arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۷۳۰۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۱ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

واکسن آسترازنکا تنها باید به داوطلبان تزریق شود

تنظیم کنندگان قوانین بهداشتی نروژ اعلام کردند: واکسن های کرونا تولید شده توسط شرکت های «آسترازنکا» و «جانسون اند جانسون» به دلیل عارضه نادر ایجاد لخته خونی تنها باید به افراد داوطلب تزریق شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 تنظیم کنندگان قوانین بهداشتی نروژ اعلام کردند: واکسن های کرونا تولید شده توسط شرکت های «آسترازنکا» و «جانسون اند جانسون» به دلیل عارضه نادر ایجاد لخته خونی تنها باید به افراد داوطلب تزریق شود.

به گزارش روز سه شنبه روزنامه دیلی میل، سازمان بهداشت عمومی نروژ توصیه کرد که این ٢ واکسن به دلیل خطر کم بروز لخته های جدی خونی که به دنبال دارند، نباید به صورت مرتبط مورد استفاده قرار گیرند.

اما کمیته مشورتی نروژ ادعا کرد که واکسن ها باید در دسترس افرادی قرار گیرد که مایل به پذیرش این خطر هستند. مقامات دولتی این کشور قرار است امروز تصمیم نهایی را در این خصوص بگیرند.

داده های منتشر شده در مورد بروز لخته های خونی ناشی از تزریق واکسن های کرونای آسترازنکا و جانسون اند جانسون، روسای بهداشتی را در سراسر اروپا ترسانده است بطوری که دانمارک استفاده از این واکسن ها را بطور کامل متوقف کرده است و کشورهای دیگر نیز تزریق آنها را به افراد مسن محدود کرده اند.

انگلیس هم اکنون توصیه کرده است که به تمامی افراد زیر دهه ۴۰ سال باید واکسن کرونای جایگزینی برای این واکسن ساخت دانشگاه آکسفورد (آسترازنکا) ارایه شود.

با این حال روسای بهداشتی انگلیس می گویند مزایای دریافت این واکسن دو دوزه برای جوانانی که به ندرت به کووید مبتلا می شوند بیش از خطرات آن است.

نهادهای نظارتی می گویند که خطر ابتلا به لخته خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا بسیار کم است، اما این خطر در گروه های سنی جوان بالاتر است و تخمین زده می شود یک در۶۰ هزار نفر باشد. در این عارضه نادر لخته های خونی به همراه افت پلاکت خون بروز می کند، بیماری که «ترومبوسیتوپنی» نام دارد.

واکسن تک دوزه جانسون اند جانسون نیز با همین عارضه نادر همراه است. با این حال این واکسن هنوز برای استفاده در انگلیس تایید نشده است.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.

ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد؛ اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند. در بسیاری از کشورها در حال حاضر این ویروس شیوع دارد.


ایرنا

نظرات بینندگان