنند ما هم گروه ویژه‌ای را مامور خواهیم کرد تا به این فساد‌ها رسیدگی و برخورد کنند که این اقدامات در شکل گیری فساد بازدارنده خواهد بود.

اختيارات رئيس جمهور كافي است

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره اختیارات رییس جمهور گفت: اختیارات رئیس جمهور براساس آن چه که در قانون اساسی طراحی شده کافی است، اما در سال‌های گذشته بخشی از این اختیارات توسط سیستم‌های رانت و فساد و لابی‌های قدرت فردی و حاشیه ای، دچار مشکلاتی شده است که اگر ما از همه ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم مشکلی در این باره نخواهد بود ضمن این که سعی می‌کنیم همه ظرفیت‌های مغفولی را که تاکنون استفاده نشده، فعال کنیم و آن چه را که حق مردم است برای آن‌ها به ارمغان بیاوریم.

نظرات بینندگان