arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۶۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / آغاز کار بر روی پیش نویس احیای برجام / استقبال نصرالله از گفتگوی ایران و عربستان / با اقدام شورای نگهبان، از جمهوریت چه می‌ماند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

آخرین آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام روز ۱۷ اردیبهشت وزارت بهداشت در طول ۲۴ ساعت منتهی به ظهر این روز، ۳۳۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۴ هزار و ۲۴۱ نفر رسید. در عین حال ۱۷ هزار و ۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۶۸۱ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۶۲۷ هزار و ۹۴ نفر رسید.

طرح جلیلی برای حل مشکلات اقتصادی: در دنیا ۲۰۰ کشور وجود دارد
جلیلی گفت: اگر در سیاست خارجی برنامه و نقشه وجود داشته باشد و بدانید که کجا باید چه اقدامی انجام دهید، بسیار می‌توان از فرصت‌ها استفاده کرد. در دنیا ۲۰۰ کشور وجود دارد و می‌توان از این فرصت‌ها استفاده کرد و مجموعه فرصت‌هاست که آثار خود را در زندگی مردم نشان می‌دهد. این آثار البته ابعاد امنیتی، سیاسی و اجتماعی دارد و وقتی روابط اقتصادی با این کشورها تقویت شود، تهدیدها کاهش می‌یابند.

با اقدام شورای نگهبان، از جمهوریت چه می‌ماند؟
آذر منصوری، قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت و سخنگوی جبهه اصلاحات در توئیتی نوشت: عضو شورای نگهبان در اظهار نظری جدید گفته؛«اگر درخلال مناظرات مشخص شود فردی صلاحیت نداشته یا صلاحیت داشته، ...این شورا تا لحظات آخر هم می‌تواند صلاحیت را مورد بررسی و تجدیدنظر قرار دهد.» آیا با این نوع تفاسیر و قانون گذاریها می توان گفت میزان رای ملت است؟ از جمهوریت چه می ماند؟

پیشنهاد جامع آمریکا به ایران
رویترز به نقل از یک دیپلمات اروپایی مدعی شد: واشنگتن یک پیشنهاد جامع را مطرح کرده است که شامل برداشتن تحریم‌ها در بخش‌های کلیدی مثل نفت، گاز و بانکداری است.

رهبر معظم انقلاب: حرکت رو به زوال رژیم صهیونیستی آغاز شده
رهبر معظم انقلاب تصریح کردند: حرکت نزولی و رو به زوال رژیم دشمن صهیونیستی آغاز شده و وقفه نخواهد داشت. دو عامل مهم تعیین کننده آینده است. اول و مهم‌تر، تداوم مقاومت در داخل سرزمین‌های فلسطین و تداوم خط شهادت و دوم حمایت همه ملت‌ها از فلسطین است.

آغاز کار بر روی پیش نویس احیای برجام
نشست کمیسیون مشترک برجام پایان یافت و مقرر شد بلافاصله رایزنی‌های کارشناسی و فنی و کار بر روی متون پیش نویس آغاز شود.

عراقچی: آمریکایی‌ها برای بازگشت به برجام جدیت دارند
سید عباس عراقچی رییس هیات مذاکره کننده ایران گفت: اخباری که از سوی آمریکایی‌ها به ما منتقل می‌شود اینکه آنها نیز برای بازگشت به برجام جدیت دارند و تاکنون اعلام کردند که آماده‌اند بخش بزرگی از تحریم‌ها را بردارند. البته از نظر ما هنوز کامل نیست به همین دلیل مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد تا زمانی که ما به همه خواسته‌های خودمان برسیم.

بایدن: ایران در مذاکرات جدی است؛ نمی‌دانیم تا چه حد
«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکادر پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ایران در خصوص مذاکراه برای کنترل فعالیت هسته‌ای این کشور جدیت دارد گفت: «بله، اما اینکه تا چه اندازه جدی هستند و آماده انجام چه اقداماتی هستند، مسئله متفاوتی است. هنوز در حال گفت‌وگو هستیم.»

استقبال نصرالله از گفتگوی ایران و عربستان
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: خبرهایی از گفت‌وگوی سعودی‌ها با ایرانی‌ها و همچنین اظهارات ولیعهد عربستان درباره ایران شنیده ایم. این به مصلحت محور مقاومت است. نصرالله افزود: برخی‌ها ادعا می‌کنند که مذاکرات ایران در وین و از سرگیری روابط با عربستان به ضرر محور مقاومت و به ویژه حزب‌الله است. بیش از 40 سال است که ما با این دوست و برادر بزرگ ارتباط ایمانی داریم و در سخت‌ترین شرایط در کنار هم بوده‌ایم. وی بیان کرد: ایران هرگز دوستان خود را تنها نگذاشته و بر سر آنها چانه نزده است. ما کاملا دلخوش هستیم و نگران نیستیم، بلکه دوستان آمریکا و به ویژه صهیونیست‌ها هستند که از عصبانیت دارند می‌میرند.

نظرات بینندگان