arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۶۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۴ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۱

سرانه خودرو در ایران اعلام شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آخرین آمار و اطلاعات منتشر شده نشان مي‌دهد که تقريبا به ازاي هر پنج نفر يک دستگاه خودرو در ايران وجود دارد.

به گزارش انتخاب به نقل از ايسنا، براساس آخرين اطلاعات بدست آمده از سرشماري اخير، جمعيت ايران به حدود ۷۵ ميليون نفر رسيده است.

از سوي ديگر رئيس پليس راهور ناجا نيز چندی پیش خبر داد که تعداد خودروهاي موجود در کشور از مرز ۱۵ ميليون دستگاه گذشته است. به اين ترتيب مي‌توان با تقسيم اين دو عدد بر هم نتيجه گرفت که در حال حاضر به ازاي هر پنج ايراني يک دستگاه خودرو در کشور وجود داشته و تردد مي‌کند.

از سوي ديگر استانداردهاي جهاني براساس تعداد خودرو در هر کشور به ازاي هر هزار نفر است که اين شاخص نيز براي ايران به ۲۰۰ دستگاه خودرو مي‌رسد. در همین حال پیش بینی شده که تعداد خودروهای موجود در کشور تا پایان دهه ۹۰ به بیش از ۳۰ میلیون دستگاه خواهد رسید.

براساس آمار سال ۲۰۱۰ ، ايران از نظر شاخص سرانه خودرو که همان تعداد خودرو به ازاي هر هزار نفر است، در بين ۱۳۸ کشور جهان با عدد ۱۷۵ دستگاه در رده ۶۱ قرار گرفت.

بالاترين سرانه خودرو در جهان متعلق به کشور موناکو به تعداد ۸۳۶ دستگاه است. کشورهاي آمريکا و ليختن اشتاين نيز به ترتيب با ۸۲۸ و ۷۹۶ دستگاه در رده‌هاي دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

براساس آخرين آمار جهاني که مربوط به به سال ۲۰۰۸ است، در بين کشورهاي خاورميانه از نظر شاخص سرانه خودرو قطر با ۷۲۴ دستگاه اول بوده و بحرين با ۵۰۹ و کويت با ۵۰۷ دستگاه دوم و سوم هستند. همچنين سرانه خودرو در کشورهاي لبنان ۴۳۴، عربستان سعودي ۳۳۶، اسرائيل ۳۱۳، امارات ۳۱۳ و عمان ۲۲۵ دستگاه است. ترکيه نيز پايين‌تر از ايران با سرانه ۱۳۸ دستگاه قرار گرفته است.

اطلا‌عات تاریخی نشان مي‌دهد كه در سال ۱۳۵۵ به ازاي هر ۲۰۲ نفر تنها يك خودرو در كشور موجود بوده است. یعنی تعداد خودروي موجود در كشور به ازاي هر هزار نفر فقط پنج دستگاه بوده كه اين نسبت در سال ۱۳۷۵ به تعداد يك دستگاه به ازاي هر ۴۸۳ نفر يا دو دستگاه به ازاي هر هزار نفر رسيد.

پس از سال ۱۳۷۵ با جهش در توليد خودرو از ۵۱ هزار و ۷۲۳ دستگاه در سال ۱۳۵۰ به ۲۷۸ هزار و ۶۲ دستگاه در پايان سال ۱۳۷۸، نسبت سرانه آن (تعداد خودرو به ازاي هر هزار نفر) افزایش یافت؛ به طوري كه اين نسبت در سال ۱۳۸۰ به ۶۲ دستگاه، در سال ۱۳۸۱ به ۶۹ دستگاه، در سال ۱۳۸۲ به ۷۹ دستگاه، در سال ۱۳۸۳ به ۹۰‌ دستگاه، در سال ۱۳۸۴ به ۱۱۳ دستگاه و در سال ۱۳۸۵ به ۱۲۷ دستگاه به ازاي هر هزار نفر رسيد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
abbas
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
0
3
1- وقتی خیابانها از ماشین به مرحله انفجار رسید فکری میکنند.
2- در کشورهای دیگر ماشین ارزان است و بعد از 5 سال با مبلغ کمی ماشین را با ماشین نو عوض و خودرو قبلی را راهی قبرستان اتومبیلها مینمایند.
3- دولت نیز با ماشین سوار میانه خوبی ندارد و مرتب در صدد افزایش قیمت بنزین است
نظرات بینندگان