arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۸۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۳ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰

گمانه‌زنی مسکو درباره محل برگزاری دیدار پوتین و بایدن

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفت که در صورت توافق نهایی بین روسیه و آمریکا ، ممکن است نشست بین روسای جمهور روسیه و آمریکا در یکی از پایتخت‌های اروپایی برگزار شود. وی افزود: «طیف وسیعی از کشورها ظرفیت‌های خود را برای برگزاری نشست روسای جمهور روسیه و ایالات متحده ارائه داده و می دهند.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: معاون وزیر خارجه روسیه سه شنبه گفت که در صورت توافق نهایی بین روسیه و آمریکا ، ممکن است نشست بین روسای جمهور روسیه و آمریکا در یکی از پایتخت‌های اروپایی برگزار شود.

به نوشته وبگاه «تایمز عمان» «سرگئی ریابکوف» به شبکه «آ‌ربی‌سی» گفت: «هنوز توافق نهایی صورت نگرفته، اما من فکر می‌کنم به هر حال در صورت توافق این نشست در یکی از پایتخت‌های دیپلماتیک اروپا برگزار خواهد شد.»

وی افزود: «طیف وسیعی از کشورها ظرفیت‌های خود را برای برگزاری نشست روسای جمهور روسیه و ایالات متحده ارائه داده و می دهند.»

«پیر ورکاوتن» استاد علوم سیاسی در بلژیک در مورد احتمال میزبانی نشست در «ژنو» گفت که این شهر احتمالاً بهترین گزینه برای اجلاس سران بین سران دو کشور است. این استاد دانشگاه افزود: «در حالی که هلسینکی و وین نیز مد نظر هستند ، اما به دلیل به دلیل برگزاری نشست امنیت و همکاری در اروپا که در پایتخت فنلاند برگزار شد و مذاکرات هسته ای ایران در وین ، احتمال انتخاب یکی از این دو شهر بسیار پایین است.»

«یوری یوشاکوف» دستیار ویژه کاخ کرملین در مصاحبه با شبکه «روسیا-۱» پیشتر گفته بود که احتمالاً «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اه ژوئن (اواسط خرداد تا اواسط تیر) دیدار کنند اما تصمیم نهایی در این خصوص به عوامل زیادی بستگی دارد.

وی افزود پیام‌هایی از واشنگتن درباره برنامه برای برگزاری نشست سران دو کشور دریافت شده و افزود اما هیچ گفت‌وگویی در خصوص این نشست در سطح کاری برگزار نشده است.

یوشاکوف اظهار داشت نشست پوتین-بایدن ممکن است در ماه ژوئن برگزار شود و حتی تاریخ‌های خاصی هم وجود دارد اما از گفتن آن‌ها خودداری کرد.

اخیراً پوتین و بایدن با یکدیگر تلفنی صحبت کردند و در این تماس رئیس‌جمهور آمریکا به همتای روس خود پیشنهاد داد به صورت حضوری در ماه‌های آتی دیداری داشته باشند.

این در حالی است که تنش‌ها میان دو کشور با تداوم اتهام زنی آمریکا علیه روسیه در خصوص دخالت در انتخابات ماه نوامبر و ارتباط داشتن با عملیات هک «سولار ویندز» و اعمال تحریم علیه مسکو به این بهانه‌ها، بالا گرفته است. پیش از آن هم بایدن در مصاحبه‌ای در ماه مارس با شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» پوتین را قاتل خواند و گفت که باید بهای اقداماتش را بپردازد.

رئیس‌جمهور روسیه به تازگی حکمی را امضا کرده که دولت را موظف می‌کند به اقدامات غیردوستانه برخی کشورهای غربی پاسخ دهد.

نظرات بینندگان