arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۹۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۶ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
سردار جلالی خبر داد:

تاسیس فرماندهی واحد امنیت هسته‌ای

سردار جلالی با اشاره به مسائل امنیتی پیش در صنعت هسته ای کشور به ویژه ماجرا نطنز و نقش سازمان پدافند غیر عامل در این رابطه گفت: "ما در حوادث اخیر نطنز با بررسی و آسیب شناسی دو حادثه، اشکالاتی را به دست آوردیم. یکی از آنها این بود که یک ناهماهنگی بین لایه‌های تولیدکننده امنیت در این فضاها به‌وجود آمده بود که آن را گزارش کردیم و به دنبال گزارش ما، طرحی در شورای عالی امنیت ملی مطرح و به تصویب رسید."
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور از تشکیل فرماندهی واحد دفاعی- امنیتی هسته‌ای خبرداده است. 

غلامرضا جلالی با اشاره درباره مسائل امنیتی پیش در صنعت هسته ای کشور به ویژه ماجرا نطنز و نقش سازمان پدافند غیر عامل در این رابطه گفت: "ما در حوادث اخیر نطنز با بررسی و آسیب شناسی دو حادثه، اشکالاتی را به دست آوردیم. یکی از آنها این بود که یک ناهماهنگی بین لایه‌های تولیدکننده امنیت در این فضاها به‌وجود آمده بود که آن را گزارش کردیم و به دنبال گزارش ما، طرحی در شورای عالی امنیت ملی مطرح و به تصویب رسید."

او افزود: «چندی پیش تشکیل فرماندهی واحد دفاعی- امنیتی هسته‌ای به تصویب رسید و در جلسات آینده جزئیات آن نهایی خواهد شد. در واقع آن ضعف هم براساس گزارشات و پیگیری‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور مشخص و اقدامات لازم برای برطرف کردن آن به نتیجه رسید که ان‌شالله با تشکیل این فرماندهی، ضعف‌های گذشته کاملاً برطرف و مجموعه کاملاً آسیب ناپذیر خواهد شد.»

سردار جلالی همچنین تاکید کرد که سایت هسته ای فردو مشکل امنیتی ندارد و گفت: "فردو در واقع یک رویکرد پدافند غیرعاملی بود و امروز هم به عنوان یک نقطه قوت در حوزه هسته‌ای مطرح شده است."

او تاکید کرد: «در مذاکرات هسته‌ای دشمنان به ما اصرار می‌کنند که در فردو چرخه غنی سازی نباشد چرا؟ چون آسیب ناپذیر و بسیار امن است. ولی موضوع تولید امنیت، یک بسته کامل است؛ مثلاً اگر در حوزه نفوذ و حفاظت که اغلب مسئولیت آن با بخش‌های دیگر است دقت نشود و یک آدم ضعیف پیدا شود همین باعث نفوذ و آسیب می‌شود.» 

در دو سال اخیر دو انفجار در سایت هسته ای نطنز آسیب جدی به تاسیسات هسته ای ایران زد. بررسی های امنیتی نشان می دهد ردپای خرابکاری رژیم اسرائیل در این انفجارها دیده می شود. 

تأسیسات هسته‌ای شهید علیمحمدی فُردو، یکی از تاسیسات هسته‌ای ایران است که به منظور غنی‌سازی اورانیوم در عمق ۹۰ متری صخره‌های سنگی در فُردو، در کیلومتر ۲۵ مسیر آزادراه قم_تهران ساخته شده‌است.

فردو پس از نطنز ساخته شد و برخی ناظران می گویند تجربه نطنز باعث شد به خازر مسائل امنیتی فردو را در دل کوه بسازند. 

 

نظرات بینندگان