arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۶۸۲۱
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۱ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان: اگر طالبان صلح نکنند، ما در کنار جمهوری‌خواهان کابل خواهیم ایستاد

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان با نشر رشته‌تویتی گفته است که اگر طالبان صلح نکنند، ایالات متحده در کنار افغان‌های جمهوری‌خواه خواهد ایستاد. زلمی خلیلزاد گفته که اجماع بین‌المللی تنها در مورد صلح خلاصه نمی‌شود، بلکه به گفته وی با ورود این کشور به مرحله جدید، جامعه جهانی به حمایت از افغانستان ادامه خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان با نشر رشته‌تویتی گفته است که اگر طالبان صلح نکنند، ایالات متحده در کنار افغان‌های جمهوری‌خواه خواهد ایستاد.

آقای خلیلزاد نوشته است: "اگر طالبان صلح را بر اساس اجماع و سازش آینده انتخاب نکنند، ما در کنار افغانانی خواهیم ماند که برای حفظ جمهوری تلاش می‌کنند. "

او در این توییت به وحدت سیاسی در "حوزه جمهوری" نیز تأکید کرده است.

زلمی خلیلزاد گفته که اجماع بین‌المللی تنها در مورد صلح خلاصه نمی‌شود، بلکه به گفته وی با ورود این کشور به مرحله جدید، جامعه جهانی به حمایت از افغانستان ادامه خواهد داد.

آقای خلیلزاد گفته که رهبران دو طرف درگیر افغانستان، باید از فرصت استفاده کرده و در مورد یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ ۴۰ ساله صحبت کنند.

در همین حال، در اعلامیه‌ای که در صفحه رسمی توییتر محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر منتشر شده، آمده است که باید موانع از سر راه مذاکرات برداشته شود، نام رهبران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل حذف شود و زندانیان طالبان از زندان‌های افغانستان رها شوند.

طالبان در این اعلامیه گفته‌اند:"امارت اسلامی ده روز پس از امضای توافق‌نامه دوحه برای مذکرات بین‌الافغانی آماده بود، اما جهت مقابل این پروسه را تا شش ماه به تعویق انداخت."

محمد نعیم همچنین از نشست ویژه هیأتی از طالبان با نمایندگان و سفیران آمریکا، اتحادیه اروپا، آلمان، بریتانیا، ناروی/نروژ، فرانسه، ایتالیا و سازمان ملل خبر داده است. او گفته در نشستی که دیروز (جمعه ۱۷ اردیبهشت)‌ از طریق مجازی برگزار شده بود، هیأت طالبان در مورد پالیسی‌شان در مورد صلح افغانستان و حل مسالمت‌آمیز جنگ با اعضای نشست شریک ساخته‌اند.

در اعلامیه طالبان آمده که ‌آنها خواهان انحصار قدرت نیستند و برای جلوگیری از هرج و مرج در افغانستان باید یک نظام قوی اسلامی به میان آید. در اعلامیه همچنین آمده که طالبان یک دولت چند حزبی را برای افغانستان موثر نمی‌داند.

'امنیت دیپلمات‌ها، خبرنگاران و کارمندان موسسات بشری را تأمین می‌کنیم'
طالبان در اعلامیه‌شان گفته‌اند به همه دیپلمات‌های خارجی، خبرنگاران و کارمندان موسسات بشری اطمینان می‌دهد که 'در مرحله بعدی' امنیت‌شان مصوون خواهد بود.

این اظهارات در حالی انجام می‌شود که دو روز پیش (پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت) نعمت روان، مسئول رسانه‌ای وزارت مالیه/دارایی افغانستان و مجری سابق تلویزیونی در قندهار از سوی افراد مسلح ناشناس ترور شد و از هفته گذشته جنگ و خشونت در افغانستان شدت گرفته است.

قبل از این نمایندگان کشورهای آمریکا، چین، روسیه و پاکستان با نشر بیانیه‌ای در دوحه گفته بودند که از روند خارج کردن نام افراد طالبان از فهرست تحریم‌های سازمان ملل حمایت می‌کنند. آنها همچنان در اعلامیه‌شان گفته بودند که مخالف دولتی اند که با زور در افغانستان ایجاد شود، و از آن حمایت نمی‌کنند.

در همین حال وزارت خارجه آمریکا متن یک اعلامیه را منتشر کرده که از سوی ایالات متحده آمریكا، اتحادیه اروپا، فرانسه ،آلمان ، ایتالیا، ناتو، نروژ و انگلستان درباره روند صلح افغانستان صادر شده است.

در این اعلامیه آمده است که شرکت کنندگان با احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان، در مورد وضعیت فعلی روند صلح افغانستان تبادل نظر کردند و در مورد راه های حمایت از تمایل مردم افغانستان برای صلح عادلانه و پایدار گفتگو کردند.

در اعلامیه مشترک کشورهای یاد شده بر لزوم تسریع در روند مذاکرات صلح به رهبری افغانستان تأکید شده و آنها متعهد شده‌اند که با دولت جمهوری اسلامی افغانستان، طالبان و دیگر رهبران سیاسی و جامعه مدنی افغانستان برای دستیابی به صلح جامع و پایدار همکاری کنند. در اعلامیه آمده است که توافق و سازش سیاسی که جنگ را به سود همه افغان‌ها خاتمه ‌دهد و به ثبات منطقه‌ای و امنیت جهانی کمک کند، مورد حمایت آن‌ها می‌باشد.

شرکت کنندگان این نشست گفته‌اند که "ادامه خشونت در افغانستان را که طالبان تا حد زیادی مسئول آن هستند، محکوم می‌کنند و از همه طرف‌ها می‌خواهند تا اقدامات فوری و لازم را برای کاهش خشونت و به ویژه جلوگیری از تلفات غیرنظامیان به منظور ایجاد محیط مناسب برای رسیدن به یک توافق سیاسی انجام دهند."

آن‌ها از همه طرفها خواستند که بلافاصله در مورد اقداماتی که اجرای موفقیت آمیز آتش بس دائمی و جامع را امکان پذیر می سازد، توافق کنند.

نظرات بینندگان