arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۶۷۰۷
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۳ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰

دوزهای بالای ویتامین D هیچ تأثیری بر COVID-19 ندارد

تحقیقات زیادی در مورد نقش احتمالی ویتامین D در پیشگیری از عفونت‌های SARS-CoV-2 و عوارض COVID-19 انجام شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تحقیقات زیادی در مورد نقش احتمالی ویتامین D در پیشگیری از عفونت‌های SARS-CoV-2 و عوارض COVID-19 انجام شده است.

به گزارش   مدیکال نیوز، این مطالعات نتیجه گیری متناقضی داشته است. اکنون، یک مطالعه از محققان در برزیل پاسخ قوی‌تری به حداقل یک سؤال اساسی ارائه می‌دهد: آیا ویتامین D می‌تواند به جلوگیری از عوارض COVID-19 در بیماران بستری کمک کند؟ با توجه به نتایج، به نظر می‌رسد پاسخ منفی است.

این مطالعه نشان داد که دوزهای بالای ویتامین D که به بیماران بیمارستان COVID-19 متوسط یا شدید تزریق می‌شود، بر روند بیماری تأثیر نمی‌گذارد.

محقق اصلی تحقیق توضیح می‌دهد: “آزمایشات آزمایشگاهی یا آزمایشات انجام شده با حیوانات قبلاً نشان داده بود که در شرایط خاص، ویتامین D و متابولیت های آن می‌توانند اثرات ضد التهابی و ضد میکروبی داشته و همچنین پاسخ ایمنی را تنظیم کنند.

“ما تصمیم گرفتیم بررسی کنیم که آیا دوز بالای این ماده می‌تواند اثر محافظتی در زمینه عفونت حاد ویروسی داشته باشد یا التهاب یا بار ویروسی را کاهش دهد.”

اما بر اساس نتایج مطالعه، “تاکنون، می‌توان گفت هیچ نشانه‌ای برای تجویز ویتامین D در بیمارانی که با COVID-19 شدید به بیمارستان می‌آیند وجود ندارد.”

دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه سائوپائولو (FM-USP) برزیل، یک آزمایش بالینی تصادفی، دوسوکور و کنترل شده با پلاسبو را انجام دادند. محققان می گویند این مطالعه اولین مطالعه در نوع خود است.

این تیم تجربیات 240 داوطلب تحت درمان علائم COVID-19 در بیمارستان‌هایی در سائو پائولو را از ژوئن تا آگوست سال 2020 با استفاده از تست واکنش زنجیره‌ای پلیمراز یا از طریق آزمایش آنتی بادی پیگیری کردند.

همه آنها تحت درمان با پروتکل استاندارد COVID-19 قرار گرفتند که شامل داروهای آنتی بیوتیک و ضد التهاب است. محققان سپس آنها را به طور تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم کردند.

دانشمندان به شرکت کنندگان گروه اول تنها یک دوز 200000 واحدی ویتامین D3 محلول در روغن بادام زمینی دادند و به افراد گروه دوم گیاه دارویی روغن بادام زمینی بدون تغییردادند.

طراحی این مطالعه برای کشف این بود که آیا دوز بالای ویتامین D با بستری کوتاهتر در بیمارستان ارتباط دارد یا خیر – محققان دریافتند که چنین نیست.

تحقیقات همچنین هیچ مدرکی مبنی بر این که ویتامین D باعث بستری شدن فرد در بخش مراقبت‌های ویژه یا نیاز به لوله گذاری شود، پیدا نکرد.

به نظر می‌رسد که ویتامین D هیچ تاثیری در مرگ و میر ندارد، اگرچه قبل از نتیجه گیری کلی محققان، یک مطالعه بزرگتر با شرکت کنندگان بیشتر لازم است.

این مطالعه به طور قطعی ویتامین D را به عنوان “گلوله جادویی” برای درمان COVID-19 رد می‌کند.

اما این بدان معنا نیست که استفاده مداوم از ویتامین D نمی‌تواند نوعی اثرات مفید داشته باشد.

محققان این تحقیق با بیان اینکه تنها یک دوز بالای ویتامین D راه حلی برای COVID-19 شدید نیست، ابراز داشتند که اکنون مطالعه جدیدی را برای تعیین اینکه آیا کمبود ویتامین D بر توانایی فرد در غلبه بر SARS-CoV-2 تأثیر دارد، آغاز کرده‌اند.

شفقنا 

نظرات بینندگان