arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۹۰۳
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۰۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱

مراسم یادبود ایرج قادری جمعه برگزار می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا نوشت:

مراسم یادبود ایرج قادری کارگردان و بازیگر سینمای ایران روز جمعه 22 اردیبهشت‌ماه از ساعت 18:30 تا 20:30 در مسجد الجواد (ع) واقع در میدان هفت‌ تیر برگزار می‌شود.

قادری بامداد روز یکشنبه 17 اردیبهشت‌ماه درگذشت و در سکوت و بدون هیچ‌ اطلاع‌رسانی در بهشت بی بی سکینه کرج به خاک سپرده شد.
 
این کارگردان و بازیگر فقید سینما با نام کامل امیرایرج قادری متولد 1314 در تهران و دارای مدرک تحصیلی کاردانی بود.

او فعالیت در سینما را با بازی در نقش کوتاهی در فیلم «چهارراه حوادث» ساموئل خاچیکیان در سال 1333 آغاز کرد و اولین فیلم خود را نیز در سال 1344 با نام «داغ ننگ» کارگردانی کرد.

وی در نزدیک به 60 سال حضور در سینما فیلم‌هایی چون «لیلاج»،«رابطه»،«خشم عقاب‌ها»، «نقره‌داغ»، «عطش»، «بی‌قرار»، «رفیق»، «هدف»، «هوس»، «بت»، «پشت و خنجر»، «سرسپرده»، «حکم تیر»، «برزخی‌ها»، «دادا»، «تاراج»، «می‌خواهم زنده بمانم»، «پنجه در خاک»، «طوطیا»، «شهرت»، «سام و نرگس»، «چشمان سیاه»، «محاکمه»، «آکواریوم»، «پاتوزمین نزار» و «شبکه» را کارگردانی کرد و علاوه بر برخی از فیلم‌هایش در فیلم‌های دیگری چون «چشمه آب حیات»، «ماجرای جنگل»، «سکه شانس»، «کوچه مردها»، «دل‌های بی‌آرام»، «بی‌گانه »، «ناخدا با خدا»، «ترکمن»،«مرگ درباران»، «پلنگ در شب»، «عمو فوتبالی»، «لبه تیغ» و «پنجمین سوار سرنوشت» به ایفای نقش پرداخت.

قادری که طی چهار سال گذشته به سرطان ریه مبتلا بود از ابتدای سال جاری در بیمارستان بستری بود و طی روزهای گذشته توسط دستگاه تنفس می‌کرد.

«شبکه» آخرین فیلم با بازی و کارگردانی ایرج قادری آماده اکران است.
نظرات بینندگان