arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۷۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۳ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰

خطر ابتلا به زوال عقل در بیمارانی کلیوی بیشتر است

نتیجه یک مطالعه نشان می‌دهد که خطر ابتلا به زوال عقل در افرادی که بیماری کلیه دارند، ۷۰ درصد بیشتر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نتیجه یک مطالعه نشان می‌دهد که خطر ابتلا به زوال عقل در افرادی که بیماری کلیه دارند، ۷۰ درصد بیشتر است.

به گزارش روزنامه دیلی میل، محققان سوئدی در این مطالعه ۳۰۰ هزار فرد بالای ۶۵ سال را برای مدت ۵ سال مورد پیگیری قرار دادند. هیچ یک از این افراد در شروع مطالعه به زوال عقل مبتلا نبودند، تحت پیوند کلیه قرار نگرفته یا دیالیز نمی‌شدند.

محققان در طول این مطالعه، ۶ درصد ابتلا به زوال عقل تشخیص دادند. آنها مشاهده کردند که با کاهش عملکرد کلیه‌ها، میزان ابتلا به زوال عقل افزایش یافت.

به گفته نویسندگان این مطالعه که از مؤسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد، بودند، میزان زوال عقل در میان افرادی که میزان فیلتراسیون کلیه‌ هایشان کمتر از ۳۰ میلی لیتر در دقیقه بود، بیش از چهار برابر افرادی بود که فیلتراسیون کلیه‌هایشان بین ۹۰ تا ۱۰۴ میلی لیتر در دقیقه بود.

محققان به این نتیجه رسیدند که در مقایسه با افراد دارای عملکرد طبیعی کلیه، افرادی که میزان فیلتراسیون کلیه آنها بین ۳۰ تا ۵۹ میلی لیتر در دقیقه است، ۷۰ درصد بیشتر با خطر ابتلاء به زوال عقل روبرو هستند.

به گفته محققان، هر چقدر روند کاهش در نرخ فیلتراسیون کلیه افراد سریع‌ تر باشد خطر تشخیص زوال عقل بیشتر است. از آنجائیکه هیچ درمان مؤثری برای کاهش یا جلوگیری از زوال عقل وجود ندارد، شناسایی عوامل پرخطر قابل اصلاح مهم است.

آنها خاطر نشان کردند: درصورتیکه بتوانیم با پیشگیری یا درمان بیماری کلیوی، از برخی موارد زوال عقل پیشگیری کرده یا به تأخیر بیندازیم، این موضوع می‌تواند فواید مهمی برای بهداشت عمومی داشته باشد.

زوال عقل یا دِمِنْسْ در پزشکی و روان‌پزشکی، اختلال مزمن و گاهی حاد فرایندهای روانی به علت بیماری عضوی مغز که با تغییر شخصیت و موقعیت‌ ناشناسی و اختلال در حافظه و داوری و اندیشه همراه است. شایع‌ترین نوع دِمِنْسْ، زوال عقل سالخوردگی یا بیماری آلزایمر است.


ایرنا 

نظرات بینندگان