arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۶۲۵۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۱ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰

غرامت استراماچونی چقدر است؟

سرمربی ایتالیایی با شکایت به فیفا خواستار غرامت شده است اما گمانه‌زنی‌های زیادی پیرامون رقم دقیق آن مطرح می‌شود. به همراه شایعه پرداخت غرامت یک میلیون یورویی، همینطور عنوان شد که استقلال نباید هیچگونه غرامتی به این سرمربی بپردازد که این موضوع نیز صحت ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: سرمربی ایتالیایی با شکایت به فیفا خواستار غرامت شده است اما گمانه‌زنی‌های زیادی پیرامون رقم دقیق آن مطرح می‌شود.

از روز گذشته، شایعه عجیبی پیرامون شکایت آندره آ استراماچونی از باشگاه استقلال مطرح شد. طبق این شایعه اگر این سرمربی ایتالیایی تا پایان تیرماه سال جاری(۱۴۰۰) موفق به همکاری با هیچ تیمی نشود، باشگاه استقلال باید مبلغ یک میلیون یورو به عنوان غرامت به او می‌پرداخت!

نکته اصلی درباره شکایت استراماچونی به فیفا این است که او در ماه‌های پایانی سال گذشته خواستار دریافت مطالباتش بود و باشگاه استقلال درخواست کرده تا گراندز یا مشروح این رای ابلاغ شود که به تازگی گراندز اعلام شده و آنها هم ۲۱ روز فرصت دارند تا به آن اعتراض کنند. در واقع ۲۱ روز فرصت این وجود دارد که باشگاه استقلال این رای را به دادگاه حکمیت ورزش برده و برای تجدید نظر اقدام کند.

به همراه شایعه پرداخت غرامت یک میلیون یورویی، همینطور عنوان شد که استقلال نباید هیچگونه غرامتی به این سرمربی بپردازد که این موضوع نیز صحت ندارد. طلب استراماچونی از استقلال حدود ۴۰۰ هزار یورو بود که او مطابق بنده ۳ ماده ۶ قراردادش درخواست غرامت کرد و در شکایتش به فیفا این رقم به یک میلیون و دویست و هشتاد هزار یورو رسید.

در این بند می‌خوانید که قائده پرداخت غرامت به این سرمربی مشخص شده و غیرقابل تغییر است:

«در صورت فسخ موجه سرمربی و یا اخراج استراماچونی و دستیاران، باشگاه استقلال می‌بایست مبلغ مابقی مدت قرارداد را پرداخت نماید. نکته بسیار قابل‌توجه آن است که اگر باشگاه استقلال پیش از 10 تیرماه 1399 استراماچونی را اخراج نماید یا استراماچونی قرارداد را به‌صورت موجه فسخ نماید، 20 درصد کل قرارداد را علاوه بر مبلغ فوق‌الذکر باید بپردازد. استقلال اکنون در این شرایط قرارگرفته و می‌بایست علاوه بر دستمزد مدت باقیمانده، 20 درصد کل قرارداد، یعنی 2 فصل کامل را نیز بپردازد.

ایراد این بند آنجاست که نخست در فرضی که مربی بتواند پس از فسخ، با باشگاه دیگری قراردادی منعقد نماید، در مرجع رسیدگی به اختلاف از میزان غرامت کاسته می‌شود ولی وجود این بند، مانع از هرگونه کاهش غرامت به سود باشگاه خواهد بود. دوم اینکه، نمایندگان باشگاه استقلال می‌دانند که در شرایط مالی باشگاه‌های ایرانی و تحریم‌های بانکی، انتقال تمام مبلغ یک‌فصل بسیار دشوار است و با در نظر گرفتن رویه فیفا و دیوان داوری ورزش، خسارت بسیار سنگینی برای دیرکرد پیش روی استقلال قرار می‌گیرد. بهتر بود نمایندگان استقلال در هنگام نگارش، فرض محتمل عدم پرداخت و فسخ را در نظر می‌گرفتند.»

اگر قرارداد استراماچونی فسخ نمی‌شد او تا تیرماه سال جاری در مسند سرمربیگری استقلال باقی می‌ماند. طبق فرمول تعیین شده در قرارداد این سرمربی، غرامت او مابقی قراردادش از زمان فسخ قرارداد است. در مواردی که غرامت مبلغش مشخص است، حتی اگر سرمربی تیمی فعالیتش را در تیم دیگری از سر بگیرد، باشگاه قبلی موظف‌ به پرداخت است. در مورد استراماچونی کاهش غرامت یک موضوع بی اساس است. تمامی مذاکراتی که او برای بازگشت به سرمربیگری انجام داده مربوط به فصل آتی می‌شود و علنا حتی اگر او فعالیتش را از سر بگیرد هیچ ارتباطی با قرارداد دوساله استقلال ندارد و مبلغ غرامت از دستمزد او در قرارداد جدید کسر نمی‌شود.

نظرات بینندگان