arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۶۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۲ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰

نشست کمیسیون مشترک برجام، امروز ۱۳:۳۰ به وقت تهران

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت های ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا ساعت ۱۳:۳۰ امروز به وقت تهران در وین برگزار می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: دور جدید مذاکرات وین در چارچوب نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) ساعت ۱۳:۳۰ به وقت تهران (۱۱ به وقت محلی) در شهر وین پایتخت اتریش برگزار می شود.

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را برعهده دارد و سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران که دیروز بدین منظور وارد وین شد نیز عهده دار ریاست هیأت ایرانی در این دور از مذاکرات است.

عراقچی دیشب پس از دیدار با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: فردا صبح (جمعه) مذاکرات کمیسیون مشترک برجام مجددا از سر گرفته خواهد شد. مذاکرات وین دور چهارم مذاکرات ماست. روندی که در سه دور قبلی شروع کردیم را ادامه خواهیم داد. در مسیری قرار گرفتیم که مسیر مشخصی است. حداقل درباره مسیری که باید برویم تفاهم وجود دارد. اگرچه موانع جدی در این مسیر هست، راه درازی را در پیش داریم و به هیچ وجه نمی شود زمانبندی را برای آن پیش بینی کرد.

وی افزود: اگر بخواهیم وارد بحث زمانبندی شویم، غیر واقع بینانه است. البته تلاش داریم هر چه زودتر این کار انجام شود، با این حال تعجیل بی مورد نخواهیم کرد و تعجیلی که باعث کاهش دقت شود را نخواهیم کرد و اجازه فرسایشی شدن هم نخواهیم داد. با دقت کار را انجام می دهیم، مشکلات موجود بعضا جدی است و باید رفع شود و از طریق مذاکره هم باید رفع شود و از طریق پیدا کردن راه های مذاکراتی باید حل و فصل شود، کار سختی در پیش داریم. امیدواریم در زمان کوتاهتری به سرانجام برسانیم. (اینجا بخوانید)

معاون وزیر امور خارجه یازدهم اردیبهشت ماه پس از آخرین دور نشست کمیسیون مشترک برجام از موافقت با خروج نام اکثریت افراد، اشخاص و نهادها از فهرست تحریم‌ها خبر داد و گفت: دیگرانی هستند که هنوز به دلایل مختلف در فهرست وجود دارند و مذاکره ما برای این قسمت از کار هنوز ادامه دارد. (جزییات بیشتر)

به گزارش فارس، دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۳ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین این گفت‌وگوها به صورت حضوری و رو در رو دنبال شود و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهد. نتایج بررسی‌های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز جمعه ۲۰ فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت‌های برای تنفس و مشورت‌ به پایتخت‌ها برمی‌گردند و مقرر شد روز چهارشنبه ۲۵ فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین برگزار و مقرر شد که نشست‌های کارشناسی به کار خود ادامه دهند.

نشست کمیسیون مشترک برجام نیز روز شنبه ۲۸ فروردین ماه در وین برگزار شد و در این چند روز رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و کارگروه‌ها ادامه داشت. نشست بعدی هم روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه در وین برگزار و هیأت‌های توافق کردند که دوباره گفت‌وگوها را از سر بگیرند که نشست مزبور سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه در گرندهتل وین برگزار شد و عصر شنبه یازدهم اردیبهشت ماه نیز روسای هیأت‌های ایران و ۱+۴ در جلسه‌ای دوباره گردهم آمدند و مقرر شد دور جدید نشست امروز جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه برگزار شود.

نظرات بینندگان