arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۸۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۲۳ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰

رییس سازمان حفاظت محیط زیست: آب‌ها تجدید ناپذیر شدند و حالت تجدید پذیر را از دست دادند / امروز اثر ۲۰۰ میلیمتر بارش کمتر از اثر ۱۷۰ میلی متر در سال‌های پیش است / طبیعت کشور به سمت مردن پیش می‌رود؛ حق سکوت نداریم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با هشدار نسبت به از بین رفتن طبیعت، تاکید کرد که سند منابع طبیعی و تالاب‌ها فقط باید به نام منابع طبیعی و سازمان جنگل‌ها باشد. وی با تاکید بر اینکه زاینده‌رود دیگر زنده رود نیست، گفت: زندگی زاینده رود اکنون بستگی به سد زاینده رود دارد. وضع طبیعت وخیم‌تر شده است. امروز اثر ۲۰۰ میلیمتر بارش کمتر از اثر ۱۷۰ میلی متر در سال‌های پیش است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با هشدار نسبت به از بین رفتن طبیعت، تاکید کرد که سند منابع طبیعی و تالاب‌ها فقط باید به نام منابع طبیعی و سازمان جنگل ها باشد.

به گزارشپایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری امروز در نشست مدیران کل محیط زیست استان ها که به صورت آنلاین برگزار شد، خطاب به مدیران گفت: منابع طبیعی نداشته باشیم چگونه می خواهیم محیط زیست را حفظ کنیم؟ اخیرا کلک می زنند؛ باید حواستان به تالاب ها باشد.

وی تصریح کرد: دستگاهی به نام سازمان جنگل ها و مراتع داریم که بر اساس قانون موظف به حفظ منابع طبیعی است و مالکیت را این سازمان باید داشته باشد. دستگاه اجرایی وارد شده و در حال ثبت کردن اسناد به نام خود است. آن دستگاه اجرایی دستگاه منتفع و دلالی است و می تواند زمین تالاب را بفروشد ولی سازمان جنگلها حق فروش ندارد. وزارت نیرو می تواند اگر سند به نامش شد زمین را بفروشد. مدیران کل حفاظت محیط زیست باید آگاه باشند؛ تالاب فروختنی نیست اما اگر سند آن به نام وزارت نیرو ثبت شود، فروختنی می شود.

وی افزود: سند هیچ تالاب و کوهی نباید به نام کسی غیر از منابع طبیعی و سازمان جنگل ها شود؛ حتی سازمان حفاظت محیط زیست هم می تواند زمین را بفروشد.

وی خطاب به مدیران با تاکید بر اینکه مسوولین حفاظت محیط زیست باید آگاه باشند و تقاضای هر ارگانی برای ثبت منابع طبیعی را اطلاع دهند، گفت: استراتژی ما توسعه پایدار است؛ در گذشته سازمان در سیاست های کلان، برای انجام وظایف خود از اختیاراتی که داشت محروم بود. به دلیل کج سلیقگی ها و به دلیل عدم تحمل سازمان در خارج از پیکره سازمان، یک سازمان فلاکت زده به نظر می‌رسید.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: حالا مسایل زیربنایی متحول شده است. در دولت دیگر هیچ پروژه ملی شروع نمی شود مگر با تایید سازمان محیط زیست و با ارزیابی زیست محیطی. وقتی وارد سازمان شدم دیدم در مواردی یک کارشناس در استانداری بر محیط زیست حاکمیت دارد.

کلانتری تاکید کرد: اختلاف بین دستگاه دولتی وجود دارد، آن هم زمانی است که تکلیف قانونی را انجام دهید و اختلاف بر سر یک موضوع باشد، تکلیف قانونی باید انجام شود و نباید به دلیل اینکه دو دستگاه دولتی با هم روبرو هستند، از انجام تکلیف قانونی گذشت. در برابر وظایف قانونی تنها در برابر دادگاه باید پاسخگو باشید. هیچ استانداری و حتی رییس جمهوری هم نمی تواند شما را از انجام تکلیف قانونی منع کند.

وی ادامه داد: سازمان تسلیم اداره برنامه ریزی و مدیریت استان شده بود. کم کم به حق و حقوق خود برمی گردیم. متاسف می‌شنوم گاهی استاندار می‌گوید به مدیر کل اداره محیط زیست دستور دادم، انجام نداد!؛ نباید تقاضای خلاف قانون از مدیرکل کرد، اگر مدیرکل انجام می‌داد حتما برکنارش می‌کردم. در عین حال که کار فراقانونی نباید انجام دهیم، باید وظایف قانونی را انجام دهیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با تاکید بر اینکه مدیران کل باید پیگیر حقابه تالاب‌ها باشند، گفت: وزارت نیرو باید حقابه محیط زیست را به صورت سیلابی بدهد؛ مسلم است که با دادن پنج متر مکعب آب طی سال، حتی پنج لیتر آب هم به تالاب نمی‌رساند. حقابه محیط زیست باید 80 یا 100 متر مکعب در ثانیه باشد. دو – سه متر مکعب آب در ثانیه به درد خود وزارت نیرو می‌خورد.

وی با تاکید بر اینکه زاینده‌رود دیگر زنده رود نیست، گفت: زندگی زاینده رود اکنون بستگی به سد زاینده رود دارد. وضع طبیعت وخیم تر شده است. امروز اثر 200 میلیمتر بارش کمتر از اثر 170 میلی متر در سال‌های پیش است.

معاون رییس جمهوری با اشاره به اینکه طبیعت کشور به سمت مردن پیش می‌رود و توان این همه فشار را ندارد، اظهار کرد: چالش آب بیشتر می‌شود و تنها ارگانی که در کشور موظف است علیه چالش آب بجنگد، ما هستیم.

وی با تاکید بر اینکه طبیعت در پی عملکرد ما به سمت مرگ می رود، گفت: حق سکوت نداریم و نباید خلاف قانون نیز رفتار کنیم. تکالیف قانونی مشخص است، باید اولویت ها را تشخیص دهیم.

کلانتری با اشاره به اینکه اگر ضریب 50 درصد را سال گذشته اعمال نمی کردیم دیگر هیچ وقت اعمال نمی شد. امسال سازمان مشکل بودجه ای نباید داشته باشد، بودجه جاری بیش از 90 درصد افزایش پیدا کرده است و بودجه عمرانی نیز بیشتر شده است. تکالیف قانونی را باید انجام دهید. با مردم و استانداران هماهنگ باشید اما قانون را نمی توانید زیر پا بگذارید.

مناطق حفاظت شده را نمی فروشیم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اخیرا استانداران با تحریک وزیر صمت می نویسند، وارد مناطق شوید و منابع را کشف کنید. هر جا مغایر قانون است باید محکم بایستید؛ ما امانت دار نسل‌های بعد در کشور هستیم. یک معدن کشف شود و به تولید برسد، مزایای زیادی دارد اما حق نداریم منابع نسل‌های بعد را بفروشیم. مناطق حفاظت شده برای چه حفاظت می‌شوند؟ برای اینکه از منابع ژنتیکی نسل‌های بعد حفاظت شود. ژن‌هایی که امروز نمی‌توان از آن استفاده کنیم را باید حفظ کنیم.

کلانتری هم چنین با بیان این جمله که از مناطق چهارگانه باید حفاظت کرد، گفت: در مناطق حفاظت شده تنها حفاظت از گونه های حیات وحش مهم نیست بلکه گیاهان به ویژه گیاهان وحشی و دست نخورده، مهم هستند. درحالی که می گویند اجازه دهیم که وارد شوند سنگ و .. حتی طلا استخراج شود.

کلانتری خطاب به مدیران کل گفت: غصه نخورید که باران کم آمد، غصه این را بخورید که به دلیل انجام ندادن وظایف قانونی منبعی را از دست دادیم. سازمان محیط زیست تنها سازمانی است که تکلیف حفظ منابع را دارد.

وی افزود: آب ها تجدید ناپذیر شدند و حالت تجدید پذیر را از دست دادند. خاک نیز به همین صورت. اصلا مهم نیست یک هکتار زمین در مازندران تبدیل به ویلا شده است. مهم تر این است که اگر این یک هکتار زمین 22 سانتیمتر خاک زنده داشته باشد، چهار هزار تن خاک تبدیل به ویلا شده است.

کلانتری با تاکید براینکه درحال از دست دادن خاک هستیم و کسی توجه نمی کند، در ادامه گفت: کلان را قربانی می کنیم. شما در مقابل جامعه نباید قرار بگیرید و اذهان عمومی باید حامی شما باشد. نباید نسبت به خشک شدن میانکاله و از بین رفتن انزلی بی‌تفاوت باشید. نباید تالاب بختگان را به تولید اضافی برنج در بالادست بفروشید. دریاچه ارومیه به دلیل سیب و انگور و چغندر اضافی نباید قربانی شود. با آب دریاچه چغندر تولید می کنیم و چغندر را در استانی دیگر تبدیل به شکر می‌کنیم. هزینه حمل و نقل چغندر ارومیه برای تبدیل شدن به شکر در اصفهان و خراسان، 1.5 برابر قیمت بین المللی شکر تولیدی است!

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: 40 میلیون دلار فقط باید صرف سوخت کنیم، حال فشار بر حمل و نقل، تصادفات و ... را نیز حساب کنید که باید هزینه کنیم برای 30 میلیون دلار شکر! حتی در کشورهایی مانند امریکای لاتین یا همسایه های ما چنین کاری نمی کند! حوزه محیط زیست باید در مقابل این مساله بایستد.

نظرات بینندگان