arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۸۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۵ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱

برنامه بانک ‌مرکزی برای ضرب سکه هزار تومانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بانک مرکزی امسال ساماندهی اسکناس ‌ای فرسوده را در دستور کار دارد؛ اسکناس‌های فرسوده ای که هزینه هنگفتی بابت امحاب آن به اقتصاد کشور تحمیل می شود. بیشترین اسکناس‌های فرسوده ای که در دست مردم است، اسکناس‌های ریز است، در عین حال بانک مرکزی قصد ضرب سکه هزار تومانی را دارد.

به گزارش مهر، این روزها موضوع اسکناس‌های فرسوده و کهنه به عنوان ابزار پولی بحث داغ محافل شده است و مردم از اسکناس‌های پاره ای که عامل انتقال 70 نوع بیماری و ویروس هستند، به دلیل افزایش تعداد آنها به ستوه آمده‌اند، این در حالی است که با افزایش تعداد اسکناس‌های فرسوده در دست مردم که هر روز بین آنها می چرخد، بحث و جدل میان آنها بر سر مبادله این اسکناس‌های پاره همچنان ادامه دارد.

بانک مرکزی امسال ساماندهی اسکناس ‌ای فرسوده را در دستور کار دارد؛ اسکناس‌های فرسوده ای که هزینه هنگفتی بابت امحاب آن به اقتصاد کشور تحمیل می شود. بیشترین اسکناس‌های فرسوده ای که در دست مردم است، اسکناس‌های ریز است، در عین حال بانک مرکزی قصد ضرب سکه هزار تومانی را دارد.

تعلل به خاطر تصویب حذف صفرها

شاید یکی از دلایل عمده بانک مرکزی برای تعلل در ساماندهی قطعی اسکناس‌های فرسوده انتظار برای تصویب و نهایی شدن طرح حذف صفرها از واحد پول ملی است. پیش از این نیز بانک مرکزی از آمادگی برای اجرای این برنامه در صورت تصویب و موافقت دولت خبرداده بود.
بر اساس آمارها، اسکناس‌ها باید پس از سپری کردن 30 تا 50 درصد از عمر خود از رده خارج شوند در حالی که این درصد در ایران بالاتر است، متوسط عمر اسکناس درشت در ایران 5 تا 6 سال، اسکناس ریز 1.5 تا 2 سال است که این میزان در سطح جهان بین 7 تا 8 است.
 
بانک مرکزی بارها نسبت به بی توجهی مردم در نگهداری اسکناس‌ها و استهلاک  زودهنگام آنها هشدار داده است. بر اساس اعلام بانک مرکزی، سال گذشته بیش از یک میلیارد قطعه اسکناس فرسوده امحا شد.
 
در حال حاضر سرانه مسکوک در کشورمان 40 تا 42 قطعه و سرانه اسکناس 100 برگ است. هم اکنون 8 میلیارد قطعه اسکناس در بازار در حال گردش است، ضمن اینکه حجم خالص اسکناس و ایران چک 273 هزار میلیارد ریال برآورد می شود.
 
هزینه چاپ هر برگ اسکناس با ارزش‌های مختلف به طور میانگین 146 ریال است که هزینه بالایی را به اقتصاد کشور تحمیل می کند. بر اساس آمارهای غیر رسمی، متوسط عمر اسکناس در کشورمان نصف عمر اسکناس در کشورهای صنعتی است که لزوم فرهنگ سازی را تعمیق می بخشد.
 
بر اساس اعلام بانک مرکزی، سال گذشته بیش از یک میلیارد قطعه اسکناس فرسوده امحا شد. بانک مرکزی پیش از این نیز اعلام کرده بود که ضرب سکه ها مانند سکه های 500 تومانی هزینه چاپ اسکناس‌های فرسوده را کاهش می دهد.
 
استفاده از کارت‌های بانکی، رواج پول الکترونیک، استفاده از دستگاه های الکترونیکی و توسعه پرداخت الکترونیک در نقل و انتقال پول نه تنها عمر اسکناس ها را افزایش می دهد، بلکه هزینه چاپ اسکناس ها را کاهش می دهد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
0
7
اسکناس دوتومانی سال 57 وسکه هزار تومانی سال1391
مبارکه دکتردرست فرمود که دلار کاغذپاره است وقیمتش صدتومن بیشترنیست حالا متوجه شدیم
نظرات بینندگان