arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۶۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۱ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰

بی‌احتیاطی، علت انفجار در شرکت تاژ قزوین / مدیریت بحران: اگر آتش مهار نمی شد مانند زلزله کل شهرک صنعتی لیا را دچار تخریب می‌کرد

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: علت انفجار و آتش‌سوزی گسترده که یکی از سوله‌های شرکت تاژ را به خاکستر تبدیل کرد، بی‌احتیاطی واحد تعمیراتی این شرکت بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: علت انفجار و آتش‌سوزی گسترده که یکی از سوله‌های شرکت تاژ را به خاکستر تبدیل کرد، بی‌احتیاطی واحد تعمیراتی این شرکت بوده است.

قدرت‌الله مهدیخانی با بیان اینکه "انفجار وسیع در کارخانه تولید مواد شوینده تاژ امروز ساعت 11 و 20 دقیقه صبح روی داده است" اظهار داشت: با حضور 22 ماشین آتش‌نشانی و 75 نفر نیروی انسانی آتش‌نشان حریق گسترده شرکت تاژ مهار و از ایجاد یک فاجعه انسانی و زیست‌محیطی جلوگیری شد.

وی درباره علت به وجود آمدن این حادثه سهمگین بیان کرد: علت انفجار و آتش‌سوزی گسترده که یکی از سوله‌های شرکت تاژ را به خاکستر تبدیل کرد، بی‌احتیاطی واحد تعمیراتی این شرکت بوده است که خوشبختانه با تلاش نیروهای آتش‌نشانی شهرهای اطراف شهرک صنعتی لیا این حادثه مهار و از نقود مواد سمی به سایر نقاط شهرک پیشگیری شد.

مهدیخانی اضافه کرد: در یکی از مخازن این کارخانه ماده شیمیایی «اتیلن‌اکساید» نگه‌داری می‌شد که به شدت نافذ و قابلیت اشتعال دارد و اگر شعله به مخزن این ماده می‌رسید، انفجار شدیدی رخ می‌داد که مانند زلزله کل شهرک صنعتی لیا را دچار تخریب می‌کرد؛ به همین خاطر کل کارخانه در بدو وقوع حادثه تخلیه شده بود.

وجود 402 واحد با مواد شیمیایی قابل انفجار

فرمانده عملیات پاسخ به بحران استان قزوین ادامه داد: قدرت انفجاری و تخریب این گاز یعنی اتیلن‌اکساید به اندازه‌ای بالاست که حجم ناچیز آن (کمتر از یک لیتر) هم می‌تواند در صورت انفجار چند ساختمان مجاور هم را تخریب کند. خوشبختانه در این حادثه به غیر از نیروهای آتش‌نشانی، نیروهای راهداری، نیروهای امنیتی و انتظامی، اورژانس و هلال‌احمر هم نقش بزرگی داشتند.

مهدیخانی به وجود 402 واحد شیمیایی و صنعتی با مواد شیمیایی خطرناک، سمی و قابل انفجار در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان خبر داد و تصریح کرد: به هر حال همانند آنچه که در شرکت تاژ رخ داد، یعنی نیاز به تعمیرات واحدهای مختلف شرکت امری متداول است و ما هم نمی‌توانیم هر ساعت در این شرکت‌ها حضور داشته باشیم که بخواهیم به آنها بگوییم چه ساعتی تعمیر داشته و چه ساعتی نداشته باشید.

نظرات بینندگان