arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۸۱۸۳
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۵ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰

باید به دنبال درمان ۴ میلیون زوج نابارور باشیم

رئیس پژوهشگاه ابن سینا در نشست خبری به مناسبت روز جمعیت، گفت: باید به دنبال راهکاری برای درمان ۴ میلیون زوج نابارور باشیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس پژوهشگاه ابن سینا در نشست خبری به مناسبت روز جمعیت، گفت: باید به دنبال راهکاری برای درمان ۴ میلیون زوج نابارور باشیم.

دکتر محمدرضا صادقی_ رئیس پژوهشگاه ابن سینا در نشست خبری به مناسبت روز جمعیت، گفت: از سال ۱۳۹۳ پیرو ابلاغ سیاست‌های جمعیتی کشور توسط مقام معظم رهبری، ایشان در زمینه بحث فرزندآوری، تحکیم بنیان خانواده‌ها و تکریم سالمندان تاکیداتی داشتند.
وی افزود: در ارتباط با فرزندآوری امروزه این دغدغه جدی است.زیرا بحث فرزندآوری برای مدتی با توجه به سیاست‌های جمعیتی مغفول مانده بود. این موضوع تبعاتی دارد و باعث می شود در آینده نه چندان دور نیروی کار و جوان کافی نداشته باشیم و با مشکل مواجه خواهیم شد. این موضوع باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

رئیس پژوهشگاه ابن سینا در ادامه با اشاره به نقش سازمان های بیمه گر تاکید کرد: اکنون حضور سازمان‌های بیمه‌گر به عنوان بازوی اصلی در ارائه خدمات حوزه درمان ناباروری نقش مهمی دارد. از طرفی رسانه‌ها هم جایگاه بسیار مهمی دارند و هر موضوعی که در کشور به عنوان چالش اساسی مطرح شده رسانه‌ها کنار ما بودند. وظیفه ما به عنوان بخش بسیار کوچک این است که با ایجاد چنین اجتماعاتی به افزایش فرزندآوری کمک کنیم.
وی افزود: از جمعیت حدود ۸۴ میلیونی کشور حدود ۲۶ میلیون زوج داریم و بر اساس برآوردهای جهانی ۱۵ درصد زوجین در دوره باروری از سن ۲۵ سال تا ۴۲ سال مشکل ناباروری داشته و در نهایت نیاز به درمان دارند. پژوهشگاه ابن سینا بین سال ۹۲ تا ۹۴ بررسی‌هایی انجام داد و متوجه شدیم این درصد در برخی نقاط تا ۲۰ درصد هم گزارش می‌شود. با یک حساب سرانگشتی در کشور حدود ۴ میلیون زوج نابارور داریم. البته ذکر این نکته هم ضروری است که در کشور قریب به ۱۰ میلیون جوان دم بخت داریم که متاسفانه به دلیل مشکلات فرهنگی و اقتصادی زمینه ازدواج ندارند.

به گفته وی، اوایل انقلاب و در سال‌های ۵۵ تا ۶۰ میزان زایمان تا ۶ فرزند به ازای هر مادر بود و این عدد اکنون به ۱.۸ فرزند رسیده است با در نظر گرفتن این عدد اگر سیاست‌های جمعیتی و موانع رفع شوند پتانسیل فرزندآوری از این زوج ها حدود ۱۰ میلیون تولد را به دنبال خواهد داشت. اما باید به دنبال راهکاری برای درمان آن ۴ میلیون زوج نابارور باشیم.

صادقی ادامه داد: دغدغه برخی زوجین پوشش بیمه درباره اهدای تخمک و تعیین جنسیت جنین است. ما با افتخار اعلام می‌کنیم که تنها مرکزی هستیم که بحث محرمانگی و صیانت اطلاعات زوجین را بسیار جدی می‌گیریم و علت ناباروری تنها میان ما و زوجین می‌ماند. از میان زوجینی که به ما مراجعه می‌کنند ۱۰ درصد کاندید دریافت سرویس‌های اهدای تخمک و هستند و در ارتباط با سازمان‌های بیمه گر، این خدمات باید به نام فرد ثبت شود و اینکار بدون درج نام امکان پذیر نیست بنابراین اگر بیمه از ابتدا وارد شود ناقض این قانون خواهد شد که اطلاعات زوجین نابارور فاش نشود. این اطلاعات کاملا محرمانه است و تنها شاید در موارد خاص به مقامات قضایی ارائه شود.

رئیس پژوهشگاه ابن سینا در پایان تصریح کرد: میدانیم هزینه‌ها سنگین است اما اطلاعات این بخش را نمی‌توان به سازمان بیمه‌گر برای پوشش خدمات ارائه کرد. در ارتباط با پوشش بیمه تعیین جنسیت نیز امکان پوشش بیمه‌ای وجود ندارد مگر اینکه تعیین جنسیت برای بررسی بروز مشکل ژنتیکی باشد.

 ایسنا

نظرات بینندگان