arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۸۰۶۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۵ اردیبهشت ۱۳۷۷: روایتی از جلسه ای با خاتمی که در آن «خیلی ناراحت» بود

خاطرات آیت الله هاشمی: شب به ديدار آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] رفتم؛ خيلى ناراحت است، از اظهارات [آقای یحیی رحیم صفوی]، فرمانده سپاه و حمايت‌هايى كه از او مى‌شود و مخصوصاً از برنامه امروز نمازجمعه اصفهان و شعارهايى كه به نفع فرمانده‌سپاه و عليه آقاى [سیدجلال‌الدین] طاهرى، [امام‌جمعه اصفهان] و [عبدالله] نورى، [وزیرکشور] داده‌اند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۵ اردیبهشت ۱۳۷۷: روایتی از جلسه ای با خاتمی که در آن «خیلی ناراحت» بودخاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

ديشب، باران خوبى باريد. هوا خيلى تميز و بهارى است. مسأله اندونزى، با كشيده‌شدن آشوب به پايتخت كشور – جاكارتا- خيلى بحرانى شده است. مراكز عمده اقتصادى، وابسته به طبقه ثروتمند چينى‌تبار است‌ كه معمولاً مورد خشم مردم‌اند و نيز مراكز وابسته به مقامات كشور و به خصوص خانواده آقاى [محمد] سوهارتو، ریيس‌جمهور، مورد هجوم و غارت است و جمعى كشته شده‌اند.

سوهارتو، سفر خود به مصر را نيمه‌تمام گذاشته و به اندونزى وارد شده و تحت‌الحفظ به نقطه امنى رفته و شورايى از دانشجويان كشور، خواستار كناره‌گيرى او شده و آمريكا از اتباع خود، خواسته است که اندونزى را ترك كنند. سه مشكل اقتصادى، سياسى و درگيرى بومى‌ها و چينى‌ها، عمده است.

انفجار هسته‌اى پنجم هند هم انجام شده و شوراى امنيت [سازمان ملل] هم هند را محكوم كرده است.  موج تحريم‌ها بالا مى‌گيرد و پاكستان از عكس‌العمل به اين اقدام هند گفته؛ براى آزمايش هسته‌اى آماده شده است.

به مناسبت پنجاهمين سال تقسيم فلسطين و فاجعه ديرياسين و تشكيل دولت اسرایيل، مبارزات مردم فلسطين اوج گرفته و همزمان مذاكرات [بنیامین] نتانياهو، [نخست‌وزیر اسراییل]، در آمريكا بى‌نتيجه مانده و پيشنهاد تخليه 13 درصد ديگر از اراضى حنفيه غربى كه آمريكا داده و [یاسر] عرفات، [رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین - ساف-] پذيرفته و از طرف اسرایيل رد شده، كاخ سفيد را به جانبدارى از عرفات متهم مى‌كنند.

در داخل، بيانيه [دفتر] رهبرى در مورد حوادث اصفهان و اعلان طرفداران آیت‌الله منتظرى براى حضور در نمازجمعه امروز اصفهان مورد توجه است؛ به‌خصوص‌كه دخالت بيت‌رهبرى، مسأله را مهم‌كرده و از حالت محلى بيرون آورده و با توجه به حضور بى‌سابقه رهبرى در دانشگاه تهران، بعضى مى‌خواهند وضع را بحرانى معرفى‌كنند.
ظهر بچه‌ها جمع بودند. محسن، [مديرعامل شركت مترو]که از چين برگشته، گزارش بازديد از خطوط مترو در پكن، شانگهاى، هُنگ‌كُنگ، كوانگجو و تايلند و ازكارخانه‌هايى‌كه تجهيزات مترو تهران را مى‌سازند و تصادف كشتى حامل لكوموتيوهاى مترو تهران و آسيب‌ديدن بعضي از آنها و برگرداندن به كارخانه براى اصلاح را داد.

شب به ديدار آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] رفتم؛ خيلى ناراحت است، از اظهارات [آقای یحیی رحیم صفوی]، فرمانده سپاه و حمايت‌هايى كه از او مى‌شود و مخصوصاً از برنامه امروز نمازجمعه اصفهان و شعارهايى كه به نفع فرمانده‌سپاه و عليه آقاى [سیدجلال‌الدین] طاهرى، [امام‌جمعه اصفهان] و [عبدالله] نورى، [وزیرکشور] داده‌اند؛ و نيز از مسأله [حکم اعدام مرتضی] فيروزى و مسايلى كه در زاهدان در رابطه با نمايندگان رهبرى، در سفر ايشان به زاهدان پيش‌آمده و رهبرى هم از ریيس‌جمهور و از مشكلات اقتصادى كشور،گله‌كرده‌اند.گفت، در اجلاس اكو [= سازمان همکاری‌های اقتصادی]، مذاكرات و برنامه‌ها رضايت‌بخش نبوده و در درياى خزر، با سياست ما مخالفت دارند.
در مورد پرونده شهردارى تهران، اميدوار است به خوبى ختم شود و در مورد مسأله آیت‌الله منتظرى، قرار شد پيگيرى‌كنم‌كه آیت‌الله منتظرى، اين اظهار را بنمايند و مسأله ختم شود. اميدوار است، آمريكا رفع تحريم كند و بتوانند براى حل مشكلات اقتصادى، ارز از خارج جذب كنند. دربارة انتخابات [مجلس] خبرگان هم مذاكره شد؛ ترجيح مى‌دهدكه به‌گونه‌اى عمل شودكه رقابت‌جدى بشود.

نظرات بینندگان