arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۶۶۵۷
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰

رئیس سازمان غذا و دارو: فروش واکسن فایزر در بازار ایران صحت ندارد

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو با تکذیب فروش واکسن فایزر در بازار سیاه بیان کرد: هیچ گزارش رسمی مبنی بر وجود واکسن فایزر در بازار غیر قانونی نداشتیم؛ حتی مسئول فایزر اعلام کرده است که امکان اینکه واکسن فایزر در بازار ایران وغیرقانونی به فروش برسد وجود ندارد و اعلام کردند که غیر ممکن است واکسن در بازار ایران به فروش برسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باشگاه خبرنگاران: شانه ساز گفت: از خرداد نخستین محموله‌های میلیونی واکسن ایرانی را تحویل خواهیم گرفت و تزریق هموطنانمان با واکسن داخلی از آن زمان شروع می‌شود.

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو با تکذیب فروش واکسن فایزر در بازار سیاه بیان کرد: هیچ گزارش رسمی مبنی بر وجود واکسن فایزر در بازار غیر قانونی نداشتیم؛ حتی مسئول فایزر اعلام کرده است که امکان اینکه واکسن فایزر در بازار ایران و غیرقانونی به فروش برسد وجود ندارد و اعلام کردند که غیر ممکن است واکسن در بازار ایران به فروش برسد.

فروش واکسن فایزر در بازار ایران صحت ندارد

وی ادامه داد: به هر حال ما نیز از قبل اعلام کرده بودیم و در بررسی های میدانی هم دیدیم که این خبر صحت ندارد و همکارانمان هم که رصد می کنند، گزارش دادند که واکسن فایزر تقلبی وقاچاق در بازار سیاه ایران نیست و بیشتر این خبر یک شایعه است و خبر را به هیچ وجه از کانال های رسمی دریافت نکردیم.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره واردات توسط بخش خصوصی بیان کرد: ما از اول در چهار مرحله فراخوانی که گذاشتیم، از بخش خصوصی کمک خواستیم، اما به لحاظ اینکه دولت‌ها کاملا در فروش، عرضه و مصرف واکسن نظارت دارند، در این رابطه تاکنون توفیقی حاصل نشده و حدود ۴۹ شرکت به ما مراجعه کردند و ما به ۳۵ شرکت معرفی نامه داده ایم که بتوانند موضوع واردات واکسن را پیگیری کنند، ولی تاکنون هیچ کدام از آن‌ها عملیاتی نشده است.

شانه ساز گفت: ما هم حداقل اسناد و مدارک را خواستیم و از آنان خواهش کرده ایم فقط مدرکی را بیاورند که معرف آن باشد که واکسن از تولید کننده‌های شناخته شده رسمی و اصلی خریداری شده است اما تاکنون هیچ معرفی نامه رسمی دریافت نکرده ایم و خواهش ما این است هرکس می تواند به ما کمک کند، دستش را به گرمی می‌فشاریم.
با قراردادهای جعلی خرید واکسن بازی نمی خوریم

شانه ساز درباره پیش فاکتور و قراردادهای عجیب و غریب شرکت‌های خصوصی برای خرید واکسن تصریح کرد: شرکت‌های خصوصی می‌دانند که پروفرم های عجیب و غریبی را نباید برای سازمان غذا و دارو بیاورند، چون تیم کارشناسی سازمان غذا و دارو تیمی است که سالیان سال در رابطه با واردات دارو فعالیت می‌کند و باید توجه داشت که تقریباً بیشترین دارو‌های کشور توسط بخش خصوصی وارد می‌شود و بخش دولتی کمترین نقش را در این زمینه ایفا کرده است و ما از ورود بخش خصوصی در واردات واکسن استقبال می‌کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: ۱۰ سالی است که سازمان غذا و دارو به عنوان یک سیستم نظارتی قوی در واکسن توسط سازمان جهانی بهداشت به رسمیت شناخته شده است و شرکت های بخش خصوصی می دانند که نمی توانند با مدارک و مستندات جعلی با ما بازی کنند البته سعی می‌کنیم حداکثر تسهیلات و کارسازی لازم را برای ورود بخش خصوصی فراهم کنیم.

تاکنون سه میلیون و ۲۰۰ دوز واکسن وارد کشور شده است

شانه ساز درباره آمار واردات واکسن کرونا گفت: تاکنون ۳ میلیون و ۲۰۰ دوز واکسن وارد شده است که طبق اولویت‌های اعلامی همکارانمان در معاونت بهداشتی تزریق انجام می شود و بر اساس برنامه ریزی شده واردات بعدی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: درخصوص تولید واکسن داخل شرایط خوبی داریم و به سرعت قدم بر می داریم و چهار شرکت فازهای مطالعات بالینی را با موفقیت دنبال می کنند و به موازات آن زیرساخت تولید آن در حال تکمیل است و از خرداد نخستین محموله‌های میلیونی واکسن ایرانی را تحویل خواهیم گرفت و تزریق هموطنانمان با واکسن داخلی از آن زمان شروع می‌شود تا به ظرفیت‌های لازم توسط تولید کنندگان برسیم ما به موازات تولید و افزایش ظرفیت، لکه گیری‌ها و خلاء را همچنان از محل واردات تامین می کنیم.
ایران سال آینده از صادرکنندگان واکسن خواهد بود

شانه ساز گفت: مطمئن هستیم که تا پایان سال تقریباً​ همه جمعیت کشورمان را واکسینه می کنیم و سال بعد نیز با زیرساخت‌های ایجادشده به قطع یقین یکی از صادرکنندگان واکسن خواهیم بود و حرف‌های بسیاری در این زمینه خواهیم داشت.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: چند محموله در هفته جاری وارد کشور خواهد شد، البته مقرر شده بود تاکنون 10 میلیون واکسن وارد کشور شود اما این عدد محقق نشد زیرا همه دنیا با مشکل تامین واکسن رو به رو هستند و به جز چند کشور تولیدکننده بقیه از زمان واکسیناسیون خود عقب هستند و واکسن ها از هند، روسیه، چین و کره جنوبی وارد کشور می شود و سبد متنوعی داریم.

نظرات بینندگان