arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۷۳۴۹
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۴ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

مخبر: تا شهریور ماه ۳۰ میلیون دز واکسن کووبرکت تولید می‌شود

رییس ستاد اجرایی فرمان امام گفت: تا اردیبهشت ماه یک میلیون تولید خواهد شد؛ همچنین دو خط تولید دیگر به مدار تولید واکسن کرونا داخلی اضافه خواهد شد و تا شهریور تولید به ۳۰ میلیون دز خواهد رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمد مخبر، صبح امروز در مراسم رونمایی از اولین تولید انبوه واکسن کرونای برکت گفت: عمده مدیران ستاد ۱۵ ماه است که یک روز مرخصی نرفته‌اند و  به کارهای بزرگی دسته زده‌اند.  اینکه ظرف پنج ماه بزرگترین سایت تولید واکسن در منطقه ایجاد می‌شود کاری بزرگ است که ناگفته‌های زیادی دارد.

مخبر ادامه داد: اولین جلسه ستاد کرونای ستاد اجرایی در شب جمعه دوم اسفند سال ۹۸ در خانه من شکل گرفت و تمام این سرفصل‌هایی که لازمه این کار بود برنامه ریزی شد و خدا را شکر می‌کنم که شرمنده این مردم نشدیم.

وی افزود: در ستاد اگر توفیقی حاصل شده به خاطر این بود که کار برای خدا و در خدمت مردم شکل گرفت و هیچ کس در ستاد دنبال هیچ موضوعی نبود. ما نه در مسائل مالی و نه در رسیدن به قدرت حتی یک نفر را هم نداشتیم که چنین چیزی را دنبال کند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت شاهد است که هر کاری از دست ما بر می‌آمد انجام دادیم. محور کارهای کرونا ستاد اجرایی فرمان امام بوده است. وقتی کل ظرفیت کشور ۵۰۰ هزار ماسک در روز ما کارخانه پنج میلیون تولید در روز را زیر ۲۲ روز شکل دادیم. در کیت تشخیص همه شاهد هستند که از پول‌های ما در کره قرار بود وارد شود که آمریکا جلوی آن را گرفت و بعد دانشمندان ما ظرف چند روز تست سریع را ساختند.

این مقام مسؤول یادآور شد: در دارو هم همین اقدامات صورت گرفت. هر جای دنیا یک دارو احتمال اثر داشت ما در ستاد اجرایی تولید کردیم. مثلاً داروی رمدسیویر در بازار سیاه تهران تا ۸۰ میلیون خرید و فروش می‌شد و یک نفر برای استفاده از چند نوبت آن باید حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کرد ولی ما زیر یک ماه این را در کشور تولید و با قیمت ۶۰۰ هزار تومان در اختیار مردم قرار دادیم.

مخبر خاطرنشان کرد: در بحث واکسن یک نکته را باید روشن کنیم. اینکه سوال می‌شود چرا ستاد اجرایی به دنبال تولید واکسن رفته است. موضوع تولید واکسن توسط ستاد اجرایی فی البداهه نیست. پنج سال پیش در سفر به خارج از کشور مشاهده کردم که به دختران نوجوان واکسن ضد سرطان رحم می‌زنند برای من سخت بود که چرا در کشور ما این امکان وجود ندارد. به محضی که برگشتم یکی از دوستان یک مرکز را برای این موضوع راه‌اندازی کرد و کار عظیمی اتفاق افتاد و آن هم در مرحله بهره‌برداری است.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه بحث واکسن از ویروس کشته را شاهد هستیم که خط یک صنعتی آن به بهره‌برداری رسید آمادگی داریم از شش نسل دیگر که دنبال شده هم واکسن تولید کنیم که همه آنها به تست انسانی هم رسیده است. ما جمهوری اسلامی را به یمن این تلاش‌ها توانستیم به جایی برسانیم که امکان ساخت هر واکسنی در کشور وجود دارد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خاطرنشان کرد: ما به مردم قول داده بودیم که ظرف سه ماه برای آنها خاطرجمعی برای تولید واکسن ایجاد کنیم. در رازی و پاستور هم کارهای خوبی در حال انجام است و شرکت‌های دیگری هم موفق شده‌اند واکسن را تولید کنند. این افتخار بزرگی است. واقعا باید سجده شکر کنیم که چنین اتفاقی در ایران رخ داد. دنیا گرفتار است هیچ تناسبی بین تولید و تقاضای واکسن در دنیا وجود ندارد و فقط چند کشور می‌توانند واکسن تولید کنند.

وی تصریح کرد: ما در اردیبهشت یک میلیون دوز را تحویل خواهیم داد اما اینکه کی استفاده شود به وزارت بهداشت بستگی دارد ولی چون ما از واکسن مطمئن بودیم تولید انبوه را شروع کردیم. در خرداد ماه به چهار میلیون دوز خواهد رسید. در تیر ماه خط دو هم به مدار می‌آید و بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون دوز تحویل می‌دهیم و در مرداد به ۲۰ و در شهریور به ۲۵ تا ۳۰ میلیون دوز خواهد رسید.

مخبر با بیان اینکه منطقه گرفتار این بیماری است و تمایل داریم نیازی به واکسن نداشته باشیم و آن را به کشورهای منطقه صادر کنیم، افزود: امیدواریم عزیزان ما در وزارت بهداشت هم کمک کنند تا بتوانیم اطمینانی از تولید داشته باشیم. خواهش ما از وزارت بهداشت این است که امکان صادرات را فراهم کنند تا مردم منطقه بتوانند از این واکسن استفاده کنند.

وی تصریح کرد: این واکسن در کل دنیا جزو بهترین واکسن‌هایی است که نسبتاً بیشترین اثر و کمترین عارضه را داشته است.

نظرات بینندگان