arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۶۷۹۲
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۸ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰

آغاز عملیات اجرایی نخستین شهرک رمز ارز کشور در اصفهان / سرمایه‌گذار بخش خصوصی: قرار است بخشی از انرژی الکتریکی مورد نیاز از طریق احداث نیروگاه تامین شود

عملیات اجرایی احداث نخستین شهرک استخراج رمز ارز کشور با سرمایه گذاری بخش خصوصی روز شنبه در شهرک صنعتی فریدن واقع در غرب استان اصفهان آغاز شد. سرمایه‌گذار بخش خصوصی در آیین کلنگ زنی این طرح اظهار داشت: مرحله نخست بهره برداری از این شهرک چهار ماه آینده است و تکمیل مراحل بعدی ظرف مدت ۲ سال انجام خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: عملیات اجرایی احداث نخستین شهرک استخراج رمز ارز کشور با سرمایه گذاری بخش خصوصی روز شنبه در شهرک صنعتی فریدن واقع در غرب استان اصفهان آغاز شد.

 کلنگ احداث این مجموعه با حضور شماری از مسئولان استانی و محلی، در زمینی به مساحت ۷۸ هزار مترمربع در شهرک صنعتی شهر داران(بخش مرکزی فریدن)با سرمایه گذاری اولیه ۵۰۰ میلیارد تومان به زمین خورد.

سرمایه‌گذار بخش خصوصی در آیین کلنگ زنی این طرح اظهار داشت: مرحله نخست بهره برداری از این شهرک چهار ماه آینده است و تکمیل مراحل بعدی ظرف مدت ۲ سال انجام خواهد شد.

‎امین خانجانی، افزود: میزان مصرف برق مورد نیاز استخراج رمزارز در مرحله نخست ۲۱ مگاوات و در مراحل بعدی تا ۱۰۰ مگاوات افزایش پیدا خواهد کرد که قرار است بخشی از انرژی الکتریکی مورد نیازآن از طریق احداث نیروگاه در منطقه تامین شود.

وی در خصوص نگرانی ها برای خاموشی و قطع برق در منطقه، گفت: زیرساخت ها و میزان برق مورد استفاده در طرح به طور شفاف و روشن محاسبه شده و با همکاری اداره برق هیچگونه مشکلی در منطقه و یا دیگر نقاط استان رخ نخواهد داد و به شبکه بار اضافی تحمیل نخواهد شد.

خانجانی ادامه داد: ماینرها و استخراج کننده هایی که به طور غیرقانونی و پنهان فعالیت می‌کنند سبب افت فشار شبکه می‌شوند اما روند فعالیت شهرک استخراج رمز ارز واقع در شهرک صنعتی داران به طور کامل شفاف و قانونی است و هیچ موضوع پنهانی وجود ندارد لذا هیچگونه خاموشی هم رخ نخواهد داد.

این فعال بخش خصوصی، با بیان اینکه با افتتاح این شهرک برای ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و یک هزار و ۵٠٠ نفر بطور غیرمستقیم اشتغالزایی خواهد شد، افزود: ۸۰ درصد نیروها بومی شهرستان فریدن خواهند بود بنابراین شهرک رمز ارز یکی از طرح های مهم اشتغالزایی این خطه به شمار می رود.

به گفته وی، همجواری شهرکهای استخراج رمز ارز و شهرک گلخانه ای که از آن می‌توان نوعی تجمیع صنایع یاد کرد در حفظ و مصرف بهینه انرژی نقش ویژه ای خواهد داشت که یکی از مزایای قابل توجه طرح محسوب می شود.

خانجانی افزود: دستگاه‌های ماینر فقط آلایندگی صوتی دارد که اکنون محل این شهرک از منطقه مسکونی فاصله دارد، استقرار این شهرک به هیچ عنوان گاز گلخانه‌ای تولید نمی کند، بنابراین می‌توان از آن به عنوان یک صنعت پاک یاد کرد، همچنین از گرمای تولیدی در این شهرک صنعتی که از ماینرها (استخراج کننده ها)تولید می شود برای تامین گرمایش شهرک گلخانه ای منطقه دامنه که در نزدیکی آن قرار دارد استفاده می شود که در مصرف بهینه انرژی نقش بسزایی خواهد داشت.

این فعال اقتصادی دور زدن تحریم ها و تسهیل در مراودات مالی بین المللی را از دیگر مزایای طرح برشمرد و افزود: درصورتی که تحریم‌ها برداشته شود آسان سازی مبادلات اقتصادی با دیگر کشورها ساز و کار بهتر و مطلوبتری پیدا می کند و این به سود اقتصاد کشور خواهد بود.

خانجانی با بیان اینکه استخراج رمز ارز در دنیای کنونی نوعی صادرات به شمار می‌رود، افزود: نیروی فکری و انسانی این گونه طرحها داخلی است اما می توان تولیدات آن را در خارج از کشور به فروش رساند که خود زمینه‌ای برای ارزآوری بیشتر و شکوفایی اقتصادی است.

‎این سرمایه گذار بخش خصوصی به اهمیت جهش تولید برای پویایی کشور اشاره و بیان کرد: در یکی از مراحل این طرح تولید دستگاه های استخراج کننده یا همان ماینر در دستور کار قرار گرفته که این خود کاهش وابستگی به واردات و خودکفایی در این زمینه را به دنبال خواهد داشت.

سرمایه گذار نخستین شهرک استخراج رمز ارز به راه‌اندازی دانشگاه علمی کاربردی بلاکچین(فناوری زیرساختی رمزارزها) در شهرستان فریدن مرتبط با این فناوری اشاره کرد و گفت: این مرکز تخصصی برای نخستین بار در کشور می‌تواند دانشجویانی با تخصص مرتبط با رمز ارزها تربیت کند که خود قادر است برای بخش های نوآوری، اقتصادی و علمی کشور سودمند باشد.

خانجانی با بیان اینکه استخراج رمز ارز کشور به همت بخش خصوصی جان تازه ای به این صنعت خواهد داد، افزود: در سالی که به فرموده رهبر معظم انقلاب به سال تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها مزین شده همه باید برای تحقق رونق اقتصادی و جهش تولید تلاش کنیم چرا که حمایت لازمه پیشبرد اهداف تولید، صنعت و خودکفایی در امور مختلف است.

بیش از ۱۴۰ کشور از مزایای ارز دیجیتال بهره مند هستند. پول دیجیتالی امکان جابه جایی و انتقال پول را در هر نقطه از دنیا تسهیل می کند.

به گفته مسئولان، تا کنون ۵۸ فقره جواز تأسیس مزرعه رمز ارز استان اصفهان صادر شد که برای ۶۸۵ نفر اشتغال ایجاد کرده و ۱۳ هزار و ۵۵۷ میلیارد و ۵۷۶ میلیون ریال در آن سرمایه گذاری خواهد شد. تا کنون هیچ پروانه بهره برداری صادر نشده و همه مزارعی که مجوز آن صادر شده در حال احداث است.

استقرار شهرک رمز ارز در شهرک صنعتی فریدن در حالی آغاز می شود که این مکان برغم امتیازات و تسهیلات در نظر گرفته شده برای سرمایه گذاران، سال های مدید در رکود مانده بود و اکنون با ورود سرمایه گذار بومی و جذب سرمایه گذاران بیرونی چنانچه طرح به طور کامل محقق شود به اذعان کارشناسان، کورسویی از امید برای رونق اشتغال و سودآوری اقتصادی در این منطقه نمایان شده است.

استان اصفهان ۲۴ شهرستان دارد و شهرستان فریدن با ۲ شهر داران و دامنه، ۲۸ روستا و جمعیتی افزون بر ۴۹ هزار نفر در ۱۴۰ کیلومتری غرب اصفهان واقع است.



نظرات بینندگان