arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۶۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰

گفت و گوی بلینکن و جانسون درباره ایران

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که برای شرکت در اجلاس گروه هفت به لندن سفر کرده امروز (سه شنبه) با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس دیدار کرد تا درباره مجموعه‌ای از مسائل سیاست خارجی از جمله ایران و برجام گفت‌وگو کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که برای شرکت در اجلاس گروه هفت به لندن سفر کرده امروز (سه شنبه) با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس دیدار کرد تا درباره مجموعه‌ای از مسائل سیاست خارجی از جمله ایران و برجام گفت‌وگو کند.

به گزارش دفتر نخست وزیری انگلیس، دو طرف همچنین درباره آخرین وضعیت افغانستان، چین و همکاری‌های دو کشور برای مقابله با همه‌گیری کرونا و سایر مسائل بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند.

گسترش روابط دوجانبه در حوزه‌ مسائل تجاری و دفاعی از دیگر مسائلی بود که دو طرف درباره آن رایزنی کردند.

بلینکن پیشتر با وزرای امور خارجه انگلیس، آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه اجلاس گروه ۷ دیدار و پیرامون مسائل مورد علاقه از جمله برجام گفت‌وگو کرد.

وی در جلسه با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیرامون آخرین وضعیت مذاکرات برجام در وین گفت‌وگو کرد. به گزارش سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، در این دیدار دو طرف پیرامون بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و نحوه اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق بحث و تبادل نظر کردند.

او سپس با هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان دیدار کرد و دو طرف پیرامون روابط با ایران و برجام رایزنی کردند. ایران همچنین از محور اصلی مذاکرات دیروز بلینکن با دومینیک راب همتای انگلیسی او بود.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین امروز در گفت‌وگو با نشریه فایننشال تایمز تصریح کرد که مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران پیشرفت‌هایی داشته اما هنوز راه طولانی در پیش است. وی مذاکرات وین را جدی توصیف کرد و مدعی شد که واشنگتن نشان داده که برای بازگشت متقابل به برجام آمادگی دارد.

این دیپلمات آمریکایی بدون اشاره به این مطلب که واشنگتن سه سال پیش به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و همچنان قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را در تائید این توافق نقض می‌کند ادعا کرد: اینک باید ببینیم آیا ایران آمادگی دارد و می‌تواند برای بازگشت به برجام تصمیم گیری کند.

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه هنوز راه طولانی در پیش است به فایننشال تایمز گفت که مسیر پیش‌رو طولانی‌تر از راهی است که تاکنون طی شده است. بلینکن درباره تاثیر انتخابات ریاست جمهوری ایران بر مذاکرات وین هم گفت که تمایل ندارد تا در این زمینه گمانه‌زنی کند اما به گفته او رهبر معظم انقلاب فصل الخطاب سیاست خارجی ایران است و ایشان در زمینه سیاست‌های بنیادین توافق هسته‌ای تصمیم گیری می‌کنند.

آمریکا در دوره زمامداری دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد. تهران هم دو سال پس از تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و اعلام کرد که در صورت رفع تحریم‌ها و اجرای تعهدات سایر طرف‌های این توافق، به گونه‌ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل تعهداتش باز می‌گردد.

نظرات بینندگان