arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۸۶۲۱
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۸ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰

یک برآورد جدید: بیش از یک و نیم میلیارد گنجشک در جهان وجود دارد

طبق یک برآورد جدید در زمینه تنوع زیستی، جمعیت پرندگان وحشی در جهان به حداقل ۵۰ میلیارد می‌رسد. گنجشک‌های خانگی (معمولی یا شهری) به تنهایی حدودیک میلیارد و ۶۰۰ هزار از این تعداد را تشکیل می‌دهند. نویسندگان این گزارش می‌گویند که با این حال، بیشتر گونه‌های پرندگان از انواع نادر هستند، بطوریکه از هر ده گونه، یک گونه جمعیتی کمتر از پنج هزار دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: طبق یک برآورد جدید در زمینه تنوع زیستی، جمعیت پرندگان وحشی در جهان به حداقل ۵۰ میلیارد می‌رسد.

گنجشک‌های خانگی (معمولی یا شهری) به تنهایی حدودیک میلیارد و ۶۰۰ هزار از این تعداد را تشکیل می‌دهند.

همچنین سه گونه دیگر، سارهای اروپایی و چلچله‌ها و کاکایی‌های‌ نوک‌حلقه‌ای، درمجموع بیش از یک میلیارد جمعیت دارند.

نویسندگان این گزارش می‌گویند که با این حال، بیشتر گونه‌های پرندگان از انواع نادر هستند، بطوریکه از هر ده گونه، یک گونه جمعیتی کمتر از پنج هزار دارند.

تیمی از پژوهشگران دانشگاه نیوساوت‌ولز در سیدنی استرالیا می‌گوید این "تصویر کلی" از جمعیت پرندگان در جهان، به تلاش‌های زیست‌محیطی برای نجات گونه‌های پرندگان در خطر انقراض کمک خواهد کرد.

دکتر کوری کالاهان، از اعضای تیم پژوهش به بی‌بی‌سی گفت "ما زمان و هزینه زیادی را صرف سرشماری گونه خودمان، یعنی انسان، می‌کنیم؛ اما در واقع بایدبه این فکر کنیم که چگونه تنوع زیستی را در کره زمینی که با هم سهیم هستیم، محاسبه کنیم".

شمارش تعداد پرندگان در جهان، یک کار پیچیده است و پاسخ قطعی هم ندارد.

مطالعات پیشین، جمعیت پرندگان را بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد از ۱۰ تا ۱۳ هزار گونه تخمین زده بود.

پژوهشگران استرالیایی، این برآورد جدید را با مطالعه ۹،۷۰۰ گونه پرنده، به استثنای همه پرندگان خانگی، انجام داده‌اند. آنها داده‌هایی را که توسط پرنده‌نگرها در بانک داده‌های آنلاین در "ایی‌برد" طی چندین دهه گذشته ثبت شده‌اند، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند.

آنها داده‌های موجود را با استفاده از مد‌ل‌سازی و اطلاعات کارشناسان در محل اصلاح کرده‌‌اند تا به گفته خودشان به برآورد دقیق‌تری برسند.

این پژوهش که در "مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا" منتشر شده است، نشان می‌دهد که بیشتر جمعیت پرندگان در نیمکره شمالی هستند: در اروپا، شمال آسیا، شمال آفریقا، مناطقی از شبه جزیره عربستان و آمریکای شمالی.

در مقابل، تعداد بسیار کمی از پرندگان در ماداگاسکار و قطب جنوب یافت می‌شوند.

دکتر کالاهان می‌گوید: "داده‌های علمی که توسط شهروندان ثبت می‌شوند، نقشی اساسی در نظارت بر تنوع زیستی در آینده خواهند داشت".

نظرات بینندگان