arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۷۲۵۵
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۸ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

خط تولید واکسن «برکت» با ظرفیت ماهانه ۳ میلیون دوز آماده شد / به محض تایید وزارت بهداشت، تولید آغاز می‌شود

مدیر اجرایی طرح واکسن «کوو ایران برکت» گفت: خط اول تولید صنعتی واکسن ایرانی کرونا به نام "کوو ایران برکت " با ظرفیت سه میلیون دوز در ماه آماده شده و آماده بهره‌برداری است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: مدیر اجرایی طرح واکسن «کوو ایران برکت» گفت: خط اول تولید صنعتی واکسن ایرانی کرونا به نام "کوو ایران برکت " با ظرفیت سه میلیون دوز در ماه آماده شده و آماده بهره‌برداری است.

سید رضا مظهری اظهار داشت: به محض قبول نتایج فاز سوم مطالعه کارآزمایی بالینی این واکسن توسط وزارت بهداشت، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نسبت به بهره برداری از اولین فاز خط تولید واکسن کوو ایران برکت با ظرفیت سه میلیون دوز در ماه اقدام خواهد کرد.

مدیر اجرایی طرح واکسن «کوو ایران برکت» ادامه داد: خط دوم تولید صنعتی این واکسن نیز با ظرفیت تا ۱۷ میلیون دوز در ماه در حال آماده شدن است.

مظهری اظهار داشت: خط دوم تولید صنعتی این واکسن از اوایل تیر ماه سال جاری راه اندازی می شود و با ظرفیت افزایش یابنده تا پایان شهریور ماه در مجموع (با احتساب ظرفیت سه میلیون دوز خط اول) توان عرضه ۲۰ میلیون دوز واکسن در ماه ایجاد خواهد شد.

وی افزود: بعد از عبور از مرحله نیمه صنعتی، وارد مرحله تولید صنعتی واکسن کوو ایران برکت شدیم و قرار شد دو خط صنعتی آماده شود که یک خط تولید صنعتی آماده و خط دوم در حال آماده شدن است.

مظهری بیان داشت: در کنار استفاده از ظرفیت تامین تجهیزات خط تولید از داخل کشور، برخی از تجهیزات از خارج کشور تامین شده و مجموع سرمایه گذاری در این بخش تا رسیدن به ظرفیت تولید حداکثری بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است.

واکسیناسیون عمومی با واکسن برکت از خرداد ۱۴۰۰

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون عمومی با این واکسن از پایان خرداد ۱۴۰۰ آغاز می شود، گفت: انتظار می رود واکسیناسیون عمومی با واکسن کوو ایران برکت پس از اعلام نتایج فاز سوم و ارایه مجوزهای لازم توسط وزارت بهداشت، در خرداد ماه سال جاری آغاز شود.

مدیر اجرایی طرح واکسن «کوو ایران برکت» اظهار داشت: در حال حاضر هم با ظرفیت تولید چند میلیون دوز واکسن می توانیم آن را برای عموم مردم عرضه کنیم اما وزارت بهداشت مشغول بررسی مراحل کارآزمایی بالینی این واکسن است.

وی افزود: این بررسی ها شامل موارد پزشکی و آزمایشگاهی داوطلبان این طرح مطالعاتی است که در حال انجام می باشد.

مظهری ادامه داد: به محض تایید نتایج مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن از سوی وزارت بهداشت، واکسن تولیدی در اختیار آن وزارت خانه قرار خواهد گرفت تا با استفاده از ظرفیت شبکه بهداشت و درمان کشور نسبت به عرضه عمومی اقدام شود.

به گزارش ایرنا، تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی با نام «کُوو ایران برکت» روز سه شنبه (نهم دی ماه) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری روی سه داوطلب آغاز شد.

تزریق نخستین مرحله واکسن ایران کوو برکت بین داوطلبان در قالب فاز اول تست انسانی واکسن ایرانی انجام شد و ۵۶ داوطلب این مرحله دو دوز واکسن خود را دریافت کردند و تزریق آخر واکسن هم ۳۰ بهمن ماه به آخرین داوطلب این مرحله انجام شد.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده فاز دوم این واکسن از اواخر اسفند ماه سال آغاز شده است و در این مرحله ۲۸۰ داوطلب وارد این طرح مطالعاتی شدند.

مطالعات بالینی مرحله سوم واکسن «کوو ایران برکت» پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ آغاز و در مراسم آغاز این مرحله، واکسن به سه داوطلب شامل عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، نماینده مردم سیستان و بلوچستان و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و یک استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی تهران تزریق شد.

نظرات بینندگان