arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۷۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۴ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰

بورل: اسرائیل مانع برگزاری انتخابات فلسطینیان در قدس شرقی شد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اسرائیل را عامل اصلی تعویق انتخابات فلسطین در قدس اشغالی دانست و از این مساله ابراز ناخرسندی کرد و گفت: اسرائیل مانع برگزاری انتخابات فلسطینیان در قدس شرقی شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اسرائیل را عامل اصلی تعویق انتخابات فلسطین در قدس اشغالی دانست و از این مساله ابراز ناخرسندی کرد و گفت: اسرائیل مانع برگزاری انتخابات فلسطینیان در قدس شرقی شد.

«جوسپ بورل» روز دوشنبه در آستانه برگزاری اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به خبرنگاران در بروکسل گفت که موضوع "تعویق انتخابات فلسطین و نحوه حمایت از فلسطینیان، در دستور کار جلسه امروز وزرای خارجه قرار دارد .

وی با بیان اینکه انتخابات فلسطین قرار بود با اصرار اتحادیه اروپا برگزار شود، افزود: اما اسرائیل اجازه برگزاری انتخابات در قدس شرقی را نداد و آن‌ها را وادار کرد که از برگزاری انتخابات منصرف شوند.

بر اساس فرمان ریاستی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، قرار بود انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین در روز ۲۲ ماه مه‌ (یکم خرداد ماه) و انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ ژوئیه (۹ مرداد ماه) برگزار و چنانچه انتخابات مجلس قانونگذاری به مرحله دوم کشیده شود، در ۳۱ اوت (۹ شهریور ماه) برگزار شود.

تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطین برای نخستین بار پس از ۱۵ سال برای برگزاری انتخابات مجلس قانونگذاری، ریاست جمهوری و مجلس ملی، با استقبال حماس رو به رو شده بود.

با این حال دهم اردیبهشت رییس تشکیلات خودگردان فلسطین رسما به تعویق افتادن انتخابات در سرزمین های فلسطین را اعلام کرد. محمود عباس در پی نشستی که درباره انتخابات برگزار شده بود تصریح کرد: برگزاری انتخابات باید شامل تمامی سرزمین های فلسطین از جمله قدس باشد.

وی با بیان اینکه «به تلاش برای تقویت وحدت ملی و تحکیم مقاومت مسالمت آمیز مردمی ادامه خواهیم داد» افزود: از جامعه جهانی می خواهیم اسرائیل را برای توقف اقدامات خصمانه اش تحت فشار قرار دهد.

رئیس تشکیلات خودگردان عنوان کرد: برای تشکیل دولت وحدت ملی که به قطعنامه های بین المللی و تقویت سازمان آزادیبخش فلسطین پایبند باشد، تلاش خواهیم کرد.

این در حالیست که تنش‌ها در منطقه با حمله نظامیان صهیونیست به جوانان فلسطینی در قدس اشغالی و برخی دیگر از شهرهای فلسطین طی روزهای اخیر تشدید شده است.

اشغالگران صهیونیست از روز جمعه همزمان با «روز جهانی قدس» تجاوزات و تعرضات خود علیه فلسطینیان و نمازگزاران فلسطینی در محوطه مسجد مبارک الاقصی و «باب العامود» و «الشیخ جراح» را تشدید کرده‌اند. به گفته منابع فلسطینی تاکنون بیش از ۲۰۰ تن در درگیری‌های قدس مجروح شده‌اند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) دیشب (۱۹ اردیبهشت) در گزارشی اعلام کرد که ۲۹ کودک از جمله یک کودک شیرخوار به دنبال اقدامات اسرائیل در شهر اشغالی قدس زخمی شدند.

نظرات بینندگان