arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۷۷۱۰
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۴ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰

۲مبتلا به کرونای هندی و آفریقایی در هرمزگان جان خود را از دست دادند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از مرگ دو مبتلا به کرونای هندی و آفریقایی در استان خبر داد و گفت: این دو نفر از اهالی شهرستان های پارسیان و میناب هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از مرگ دو مبتلا به کرونای هندی و آفریقایی در استان خبر داد و گفت: این دو نفر از اهالی شهرستان های پارسیان و میناب هستند.

دکتر فاطمه نوروزیان  اظهار داشت: فوت شدگان یک آقای ۷۱ ساله و یک جوان ۲۸ ساله هستند که متاسفانه با وجود تلاش پزشکان به دلیل شدت بیماری، قربانی این ویروس منحوس شدند و شمار جان باختگان کرونا در هرمزگان به یک هزار و ۱۹۵ نفر رسید.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۴ مورد کرونای آفریقایی فقط در شهرستان های پارسیان، بندرعباس و بندرلنگه شناسایی شدند، اما با این وجود احتمال چرخش ویروس در دیگر مناطق استان نیز بسیار بالا است.

دکتر نوروزیان با تاکید بر رعایت هر چه بیشتر پروتکلهای بهداشتی و با اشاره به کشندگی و سرایت پذیری بالای ویروس کرونای آفریقایی و هندی، گفت: کارشناسان بهداشت هرمزگان، چهار فرد مبتلا به کرونای هندی را نیز شناسایی کردند که آزمایش آنها جهت تایید به تهران ارسال شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۹۷ مبتلای جدید در بیمارستان های استان بستری شدند و شمار بستری های کرونا در هرمزگان به ۴۴۰ نفر رسید که از این شمار ۷۸ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند و حال ۱۳ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

دکتر نوروزیان با اشاره شرایط هرمزگان و حضور اتباع خارجی در آن، گفت: این استان به شدت مستعد گسترش ویروس جهش یافته کرونا است و با توجه به مشاهده بیماران کرونای آفریقایی و هندی در شهرستان‌های پارسیان و میناب همه استان در خطر گسترش نوع جهش یافته این بیماری قرار دارد.

به گفته محققان ، گونه کرونای آفریقایی با دفع آنتی‌بادی‌ها از بدن افرادی که پیش از این به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، می‌تواند آنها را چندین بار آلوده کند.

گروهی از محققان آفریقای جنوبی در مقاله‌ای که بهمن ماه پارسال توسط موسسه ملی بیماری‌های واگیر این کشور منتشر شد، مطالعه خود را که بر روی نمونه های خونی گروه کوچکی از بهبودیافتگان کووید-۱۹ انجام شده بود، توصیف کردند.

براساس این گزارش، بدن انسان زمانی که از بیماری بهبود می یابد، پروتئینی تولید می کند که به عنوان آنتی بادی شناخته می شود و در آینده از خود در برابر باکتری یا ویروس عامل بیماریزا محافظت می کند.

میکروارگانیسم‌های مولد بیماری به عنوان پاتوژن شناخته می شوند. این بدان معناست که افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا بودند، باید از نظر تئوری آنتی بادی هایی داشته باشند که عامل بیماری زا را تشخیص داده و در صورت عفونت مجدد آن را خنثی کنند.

محققان آفریقای جنوبی در این مطالعه متوجه شدند که نیمی از نمونه های خون بیمارانی را که مورد آزمایش قرار داده بودند، آنتی بادی لازم را برای محافظت از خود در برابر جهش جدید ویروس کرونا به نام ۵۰۱Y.V۲ که ماه گذشته در این کشور شناسایی شد، ندارند.

آنها خاطرنشان کردند که این موضوع نه تنها می تواند در توانایی انسانی در ایجاد ایمنی طبیعی تداخل ایجاد کند، بلکه می تواند اثر واکسن های فایزر و مدرنا را نیز مختل کند.

ایرنا

نظرات بینندگان