arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۷۲۸۴
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۱ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

تجهیزات مورد نیاز مرغداری ها در تابستان 1400

سالن جوجه کشی بسته به وسعت آن باید دارای یک سری امکانات مخصوص باشد تا جوجه کشی بر اساس استانداردهای موجود و با بیشترین راندمان صورت گیرد. در این سال ها باید راندمان جوجه کشی بالاتر از 90 درصد باشد تا سود حاصله از جوجه کشی در مرغداری های بزرگ تامین شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از مهمترین مواردی که در مرغداری های مدرن وجود دارد ، واحد تولید جوجه 1 روزه می باشد. در این مراکز تخم های نطفه دار به جوجه تبدیل میشوند و جوجه ها به سالن های پرورش منتقل خواهند شد. در ادامه ی این نوشتار به معرفی این واحد از واحد های مرغداری می پردازیم .

تجهیزات مورد نیاز مرغداری ها در تابستان 1400

تجهیزات سالن جوجه کشی در مرغداری ها :

سالن جوجه کشی بسته به وسعت آن باید دارای یک سری امکانات مخصوص باشد تا جوجه کشی بر اساس استانداردهای موجود و با بیشترین راندمان صورت گیرد. در این سال ها باید راندمان جوجه کشی بالاتر از 90 درصد باشد تا سود حاصله از جوجه کشی در مرغداری های بزرگ تامین شود.

دستگاههای جوجه کشی در مرغداری ها به دو صورت قابل طراحی می باشند. در صورتی که سالن جوجه کشی بزرگ باشد ، دستگاه ها به صورت اتاقک هایی مخصوص طراحی می شوند. در صورتی که سالن کوچک باشد به صورت دستگاه های جوجه کشی صنعتی با ظرفیت بالا مورد استفاده قرار میگیرند.

این دستگاه های برای طیور مختلف ممکن است متفاوت باشند. مهمترین ابزاری که در دستگاه های صنعتی مختلف ممکن است تفاوت عمده ای با هم داشته باشد ، شانه جوجه کشی می باشد. شانه در نمونه های معمولی برای طیور مختلف متفاوت می باشد. برای مثال از شانه جوجه کشی مرغ برای جوجه کشی از اردک و یا بلدرچین نمی توان استفاده کرد. از این رو در زمان تهیه دستگاه با توجه به اینکه در مرغداری ها اغلب فقط یک نوع جوجه پرورش داده میشود، دستگاهی با شانه ی مخصوص همان جوجه را خریداری نمایید.

در مقابل برخی از دستگاه ها وجود دارند که شانه های همه کاره دارند. این نوع از شانه ها برای جوجه کشی از انواع تخم نطفه دار قابل استفاده می باشند. ولی در سالن های جوجه کشی بزرگ بهتر است دستگاه های اصلی فقط شرایط جوجه کشی از یک نوع تخم را داشته باشند .

از دیگر قسمت های بسیار مهم در دستگاه های جوجه کشی بزرگ توجه به موتور جوجه کشی می باشد. موتور باید توانایی چرخاندن راک های دستگاه را داشته باشد. راک ها بسته به اندازه ی دستگاه توان تحمل چندین نوع تخم نطفه دار را دارا می باشند. در نمونه های صنعتی هر راک باید توانایی تحمیل چند صد تخم را داشته باشد و از این رو نیازمند داشتن یک یا چند موتور قدرتمند می باشد. موتور جوجه کشی باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که در هنگام چرخش هیچ ضربه ای به تخم موارد نشود. بدین منظور موتور های جوجه کشی باید دارای گیربکس های مخصوص باشند. این گریبکس ها در هنگام چرخش از واردش شدن ضربه به تخم های نطفه دار جلوگیری می کنند. در سال 1400 نسل جدیدتری از موتور های جوجه کشی ارائه شده است که توان بسیار بالایی را در اندازه ی کوچک ارائه می کنند. در این صورت میزان گرمای تولیدی از موتور هم کاهش پیدا کرده و تنظیم دمای داخل دستگاه نیز آسانتر از پیش قابل کنترل خواهد بود.

سیستم تهویه در سالن جوجه کشی :

دما و رطوبت از دیگر موارد بسیار مهم در سالن های جوجه کشی می باشد. دستگاه های جوجه کشی باید دارای سنسور کنترل دما و رطوبت باشند تا بتوانند انها را در مقادیری مشخص ثابت نگهدارند. اصولا سالن های نگهداری دارای سیستم های تهویه ای مخصوصی می باشند تا دمای سالن و گردش هوای تازه در آن به صورت کامل قابل کنترل باشد .

اگر دمای سالن به درستی تنظیم شود ، کمک شایانی در کنترل دمای دستگاه و جلوگیری از وارد شدن شوک دمایی به تخم های داخل دستگاه خواهد کرد. از این رو سیستم تهویه باید طراحی مناسبی داشته باشد . از ابزارهایی به نام فن مرغداری در جهت تنظیم کردن دمای داخل سالن و ورود و خروج هوای تازه به داخل سالن استفاده میشود .

تجهیزات مورد نیاز مرغداری ها در تابستان 1400

فن مرغداری دارای ابعاد های مختلف می باشد که با توجه به ابعاد سالن پرورش در قسمت های مشخصی باید نصب شود. بهتر است در جهتی که باد به ساختمان میخورد فن متصل نشده و در جهت مقابل آن منتشر شود تا مقادیر خروجی هوا به خوبی از محیط خارج شده و فشاری بر موتور فن وارد نشود.

همچنین فنهای استاندارد مرغداری دارای ابزاری به نام دمپر می باشند. دمپر یک حائل بین دستگاه و محیط بیرون ایجاد می کند و زمانی که نیازی به استفاده از فن نیست ، ارتباط هوایی بین محیط بیرون و داخل قطع میشود . در نتیجه کنترل دما و تهویه مناسب در داخل آسانتر میشود . در زمان خرید سعی کنید حتما دستگاهی را تهیه کنید که دارای دمپر مخصوص می باشد.

از دیگر تجهیزاتی که در سالن های جوجه کشی استفاده می شود بخارسازها می باشند که با اینجاد رطوبت، رطوبت محیطی را مشخص می کنند. در این موارد باید توجه لازم را داشته باشد که محیط از نظر گرما و خشکی شرایط مطلوبی داشته و خشک نباشد. محیط های گرم که گرما در آنها زیاد می باشد می توانند سبب ایجاد خشکی بالایی شوند و همین امر در عملکرد دستگاه جوجه کشی تاثیر بگذارد . پس محیط از نظر دمایی و رطوبتی باید در شرایطی مطلوب قرار داده شود که بدین منظور می توان از رطوبت ساز و بخارساز های صنعتی نیز استفاده کرد.

تهیه تخم نطفه دار مناسب :

علاوه بر تجهیزاتی که اشاره شد ، نیاز اصلی سالن ، تخم نطفه دار مناسبی می باشد که پیش از خرید دستگاه ها باید محل خرید آن مشخص شود. برای اینکه تخم نطفه دار مناسبی خریداری کنید ، ابتدا به محیط نگهداری مولد ها رفته و از بهداشت محیط اطمینان حاصل کنید . همینطور از نسبت مرغ به خروس و تغذیه مولد ها اطمینان خاطر کسب نمایید.

تغذیه در مقوی کردن و قوی تر شدن نطفه ها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

جمع بندی :

در این نوشتار به تجهیزات مورد استفاده در سالن های جوجه کشی اشاره کردیم و از ویژگی ها و خصوصیاتی از آنها که در هنگام خرید باید توجه بیشتری به آن داشته باشید سخن گفتیم فروشگاه چیکن هچ  به عنوان یکی از بهترین بسترهای مقایسه و خرید تجهیزات جوجه کشی در ایران شناخته میشود که امکان خرید انواع دستگاه های جوجه کشی صنعتی و سفارشی و تجهیزات جانبی آنها ، شامل موتور ، شانه جوجه کشی ، کنترلر و ... در آن قابل مشاهده و خرید می باشد. همچنین در بخش تجهیزات مرغداری این وبسایت امکان خرید انواع فن های تهویه و سنسورهای کنترل دما و ... وجود دارید

 

نظرات بینندگان