arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۷۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۶ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

عزای عمومی در افغانستان/ شمار قربانیان حمله به مدرسه سیدالشهدا به ۸۵ نفر رسید

دولت افغانستان امروز (سه‌شنبه) را به احترام قربانیان دانش‌آموزان دختر در کابل و حمله به دانشجویان در لوگر "ماتم ملی" اعلام کرده است. پرچم افغانستان امروز در داخل و خارج این کشور به صورت نیمه برافراشته درآمده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: منابع در دولت افغانستان به بی‌بی‌سی تایید کردند که شمار کشته شدگان حمله به مدرسه دخترانه "سید الشهدا" در غرب شهر کابل به ۸۵ نفر رسیده و شمار زخمی‌های این حادثه نیز ۱۴۷ نفر اعلام شده است.

دولت افغانستان امروز (سه‌شنبه) را به احترام قربانیان دانش‌آموزان دختر در کابل و حمله به دانشجویان در لوگر "ماتم ملی" اعلام کرده است. پرچم افغانستان امروز در داخل و خارج این کشور به صورت نیمه برافراشته درآمده است.

روز شنبه، ابتدا یک خودرو بمبگذاری شده در نزدیکی مکتب دخترانه "سیدالشهدا" منفجر و بعد ۲ مین کارگذاری شده نیز دقایق بعد از آن منفجر شد.

دهم اردیبهشت نیز انفجار یک خودرو بمب‌گذاری شده در ولایت لوگر در جنوب کابل نیز دستکم ۲۴ نفر را کشت و بیش از ۱۱۰ زخمی به جا گذاشت که کشته شدگان دانشجویان و زخمی‌ها نیز همه غیرنظامیان بودند.

در حمله به مکتب "دشت برچی" بیشتر کشته شدگان دختران دانش آموز بودند. فهرست ۴۰ کشته شده‌ای که به مراکز درمانی این کشور منتقل شده بودند نشان می‌دهد که ۳۳ نفر آنان دختران هستند.

براساس این فهرست، در میان زخمی‌ها نیز ۱۰۷ نفر آنان دختران هستند که ۶۳ نفر آنان دختران جوان و ۴۴ نفر کودک هستند. در میان مردان نیز ۱۲ نفر از زخمی‌ها کودکان هستند.

در این فهرست چندین مورد وجود دارد که نام پدر دو و یا سه نفر از کشته شدگان و زخمی‌ها یکی است که به نظر می‌رسد همه‌ آنان اعضای یک خانواده باشند.

آمار نهایی این حادثه هنوز هم مشخص نیست. مسئولان در افغانستان می‌گویند که شماری از خانواده‌ها قربانیانش را بدون اینکه ثبت شوند دفن کرده و حتی نهادهای دولتی که مسئول کمک‌رسانی به خانواده قربانیان هستند، تاکنون فهرست نهایی را به دست نیاورده‌اند.

یک منبع امنیتی به بی‌بی‌سی گفت که براساس گزارش‌های امنیتی ۱۱۳ نفر در این حمله کشته شده‌اند.

چند روز بعد از این حمله، طالبان شب گذشته (۲۰ اردیبهشت) آتش بس عمومی اعلام کرد. دولت افغانستان در واکنش به این اقدام طالبان گفت که آنرا رعایت می‌کند ولی آتش بس دایمی می‌خواهد.

افغانستان در ماه رمضان روزهای خونینی را پشت سر گذاشت، از یک طرف خشونت ها در میدان نبرد داغ شد و با حمله طالبان به چندین ولایت جنگ شدت گرفت و از طرف دیگر تلفات غیرنظامیان بیشتر شد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته که در ماه رمضان ۱۳۰ رویداد امنیتی را ثبت کرده که در آنها ۱۶۰ غیر نظامی کشته و ۳۵۱ نفر دیگر زخمی شده‌اند. قربانیان مکتب سیدالشهدای کابل شامل این فهرست نیست.

مسئولیت حمله به مکتب سیدالشهدا را هنوز کسی نپذیرفته ولی دولت افغانستان طالبان را عامل آن می‌داند، اما طالبان با محکوم کردن این حمله دست داشتن در آن را رد کرده‌اند.

نظرات بینندگان