arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۶۳۲۲
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۶ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰

۸ نکته باورنکردنی در مورد تدوینگران فیلم‌ها، که نمی‌دانستید

تدوینگر‌ها نقش حیاتی در موفقیت یا شکست یک فیلم بازی می‌کنند که در این گزارش چند نکته در مورد آن‌ها می‌خوانید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تدوینگر‌ها نقش حیاتی در موفقیت یا شکست یک فیلم بازی می‌کنند که در این گزارش چند نکته در مورد آن‌ها می‌خوانید.


 وقتی یک فیلم سینمایی در گیشه فروش و کسب جوایز موفق می‌شود، بازیگران، کارگردانان و تهیه کننده‌ها بیش از هر کس دیگری تحسین می‌شوند و مورد توجه قرار می‌گیرند. اما تدوینگر‌های فیلم هم نقش حیاتی در موفقیت یا شکست یک فیلم بازی می‌کنند.

تدوینگران فیلم با ترکیب تصاویر خام فیلم، جدا کردن عکس‌های منفرد از چندین برداشت و انتخاب فریم‌هایی که باید نگهداری یا حذف شوند، داستان را به یک محصول نهایی منسجم تبدیل می‌کنند. برای فهمیدن اینکه ویرایش چقدر قدرتمند است، می‌توانید تریلر تدوین مجدد «بازگشت مری پاپینز» در ژانر ترسناک را ببینید. در اینجا با چند راز از این حرفه نادیده گرفته شده، اما تأثیرگذار آشنا خواهید شد.

تدوینگر‌ها می‌توانند روی فیلمنامه تاثیر بگذارند یا آن را تغییر دهند

 

اگرچه فیلمنامه نویس و کارگردان تصمیم نهایی در مورد دیالوگ‌ها را می‌گیرند، اما تدوینگران فیلم می‌توانند به شدت روی فیلمنامه یک فیلم تأثیر بگذارند. آنیتا برندت، از تدوینگران نامزد جایزه امی می‌گوید اگر در فیلم چیزی سر جای خودش نباشد و به نوعی مخاطب را گیج کند، وظیفه تدوینگر است که نه تنها مشکل را اطلاع دهد بلکه پیشنهاد‌هایی نیز برای این مشکل ارائه دهد. ممکن است تدوینگر برای روند داستانی بهتر، دیالوگ‌های گیج کننده را حذف کند و از برداشت‌های مختلفی که از بازیگر انجام شده استفاده کند.

تدوینگر‌ها قسم می‌خورند که رازدار پروژه‌های مهم باشند

ساخت فیلم‌های بلند سینمایی عموما هزینه بر است. استودیو‌ها و کمپانی‌های سازنده فیلم‌ها، میلیون‌ها دلار در یک پروژه سرمایه گذاری می‌کنند و می‌خواهند علاوه بر حفاظت از این سرمایه، کسب درآمد داشته باشند. در فیلم‌های بزرگی مثل مجموعه سینمایی «هری پاتر» و «جنگ ستارگان» استودیو‌ها تمایل دارند که مخاطب را منتظر بگذارند و از لو رفتن داستان جلوگیری کنند. به همین دلیل تدوینگران فیلم‌های مهم گاهی برای رعایت رازداری سوگند یاد می‌کنند که محتوایی از فیلمنامه را در دسترس رسانه‌ها یا عموم قرار ندهند.

بی طرفی تدوینگر‌ها


درست مثل ویرایش کننده‌ها و تدوینگران مجله و کتاب، بی طرفی تدوینگران فیلم هم بسیار مهم است. کارگردان، تهیه کننده و نویسنده فیلم به این جهت که وقت و هزینه زیادی را برای ساخت فیلم صرف می‌کنند به گونه‌ای به اثر خود وابسته می‌شوند. از طرف دیگر تدوینگر‌ها اینگونه نیستند و می‌توانند بی رحمانه سکانس‌های اضافی و غیر ضروری را حذف کنند. فرد راسکین، تدوینگر فیلم سینمایی «جنگوی زنجیر گسسته» در مصاحبه‌ای گفته بود، ۲ ساعت از نسخه خشن این فیلم را حذف کرده است.

ممکن است صدای تدوینگران را در حاشیه صوتی فیلم بشنوید

تدوینگران علاوه بر وظایف معمول خود، ممکن است با روش‌های غیر منتظره دیگری نیز در تولید فیلم مشارکت داشته باشند. از انجا که تولیدات فیلم‌ها به صورت فشرده انجام می‌شود، ممکن است به چند نفر نیاز باشد تا اصواتی را تولید کنند. برای این کار تدوینگران گزینه مناسبی هستند. طوری که آنیتا برندت می‌گوید حتی ممکن است بعضی از دیالوگ‌ها نیز به آن‌ها سپرده شود.

درونگرا‌ها تدوینگران بهتری هستند


تدوینگر‌ها معمولا برای ساعات طولانی کار می‌کنند و ساعت‌ها و بارها و بارها یک فیلم را در اتاقی تاریک می‌بینند. اگرچه آن‌ها با کارگردان و دستیاران تدوین ارتباط هایی بر قرار می‌کنند، اما شغل‌ آنها بیشتر در انزوا و تنهایی است. نمی‌توان گفت تمامی تدوینگران بزرگ درونگرا هستند، اما به نظر می‌رسد این کار برای کسانی که از ساعت‌ها تنها ماندن لذت می‌برند مناسب باشد.

کیمیاگر‌هایی که به احساس و غریزه تکیه می‌کنند
به گفته استیون میریون، تدوینگر فیلم‌های «بازی‌های گرسنگی» در سال ۲۰۱۲ و «از گور برخواسته» در سال ۲۰۱۵، تدوین فیلم، کاری فراتر از تصمیم برای انتخاب فریم‌هاست. او می‌گوید: در تدوین فیلم، کیمیاگری وجود دارد که بیان آن سخت است. به عنوان یک تدوینگر، شما سهم زیادی در شکل گیری احساس در محتوای یک سکانس و تاثیرگذاری بر مخاطب دارید. مایکل کان، تدوینگر فیلم‌های «نجات سرباز رایان» و «فهرست شیندلر» هم معتقد است بسیاری از کار‌های تدوین را از روی احساس انجام می‌دهد نه لزوما از روی دانش.

درخواست برای برداشت‌های اضافی


اگرچه تدوینگران فیلم‌های کم هزینه ممکن است کار خود را تا پس از پایان تولید و فیلمبرداری آغاز نکنند، اما بیشتر تدوینگران از اولین روز تولید شروع به کار می‌کنند. حتی ممکن است آن‌ها قبل از فیلمبرداری اصلی کارشان را با بحث در مورد تصمیمات ویرایشی مانند انتقال صحنه و برداشت های خاص شروع کنند. آنیتا بردنت معتقد است که حضور تدوینگر در طی فیلمبرداری مهم است چرا که گاهی مشکلات تا زمان رسیدن به برداشت‌های نهایی مشخص نمی‌شود. تدوینگر حتی می‌تواند در خواست برداشت فیلمبرداری اضافی را هم بدهد تا نقص یک سکانس را تکمیل کند.

نگرانی در مورد پروژه‌های بعدی

در حالی که برخی از تدوینگران فیلم در یک شرکت تولیدی کار می‌کنند، برخی دیگر به صورت آزاد کار می‌کنند و هر پروژه را به فراخور زمان خود می‌پذیرند. تدوینگران مستقل فیلم علاوه بر داشتن انعطاف پذیری و آزادی در انتخاب پروژه، معمولا حقوق بیشتری نسبت به همتایان خود دریافت می‌کنند، اما وقتی یک پروژه به پایان می‌رسد، آماده استراحت و سفر نمی‌شوند. پروسه پیدا کردن پروژه بعدی ممکن است باعث آشفتگی آن‌ها شود چرا که مشخص نیست آیا پروژه بعدی وجود دارد یا نه.

 باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات بینندگان