arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۶۶۴۷
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۹ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰

بازگشایی مسجدالاقصی پس از درگیری‌های شبانه / ۲۰۵ نفر زخمی شدند

هلال احمر فلسطین از افزایش شمار مجروحان حمله نظامیان اسرائیل به مسجد الاقصی به ۲۰۵ تن خبر داد. همزمان کشورهای عربی و اسلامی حمله وحشیانه به نمازگزاران مسجد الاقصی را محکوم کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: هلال احمر فلسطین از افزایش شمار مجروحان حمله نظامیان اسرائیل به مسجد الاقصی به ۲۰۵ تن خبر داد. همزمان کشورهای عربی و اسلامی حمله وحشیانه به نمازگزاران مسجد الاقصی را محکوم کردند.

منابع رسانه‌ای امروز شنبه به "عربی ۲۱" گفتند که پس از یک شب خونین درگیری با نیروهای اشغالگر اسرائیلی فلسطینیان بار دیگر بر این رژیم پیروز شده و نظامیان را وادار به عقب نشینی از مسجدالاقصی وگشودن درهای مسجدالاقصی کردند.

فعالان در شبکه‌های اجتماعی فیلم هایی را پخش کردند که نشان می‌دهد نمازگزاران با تکبیر وارد مسجد می‌شوند.

به گفته این منابع نمازگزاران برای اقامه نماز صبح در مسجد الاقصی از طریق "باب الحطه" و "باب الاسباط" و با سر دادن شعار "الله اکبر ، الحمدلله" وارد مسجد شدند.

پیش از این هلال احمر فلسطین اعلام کرد در جریان درگیری‌هایی که از عصر جمعه میان فلسطینی‌ها و پلیس رژیم صهیونیستی به ویژه در میدان مسجد الاقصی رخ داد؛ دستکم ۲۰۵ تن زخمی شدند.

هلال احمر فلسطین همچنین اعلام کرد از این تعداد بیش از ۸۰ تن به بیمارستان منتقل شده‌اند و در این میان ۶ نیروی پلیس اسرائیل نیز زخمی شدند.

این درگیری‌ها پس از افطار جمعی که در داخل مسجد الاقصی برای همبستگی با مردم محله شیخ جراح در قدس شرقی ترتیب داده شد، درگرفت.

دادگاه‌های رژیم صهیونیستی بر اساس ادعای انجمن‌های اسکان اسرائیل مبنی بر ساخت این خانه ها در زمین هایی که قبل از سال ۱۹۴۸ متعلق به یهودیان بود ، تصمیماتی را برای تخلیه خانه های این محله صادر کردند.

المیادین گزارش داد که پلیس اسرائیل سیم های برق بلندگوهای مسجدالاقصی را قطع کرد و شمار زیادی از نمازگزاران از جمله کودکان و سالخوردگان همچنان در داخل مسجد محصور بودند.

همچنین مساجد قدس خواستار هشدار عمومی و رفتن به نزدیکترین نقطه الاقصی برای رفع حصر مسجد و نمازگزاران در آن هستند.

محله‌ها و شهرهای مختلف کرانه باختری نیز شاهد درگیری اشغالگران با جوانان فلسطینی هستند.

در همین راستا جنبش فتح از اتحادیه عرب، سازمان ملل و تمامی نهادهای بین‌الملی برای مداخله فوری جهت توقف جنایت رژیم صهیونیستی در قدس و مسجد الاقصی دعوت کرد.

خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج نیز گفت: حماس طی تماس‌های گسترده‌ با طرف‌های مختلف بین‌المللی خواستار مداخله برای توقف تجاوزات دشمن صهیونیستی علیه قدس و مسجد الاقصی شده است.
واکنش‌ها

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در واکنش به یورش نیروهای صهیونیست به مسجدالاقصی، جامعه جهانی را به رفتار محترمانه با مراکز مقدس به ویژه به مسجدالاقصی فراخواند.

ولکان بوزکر، رئیس هفتادوپنجمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی پیام توییتری مداخله نیروهای امنیتی اسرائیل در مسجدالاقصی را «تاسف‌بار» دانست و جامعه جهانی را به به رفتار محترمانه با مراکز مقدس به ویژه به مسجدالاقصی دعوت کرد.

وی در این پیام گفت: از یورش پلیس اسرائیل به همراه بمب‌های صوتی به مسجدالاقصی در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان ابراز تاسف می‌کنم. (جامعه جهانی) را به رفتار محترمانه قبال معابد به ویژه مسجد الاقصی که برای جمعیت 1.8 میلیاردی جهان اسلام مقدس و پراهمیت است، فرامی‌خوانم.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب نیز با شدیدترین عبارات ، حمله به صحن‌های مسجدالاقصی و هدف قرار دادن فلسطینیان غیر مسلح را با بمب صوتی، گاز اشک آور و گلوله مشقی محکوم کرد.

وی در بیانیه ای تأکید کرد که این حمله احساسات مسلمانان را در سراسر جهان برمی انگیزد و منعکس کننده سیاست عمدی اسرائیل برای تشدید اوضاع است.

وی نسبت به پیامدهای این اقدامات اسرائیل هشدار داد.

احمد الطیب ، شیخ الازهر نیز گفت: یورش به صحن‌های مبارک مسجدالاقصی و نقض مقدسات خدا از طریق حمله آشکار به نمازگزاران مومن و قبل از آن حمله به سلاح علیه تظاهرات مسالمت آمیز در محله شیخ جراح بیانگر تروریسم صهیونیستی در سایه سکوت جهانی شرم آور است.

الطیب در صفحه فیس بوک خود گفت: الازهر الشریف ، دانشمندان و دانشجویان ، در برابر استبداد و استبداد موجودیت صهیونیستی کاملاً با مردم مظلوم فلسطین همبستگی دارند و از خدا می‌خواهیم تا آنها را حفظ و پیروز کند. ، زیرا آنها صاحبان حقیقی سرزمین فلسطین هستند.

وزارت خارجه قطر جمعه به شدت حمله نیروهای اسرائیلی به صحن‌های مسجد الاقصی و نمازگزاران داخل آن را محکوم و آن را "وحشیانه" توصیف کرد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت قطر با شدیدترین عبارات یورش نیروهای اشغالگر اسرائیلی را به مسجد مبارک الاقصی و نمازگزاران محکوم می‌کند."

در این بیانیه تاکید شده که این "تحریک احساسات میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان و نقض آشکار حقوق بشر و میثاق های بین المللی" است.

وزارت خارجه قطر همچنین تأکید کرد ، "نیاز به اقدام فوری جامعه بین المللی برای جلوگیری از حملات مکرر اسرائیل علیه مردم برادر فلسطین و مسجد مبارک الاقصی" وجود دارد.

دوحه بار دیگر بر موضع قاطع خود در مورد عدالت آرمان فلسطین و حقوق مشروع فلسطینیان تأکید کرد.

وزارت امور خارجه اردن نیز حمله پلیس اسرائیل و نیروهای ویژه آنها به مسجد الاقصی را محکوم کرد و "وحشیانه" خواند.

ضیف‌الله الفایز، سخنگوی وزارت امور خارجه اردن در بیانیه‌ای گفت: "حمله به مسجدالاقصی و نمازگزاران مسالمت آمیز نقض آشکار قوانین، رفتاری وحشیانه و باطل است."

الفایز به مقامات اسرائیلی در مورد "عواقب این تشدید خطرناک" هشدار داد و آنها را به دلیل تهدید امنیت مسجد و نمازگزاران مقصر دانست.

وی خواستار آن شد که پلیس و نیروهای ویژه اسرائیلی فوراً از محوطه مسجد خارج شوند و نمازگزاران صلح طلب را باید در شبهای پر برکت ماه رمضان آزادانه به انجام مناسک مذهبی برسانند.

وی همچنین از جامعه جهانی خواست به رژیم صهیونیستی فشار آورد تا از تشدید و تخلفات در مسجد الاقصی و قدس شرقی اشغالی جلوگیری کند.

وزارت امور خارجه عربستان نیز طرح‌ها و اقدامات اسرائیل برای تخلیه خانه های فلسطینیان در قدس را محکوم کرد.

این وزارتخانه تاکید کرد که ریاض هرگونه اقدامات یک جانبه و نقض قوانین بین المللی و هر آنچه ممکن است شانس از سرگیری روند صلح را برای دستیابی به امنیت و ثبات در منطقه تضعیف کند ، محکوم می کند.

وزارت امور خارجه عربستان با تاکید بر مواضع خود در قبال فلسطین اعلام کرد از همه تلاشها برای دستیابی به یک راه حل عادلانه و جامع برای مسئله فلسطین حمایت می‌کند.

احمد حافظ، سخنگوی وزارت خارجه مصر نیز یورش نیروهای اسرائیلی به مسجد مبارک الاقصی را به شدت محکوم و تاکید کرد مقامات اسرائیلی باید مسئولیت های خود را مطابق با قوانین بین المللی در حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی و حق آنها برای انجام آداب و رسوم مذهبی و همچنین جلوگیری از هر گونه اقدامات نقض حرمت مقدس انجام دهند.

وزارت امور خارجه کویت نیز در بیانیه‌ای تأیید کرد که تحرکات و اقدامات اشغال اسرائیل مردم فلسطین را به خطر می اندازد ومنجر به تشدید خشونت می‌شود و این امر مستلزم اقدام سریع بین المللی برای پایان دادن به این تحریکات و حفظ حقوق و امنیت مردم فلسطین است.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه نیز در بیانیه‌ای حمله پلیس اسرائیل به مسجد الاقصی را محکوم کرد.

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در توئیتی گفت: "ما حمله پلیس اسرائیل با بمب های صوتی به صحن‌های مسجد الاقصی را به شدت محکوم می کنیم. سربازان اسرائیلی که در ماه مبارک رمضان به هیچ مکان مقدس احترام نمی‌گذارند ، باید فوراً مسجد الاقصی را ترک کنند و بلافاصله جلوی این حملات نفرت انگیز و بی پروا را بگیرند.

وزارت امور خارحه ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: حملات نیروهای امنیتی اسرائیل به نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی را به شدت محکوم می‌کنیم.

در این اطلاعیه آمده است: دولت اسرائیل را به پایان دادن فوری اقدامات تحریک‌ آمیز و رویکرد تهاجمی که موجب بروز حوادث اخیر(در مسجدالاقصی) شده است، فرامی‌خوانیم.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در طی پیام توییتری حمله نیروهای امنیتی اسرائیل به مسجدالاقصی قبله نخست مسلمین جهان را به شدت محکوم کرد.

وی همچنین هدف قرار داده شدن نمازگزاران در ماه مبارک رمضان توسط نیروهای اسرائیل را اقدامی «غیرانسانی» دانست و گفت: برای مجروحین آرزوی سلامتی می‌کنم. در دعوی محق مردم فلسطین همواره در کنارشان هستیم.

مصطفی شنتوب، رئیس پارلمان ترکیه نیز حمله نیروهای اسرائیلی به نمازگزاران در مسجد الاقصی را محکوم کرد و آن را "تروریسم دولتی" توصیف کرد.

شنتوب در توییتی در حساب توئیتر خود گفت: "حمله به نمازگزاران در مسجد الاقصی آشکارا تروریسم دولتی است."

وی تأکید کرد که "کسی که بذر خشونت و بی‌عدالتی می‌کارد نمی‌تواند صلح و آرامش را درو کند" .
حزب "جماعت اسلامی" در پاکستان نیز حملات رژیم صهیونیستی علیه نمازگزاران در مسجدالاقصی را محکوم کرد.

آوارگان فلسطینی ساکن اردوگاه‌های لبنانی نیز در محکومیت حملات جنایتکارانه اشغالگران اسرائیلی به مسجد الاقصی دست به تظاهرات زدند.

نظرات بینندگان