arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۸۱۱۷
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۲ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰

چمران: تمایل مردم به مشارکت در انتخابات نزدیک به ۴۰ درصد است / هر که بوده و پیدا شده، در انتخابات ثبت نام کرده

نایب رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی در پاسخ به صف زیاد نامزد‌های اصولگرا و موضع چمران در حمایت از رئیسی گفت: ما باید از یک نفر حمایت کنیم، اما رئیسی نباید تنها باشد و باید یک تیم باشد تا بتواند به رئیس جمهوری برود. هر که بوده و پیدا شده در انتخابات شرکت کرده است. برای رئیسی در جبهه اصولگرا به اجماع رسیده ایم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باشگاه خبرنگاران: مهدی چمران نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گفت: انتخابات شوراها و ریاست جمهوری باهم است و انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت و شور و هیجان بیشتری برخوردار است و انتخابات شوراها خیلی شور ندارد.

وی افزود: انتخابات شوراها در شهرستان‌های کوچک شور خوبی دارد، اما در شهرهای بزرگ این طور نیست و انتخابات ریاست جمهوری در اولویت است و انتخابات شوراها در سایه آن قرار می گیرد، به همین دلیل پیشنهاد دادیم که تاریخ انتخابات شوراها و ریاست جمهوری تغییر کند و این موضوعی است که ما درگیر آن هستیم.

نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی بیان کرد: مدت تبلیغات شوراهای شهر کمتر از ریاست جمهوری است و سخت می‌شود که کاندیداها خود را به مردم نشان دهند و تلاش داریم این مشکل حل شود.

چمران درباره انشقاق بین شورای وحدت و ائتلاف گفت: اینکه انشقاق است بله وجود دارد، شورای وحدت کارهای خود را کرده بود امیدواریم به نتیجه واحد در انتخابات شوراها برسیم. در انتخابات ریاست جمهوری مشکلی بین شورای ائتلاف و وحدت وجود ندارد.

وی درباره مبارزه با فساد، تصریح کرد: شکی نیست همه شعار این را می‌دهند انشاءالله همه عامل هم باشند. در دوره‌های پیش ما راه‌های عملیاتی را پیش گرفتیم و شعارگونه رفتار نکردیم.

۶۵ درصد بودجه شهرداری از ساختمان فروشی است

رئیس سابق شورای شهر تهران افزود: مسائل مالی یکی از چالش‌های شهرداری است و بحث نقدی و غیر نقدی از مشکلاتی بود که چند سال تلاش کردیم که این مشکل حل شود. در حال حاضر هم بودجه بر این اساس انجام می‌شود.

چمران ادامه داد: موضوع دیگر که در موضوع مبارزه با فساد کردیم تلاش داشتیم به سمت الکترونیکی شدن پیش بریم و دیدارهای چهره به چهره کمتر شود و راه های دیگری هم داشتیم تا راه های فساد را کم کنیم.

نایب رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی در خصوص لیست منتشر شده اصولگرایان گفت: ما هنوز به لیست واحدی نرسیدیم. افرادی که کاندیدا شدن و با شورا هماهنگ شدند را به مجمع می‌دهیم تا مجمع به آنها رای دهد، اما هنوز لیستی به مجمع ندادیم بنابراین لیستی که منتشر شده درست نیست چرا که هنوز مشخص نیست چه کسی در لیست قرار می‌گیرد. قطعا حداقل‌هایی را برای حضور بانوان و جوانان در نظر می‌گیریم و مانند مجلس این تناسب را رعایت می‌کنیم.

وی درباره شهر فروشی در دوره جدید شهرداری تهران بیان کرد: در شهر تهران طرح جامعی که توسط فرمان فرمانیان داده بود دیگر نداشتیم، اما در شورای دوم افتخار ما این بود در کمتر از ۲ سال با ۲۷ مشاور طرح جامع و چشم انداز ۲۰ ساله تهران را تهیه کردیم. تلاش ما این بود که از حالت قبلی که پول می‌دادند و ارتفاع ساختمان می‌گرفتند را رد کنیم و شهرداران و بدنه شهرداری به آن موضوع عادت کرده بودند که این مشکل رفع شد و انتظار ما این است که بر اساس آن طرح عمل شود. ۶۵ درصد بودجه امسال شهرداری مربوط به ساختمان فروشی است.

هر که بوده در انتخابات آمده

نایب رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی در پاسخ به صف زیاد نامزد‌های اصولگرا و موضع چمران در حمایت از رئیسی گفت: ما باید از یک نفر حمایت کنیم، اما رئیسی نباید تنها باشد و باید یک تیم باشد تا بتواند به رئیس جمهوری برود. هر که بوده و پیدا شده در انتخابات شرکت کرده است. برای رئیسی در جبهه اصولگرا به اجماع رسیده ایم.

تمایل مردم به مشارکت در انتخابات ۴۰ درصد است

رئیس سابق شورای شهر تهران ادامه داد: بر اساس نظر سنجی‌ها میزان مشارکت مردم نزدیک به ۴۰ درصد است، اما شرایط اقتصادی کشور باعث این شرایط است.

وی افزود: کسانی که این شرایط را به وجود آورده اند و مردم را به این روز انداخته اند خودشان ثبت نام کرده اند تا این مشکلات را حل کنند، اما مردم اگر می‌خواهند دولت کارآمد داشته باشند دولت بعدی هم باید با رای مردم روی کار بیاید و هر چه مشارکت مردم بیشتر باشد دولت بعدی کار آمدتر خواهد بود.

نایب رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی تصریح کرد: پیش بینی می‌کنم هر چه به زمان انتخابات نزدیک شویم بر اساس تجربه میزان مشارکت بالاتر خواهد رفت و با آمدن رئیسی شاهد مشارکت حداکثری خواهیم بود.

نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب درباره میزان حمایت از رئیسی گفت: در جبهه ای که رئیسی حضور پیدا کرده افراد دیگری هم هستند و می توانند رای آوری کنند. اگر این وحدت حول رئیسی شکل بگیرد اجماعی صورت خواهد گرفت و ممکن است چند نفری که گفته اند آمده ایم که بمانیم باقی خواهند ماند. البته اجتماع شکل گرفته در مردم هم مناسب است.

چمران در پاسخ به سوالی که شاهد واگذاری دو هزار و ۸۴ ملک در تهران به غیر بودیم که هزار و ۹۰۴ ملک خارج از بند ۶ ماده ۵ بوده است و در شورای شهر چهارم این تعداد ملک به صورت سرخود واگذار شده و شورای پنجم هنوز نتوانسته آن‌ها را پس بگیرد، بیان کرد: اینکه نمی‌توانند پس بگیرند بی معنی است. این چه حرفی است که نمی‌توانیم پس بگیریم؟ زمانی هم که ما آمدیم فوق العاده املاک شهرداری به دیگران داده شده بود مثلا در زمان احداث تونل نیایش خواستیم ملکی اجاره کنیم که در نهایت متوجه شدیم ملک متعلق به شهرداری بوده است.

وی افزود: اینکه برخی مقاومت می‌کنند بی معنی است؟ ببرند قوه قضائیه و پس بگیرند. در حد مجازی به شهرداری حق داده می‌شود که خرید و فروشی و ... داده شود برای مثال خانه‌های کوچک را شهرداری اجازه نمی‌گرفت و خودش کار را انجام می‌داد و این در شورای شهر‌ها مرسوم است.

رئیس سابق شورای شهر تهران ادامه داد: در شورا و شهرداری باید متخصص وجود داشته باشد و از آنها استفاده کرد. به انواع متخصص در شوراهای شهر‌ها نیاز داریم و هر چه میزان آنها بیشتر باشد برای شورا‌ها بهتر است.

چمران تصریح کرد: شهردار تهران هنوز مشخص نشده است و ابتدا باید شورای شهر مشخص شود تا شهردار مشخص شود. یکی از اعضا گفت به من گفتند ۲ میلیارد بدهید تا وارد لیست شوید که او قبول نکرد و در لیست حاضر نشد. یکی از وظایف شورای شهر، نظارت بر شهرداری است. اعضای شورای شهر نمی‌توانند بالای سر شهرداری باشند و الان ۲۱ نفر حضور دارند، اما تعداد مناطق تهران ۲۲ تا است.

نایب رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی گفت: گزارش حسابرسی‌ها در بین خبرنگاران خوانده می‌شد و بعضی اوقات ما آن را قبول نکردیم. پیشنهاد دادم که کمیسیون نظارت بر کار‌ها نظارت داشته باشد تا کار‌ها خوب انجام شود. شهرداری هزینه - درآمد محور است و از دولت پول نمی‌گیرد.

چمران گفت: هنوز نام اعضا را به مجمع ندادیم که لیست داشته باشیم. هیچ گونه فشاری بر روی ما وجود ندارد که نماینده مجلسی که بوده و الان نیست حالا به شورای شهر بیاید. فرزندان شهدا روی چشم ما هستند، اما باید تخصص داشته باشد تا نام شهید حفظ شود. اگر بیاید و انتخاب شود خوب است.

نامزد پوششی نداریم

نایب رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی تصریح کرد: شورای ائتلاف و وحدت نام کسی را برای ریاست جمهوری نداد، اما روی سید ابراهیم رئیسی به اجماع رسیدند. اینکه گفته می شود کسی در انتخابات پوششی است درست نیست و هر کسی می آید برنامه دارد.

نظرات بینندگان