arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۷۵۴۹
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۳ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰

مسن‌ترین بازیگر جهان درگذشت

«نورمن لوید» که به عنوان مسن‌ترین چهره فعال دنیای بازیگری شناخته می‌شد، در سن ۱۰۶ سالگی درگذشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«نورمن لوید» که به عنوان مسن‌ترین چهره فعال دنیای بازیگری شناخته می‌شد، در سن ۱۰۶ سالگی درگذشت.

به گزارش روزنامه لس‌آنجلس تایمز، نورمن لوید هنرپیشه آمریکایی که بیشتر به بازی در نقش منفی فیلم خرابکار (Saboteur) ساخته آلفرد هیچکاک شناخته می‌شد، در سن ۱۰۶ سالگی در منزلش واقع در برنت‌وود کالیفرنیا از دنیا رفت.

لوید در صحنه‌ خاطره‌انگیز فیلم خرابکار (۱۹۴۲) با سقوط از بالای مجسمه آزادی جان خود را از دست داد اما چهار دهه بعد برای بازی در سریال شش قسمتی سَنت اِلس‌وِر (St. Elsewhere) به شهرت رسید. او بعدها از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ نقش دکتر آیزاک منتنور را در سریال علمی-تخیلی هفت روز (Seven Days) بازی کرد.


لوید در صحنه‌ای از فیلم «خرابکار»
این هنرپیشه، تهیه‌کننده و کارگردان پیشکسوت در دهمین دهه از عمر خود نیز جلوی دوربین می‌رفت و از همین رو لقب مسن‌ترین بازیگر زنده جهان به او داده شده بود. بیش از ۷۰ سال فعالیت هنری لوید کار در تئاتر، سینما، رادیو و تلویزیون را در برمی‌گیرد. وی در دهه ۱۹۳۰ میلادی به عنوان یک بازیگر جوان نیویورکی در گروه‌ تئاتر اکشن، تئاتر فدرال و تئاتر مرکوری عضو بود و با اسطوره‌های کارگردانی چون مکس راینهارت، جوزف لوزی، الیا کازان و اورسون ولز همکاری کرد.

لوید اولین بار با فیلم خرابکار از هیچکاک وارد دنیای سینما شد و طی ۱۰ سال در ۲۱ فیلم دیگر از جمله طلسم شده (۱۹۴۵) از هیچکاک، جنوبی (۱۹۴۵) ساخته ژان رنوار، اِم (۱۹۵۱) از لوزی، روشنی‌های صحنه (۱۹۵۲) ساخته چارلی چاپلین و قدم زدن زیر آفتاب (۱۹۴۵) از لوییس مایل‌استون بازی کرد.


لوید در صحنه‌ای از فیلم «انجمن شاعران مرده»
وی اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی به کارگردانی تئاتر روی آورد و کارگردانی برای تلویزیون را نیز امتحان کرد. از مهمترین آثار او در حوزه فیلمسازی می‌توان به پنج فیلم نیم ساعته تحت عنوان آقای لینکلن نوشته جیمز ایجی، رمان‌نویس آمریکایی، اشاره کرد.

نورمن لوید همچنین دستیاری تهیه‌کننده در مجموعه تلویزیونی آلفرد هیچکاک تقدیم می‌کند، تهیه‌کنندگی و کارگردانی چند قسمت از مجموعه تلویزیونی داستان‌های باورنکردنی، بازی در فیلم انجمن شاعران مرده (۱۹۸۹) ساخته پیتر ویر و عصر معصومیت (۱۹۹۳) از مارتین اسکورسیزی را نیز در کارنامه فعالیت هنری خود داشت.

ایرنا 

نظرات بینندگان