arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۶۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۱ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰

قاچاق «بسیار سودآور» زعفران از ایران؛ پلیس اسپانیا ۱۷ نفر را بازداشت کرد

پلیس اسپانیا به کمک ماموران اداره گمرک این کشور ۱۷ نفر را به اتهام قاچاق زعفران از ایران، افزایش مصنوعی حجم این ادویه و فروش آن تحت عنوان زعفران اسپانیایی بازداشت کرد. ماموران گمرک و پلیس اسپانیا دو سال پیش دریافتند که چند شرکت در حوالی شهر سیوداد رئال در ۱۸۰ کیلومتری جنوب مادرید دست به واردات حجم زیادی زعفران از ایران می‌زنند. بررسی‌های ماموران گمرک و پلیس اسپانیا نشان داد که این شرکت‌ها زعفران‌های وارداتی را پس از فرآوری، خشکاندن و بسته بندی به عنوان زعفران لامانچا (نوعی زعفران اسپانیایی) به فروش می‌رسانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: پلیس اسپانیا به کمک ماموران اداره گمرک این کشور ۱۷ نفر را به اتهام قاچاق زعفران از ایران، افزایش مصنوعی حجم این ادویه و فروش آن تحت عنوان زعفران اسپانیایی بازداشت کرد.

به گزارش روزنامه «گاردین» در بریتانیا، ماموران گمرک و پلیس اسپانیا دو سال پیش دریافتند که چند شرکت در حوالی شهر سیوداد رئال در ۱۸۰ کیلومتری جنوب مادرید دست به واردات حجم زیادی زعفران از ایران می‌زنند. بررسی‌های ماموران گمرک و پلیس اسپانیا نشان داد که این شرکت‌ها زعفران‌های وارداتی را پس از فرآوری، خشکاندن و بسته بندی به عنوان زعفران لامانچا (نوعی زعفران اسپانیایی) به فروش می‌رسانند.

در بیانیه پلیس ملی اسپانیا و اداره گمرک این کشور آمده است که این شرکت‌ها برای افزایش حجم محصول خود اغلب بخش‌هایی از گیاه را که نباید به عنوان زعفران به فروش رسانده می‌شد به زعفران اضافه می‌کردند. آنها همچنین از رنگ‌هایی که در اروپا و آمریکا استفاده از آنها در محصولات غذایی ممنوع است، استفاده می‌کردند.

بنا به اعلام پلیس اسپانیا تجارت این شرکت‌ها نه تنها برای آنها «بسیار سودآور» بوده بلکه به صنعت پرورش و فروش زعفران در اسپانیا نیز آسیب زیادی وارد کرده زیرا امکان رقابت با محصولات این شرکت‌ها از نظر قیمت وجود نداشته است.

پلیس اسپانیا در جریان تحقیقات خود در این پرونده با کمک یوروپل بیش از ۲۰۰ حساب بانکی در اتحادیه اروپا و امارات عربی متحده را بررسی کرد. اعضای این شبکه قاچاق زعفران همچنین ۳۵ باب ملک و مستغلات (زمین) خریداری کرده بودند.

علاوه بر ۱۷ نفری که بازداشت شده‌اند، تحقیق درباره ۱۳ فرد دیگر نیز به ظن فرار مالیاتی، پولشویی، قاچاق، عضویت در شبکه تبهکاری و نقض مقررات بهداشت عمومی ادامه دارد.

از زعفران به عنوان گرانترین ادویه جهان یاد می‌شود.

نظرات بینندگان