arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۷۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۲ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
در مقایسه با سال گذشته؛

مرکز آمار: هزینه خرید خوارکی‌ها و آشامیدنی ۶۳.۵ درصد افزایش یافته / نوشابه ۱۱۶ درصد؛ چای و قهوه ۷۵ درصد گران شدند

آمارهای رسمی منتشر شده از سوی مرکز آمار در رابطه با تورم فروردین از این حکایت داشت که هزینه خرید خوارکی ها و آشامیدنی در مقایسه با فروردین پارسال ۶۳.۵ درصد افزایش یافته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در جریان روند افزایشی قیمت خوارکی ها و آشامیدنی ها از سال گذشته تا کنون، قیمت هر بطری نوشابه نسبت به پارسال تا ۱۱۶ درصد افزایش داشته است.

 آمارهای رسمی منتشر شده از سوی مرکز آمار در رابطه با تورم فروردین از این حکایت داشت که هزینه خرید خوارکی ها و آشامیدنی در مقایسه با فروردین پارسال ۶۳.۵ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که بررسی جزئی تر آمار تورم نشان می دهد گروه «چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آبمیوه و نوشابه های غیر الکلی» با ۷۵.۱ درصد جزو کالاهای قرار دارد که بالاترین سطح افزایش قیمت نسبت به سال گذشته را به خود اختصاص داده است.

در بین این اقلام نوشابه گازدار در مقایسه با پارسال ۱۱۶.۶ درصد و نسبت به اسفند ۴.۶ درصد گران شده است؛ به طوری که هر بطری ۱.۵ لیتری نوشابه در فروردین سال گذشته حدود ۴۵۵۰ قیمت داشته که در فروردین سال جاری به طور متوسط به ۹۸۶۰ تومان افزایش یافته است و حتی تا ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان هم فروش رفته است.

بررسی قیمت این کالا در طول یک سال گذشته نیز بیانگر آن است که به طور متوسط هر بطری نوشابه در اردیبهشت ماه ۴۶۴۰ تومان، خرداد ۴۸۲۵ ، تیر ۵۳۲۶، مرداد ۶۲۳۷، شهریور ۶۸۲۵، مهر ۷۳۲۰، آبان ۸۰۵۶، آذر ۸۶۸۵، دی ۸۹۹۶، بهمن ۹۱۷۵ و اسفند ۹۴۳۸ تومان فروش رفته است.

گفتنی است که در فروردین ماه امسال هر سه شاخص اصلی تورم با افزایش همراه شد و نرخ تورم سالانه ۳۸.۹ و تورم نقطه به نقطه و به نوعی میزان افزایش قیمت کالا و خدمات نسبت به پارسال ۴۹.۵درصد بوده است، جریانی که از سال گذشته و حتی سال ۱۳۹۸ ادامه پیدا کرده و مرکز آمار نیز اخیر طی گزارشی این روند افزایشی تورم در یکی دو سال گذشته را تائید کرده بود.

نظرات بینندگان