arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۶۷۹۰
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۷۷: پیشنهادی برای رفع حصر آیت الله منتظری

خاطرات آیت الله هاشمی: به آقاى طاهرى خرم آبادی گفتم، پيگيرى كنند اگر آیت‌الله منتظرى بپذيرند، در جلسه خصوصى و بدون اعلان، مثلاً به آقاى [ابراهیم] امينى بگويد كه حرف‌هايى كه درباره رهبرى زده‌اند، درست نيست، مسأله از ريشه حل مى‌شود؛ آيت‌الله خامنه‌اى، هم به آقاى امينى و هم به من، اين را گفته‌اند. گفت، بعيد است كه آیت‌الله منتظرى چنين اظهارى بنمايند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

در منزل بودم. آقاى [سیدحسن] طاهرى خرم‌آبادى و همسر مرحوم ربانى املشى از قم تلفن‌كردند و مسأله بازداشت آقای فتح الله ربانى را پيگيرى‌كردند. آقاى طاهرى گفت، فتح‌الله در تظاهرات نبوده و آمده بوده، براى جلوگيرى از شعارهاي مضرى كه مى‌داده‌اند. خواست كه وقتى براى ملاقاتش بگذارم. به ايشان گفتم، پيگيرى كنند اگر آیت‌الله منتظرى بپذيرند، در جلسه خصوصى و بدون اعلان، مثلاً به آقاى [ابراهیم] امينى بگويد كه حرف‌هايى كه درباره رهبرى زده‌اند، درست نيست، مسأله از ريشه حل مى‌شود؛ آيت‌الله خامنه‌اى، هم به آقاى امينى و هم به من، اين را گفته‌اند. گفت، بعيد است كه آیت‌الله منتظرى چنين اظهارى بنمايند. به‌آقاى [قربانعلی] دُرّى [نجف‌آبادی]، وزير اطلاعات، تذكر دادم و نيز مسأله راه‌بندان جاده ساوه و تظاهرات وسيع دانشجويان پزشكى در اصفهان را و گفتم نگذارند اين بى‌نظمى‌ها وسيع شود.

ايشان رسيدگى كرد و ساعتى بعد، گزارش داد كه در قم، با اجازه اطلاعات و سپاه و دادگاه ويژه، در منزل احمد منتظرى روضه بوده و روز عاشورا، بعد از روضه، تظاهرات به نفع آیت‌الله منتظرى شده و شعارهايى دربارة مرجعيت و رهبرى و محاصره خانه ايشان داده‌اند و ده نفر منجمله آقاي فتح‌الله ربانى و پسر آقاى [سیدحسین] موسوى تبريزى و... بازداشت شده‌اند. دادگاه ويژه قم با آزادى فتح‌الله موافقت نكرده و گفته، مانع بازداشت افراد مقصر مى‌شده. در ضمن از دفتر رهبرى گله‌ كرد كه در يكى از شهرهاى اصفهان كه وزارت اطلاعات مانع قمه‌زنى هيأت‌ها شده، بيانيه‌اى منتشر كرده‌اند و گفته‌اند، سخت‌گيرى نشود و اين باعث شده كه دوباره قمه‌زنى شروع شده است.

نماز ظهر را اشتباهاً يك ساعت زودتر خواندم و به همين جهت، خيال كردم آيت‌الله خامنه‌اى تأخير زيادى براى حضور در نمازجمعه دارند؛ نگران شدم. از دفترشان سئوال كرديم، گفتند تأخير كوتاهى براى برنامه عزادارى در نمازجمعه بوده است.

ظهر بچه‌ها جمع بودند، جز محسن كه براى كارهاى مترو در چين است. شب حميد [لاهوتی، همسر فائزه] و آقارضا مرعشى آمدند. از ركود اقتصادى و بیكارى و تعطيلى وسيع طرح‌هاى عمرانى شكايت داشتند. امروز، وقت زيادى صرف مطالعه تاريخ فقه و تاریخ صفويه‌كردم.

نظرات بینندگان