arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۷۷۶۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۷۷

خاطرات آیت الله هاشمی: شب در دفتر آقاى [محمد] يزدى، [رییس قوه قضاییه]، [شورای مرکزی جامعه] روحانيت مبارز، جلسه داشت. دربارة انتخابات [مجلس] خبرگان و اصلاح تركيب شورا و بودجه صحبت كرديم. آقاى [محمدرضا] مهدوى‌كنى‌گفتند، در جمع مُبلغّان در مدرسه شهيد مطهرى، تعريف زيادى از من‌كرده‌اند و حمله‌اى به مخالفان.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

در گزارش‌ها، عكس‌العمل در مقابل سه انفجار آزمايشى اتمى هند شديد است. آمريكا و بعضى از كشورها، تحريم‌هايى عليه هند اعلان كرده‌اند و پاكستان اعلان كرده كه صنعت سلاح هسته‌اى خود را گسترش مى‌دهد. چين مخالفت كمرنگى‌ كرده و هند هم بى‌اعتنايى به مخالفت‌ها نشان مى‌دهد.

در اندونزى، تظاهرات و آشوب‌هاى دانشجويى عليه دولت،گسترش يافته و عده‌اي‌كشته شده‌اند و مردم هم دارند مى‌پيوندند. آقاى سوهارتو اعلام كرده، آماده كناره‌گيرى است.  در ايتاليا، رانش زمين 130 نفر را كشته و خرابى زيادى به بار آورده و باعث اعتراض به عدم توجه دولت [به خسارت‌دیدگان] است.

حمايت [خانم هیلاری کلینتون]، همسر ریيس‌ جمهور آمريكا، از تشكيل دولت مستقل فلسطين، با مخالفت و حمله رسانه‌ها و مراكز حامى اسرایيل مواجه شده و كاخ سفيد آن را نظرشخصى او معرفى‌كرده، نه سياست‌دولت. مراكز اسلامى‌آمريكا از او حمايت‌كرده‌اند.

آقاى [حسین] محلوجى آمد و گزارشى از كارهاى مقدماتى حزب [استقلال] داد و گفت، چون آقاى [حسن] روحانى، در حد مشاورت حاضر به همكارى است، به آقاى دكتر [حسن] حبيبى مراجعه شده و ظاهراً ايشان پذيرفته‌اند. از سازمان بازرسى‌كل‌كشور به خاطر پرونده‌سازى‌ها و ايذاءها و بهانه‌گيرى‌ها شكايت داشت و از من خواست، حمايت بيشترى بكنم. به ايشان اطلاع دادم كه پرونده‌اى هم به خاطر هزينه‌هاى مراسم بهره‌بردارى از فاز نورد سبك فولاد آلياژى، درست‌كرده‌اند.

 مديران شركت موحدين‌كه ماشين‌هاى سنتر پيوت [= آب‌افشان دوّار] آبيارى تحت فشار مى‌سازند، آمدند. از اينكه وزارت كشاورزى به تعهدات خود براى خريد 100 دستگاه به‌طوركامل عمل نكرده، شكايت دارند و از حمايت‌هاى وسيع من از اين صنعت و سياست آبيارى تحت‌فشار قدردانى‌كردند. گفتند 30 دستگاه كه در سبزوار نصب كرده‌اند، خيلى خوب كار مى‌كند و خواستند كه دشت مُغان هم از آنها بگيرند. جانباز جنگ‌اند؛ با قطع دو دست (آقاى [سیدجلال] روغنى) قطع پا و نگران واردكردن اين دستگاه‌ها از عربستان سعودى هستند كه بازارشان را راكد خواهد كرد. عربستان، چون از سياست توسعه كشاورزى به خاطر كمبود آب منصرف شده است، اينها را مى‌فروشد.

آقايان ابراهيم امينى و سيدحسن طاهرى خرم‌آبادي آمدند و ناهار با من بودند. از اوضاع كشور و نزاع‌ها و تضعيف رهبرى، نگران‌اند. نظرمن را خواستند؛گفتم من هم راضى نيستم. راه علاج بحث شد، منجمله مسأله آیت‌الله منتظرى كه قرار شد آقاى [فتح‌الله ربانی] املشى براى گرفتن قول آیت‌الله منتظرى در مورد عدم تكرار اقدامات قبل، اقدام‌كنندكه موجب آزاد شدن بيت ايشان خواهد شد.

شب در دفتر آقاى [محمد] يزدى، [رییس قوه قضاییه]، [شورای مرکزی جامعه] روحانيت مبارز، جلسه داشت. دربارة انتخابات [مجلس] خبرگان و اصلاح تركيب شورا و بودجه صحبت كرديم. آقاى [محمدرضا] مهدوى‌كنى‌گفتند، در جمع مُبلغّان در مدرسه شهيد مطهرى، تعريف زيادى از من‌كرده‌اند و حمله‌اى به مخالفان.
 

نظرات بینندگان