arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۹۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۱ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۰

محسن هاشمی: در شرایط مشابهی با دوم خرداد ۷۶ قرار داریم

ربع قرن از دوم خرداد ۱۳۷۶و چهار دهه از سوم خرداد سال ۱۳۶۱، سپری شده است و اکثریت جامعه، بویژه نسل جوان خاطرات روشنی از این مناسبتهای مهم در ذهن ندارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محسن هاشمی، رئیس شوراي شهر تهران گفت: در شرایط مشابهی با دوم خرداد ۷۶ قرار داریم، حاکمیت به مردم امید بدهد

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: ربع قرن از دوم خرداد ۱۳۷۶و چهار دهه از سوم خرداد سال ۱۳۶۱، سپری شده است و اکثریت جامعه، بویژه نسل جوان خاطرات روشنی از این مناسبتهای مهم در ذهن ندارند.

دوم خرداد، برای نظام جمهوری اسلامی، یک تولد دوباره بود، پیش از دوم خرداد، جریانات سیاسی وحاکمیت نسبت به انتخاب دولت ها، پیش بینی های روشنی داشتند و در انتخابات ریاست جمهوری، اتفاق غیرمنتظره ای رخ نمی داد اما در دوم خرداد برای نخستین بار، کاندیدایی که از حمایت رسانه ملی ونهادهای حاکمیتی برخوردار بود، به موفقیت نرسید و شاید یکی از علل مهم این انتخاب مردم، احساس عمومی از قبل برنده بودن یک کاندیدا در جامعه بود.

در دوم خرداد، جامعه با همه عواطف وپیچیدگیهایش، خود را نشان داد و بکار بردن تعبیر حماسه دوم خرداد از سوی رهبرانقلاب، نشان داد که تا چه میزان این حضور ومشارکت عمومی در تقویت انقلاب و مردمسالاری دینی نقش ایفا کرد.

نکته مهم در دوم خرداد، اعتماد آحاد جامعه به صندوقهای رای بود ونقش خطبه تاریخی آیت الله هاشمی رفسنجانی یک هفته قبل از دوم خرداد در حفظ این اعتماد را نباید نادیده گرفت.

امروز در فاصله ۴ هفته تا انتخابات ریاست جمهوری، با فضای سردی مواجه هستیم و نظرسنجی های رسمی نشان از مشارکت حدود ۴۰ درصدی جامعه در انتخابات ریاست جمهوری فعلی می دهد که امیدواریم تا زمان رای گیری این مشارکت بالاتر برود.

اگر در دوم خرداد، تردید به سلامت صندوقهای رای، مانع مشارکت بود، امروز ناامیدی بخشی ازجامعه نسبت به موثر بودن صندوقهای رای برای حل مشکلاتشان، موجب سرخوردگی و رکود فضای کشور در آستانه انتخابات شده است.

جامعه بایست احساس کند که پیام رای اکثریت در همه حوزه ها وابعاد عملکرد حاکمیت شنیده می شود و می توان از طریق صندوقهای رای، بر سیاستگذاری کلان ومشکلات داخلی وخارجی ایران تاثیرگذاری نمود، مهمترین عامل مشارکت عمومی در انتخابات همین احساس اعتماد وامیدواری مردم است که وظیفه دستگاههای مسئول بویژه شورای نگهبان، رسانه ملی و وزارت کشور در این حیطه بسیار خطیر است.

درآستانه سوم خرداد قرار داریم، سوم خرداد میراث پدرانی است که همراه فرزندان خود، حماسه دوم خرداد را آفریدند ونباید در افکار عمومی سوم خرداد را در برابر دوم خرداد قرار داد.

سوم خرداد، حاصل وحدت ویکپارچگی رهبر و جامعه، ارتش وسپاه، سیاست واقتصاد برای صیانت از ایران بود و امروز که فقر، آسیبهای اجتماعی، بیکاری، تورم وتحریم ایران را تهدید می کند برای عبور از این تهدیدات باردیگر به نیازمند همگرایی و هم افزایی در جهت ترمیم آسیبها و شکاف های بوجود آمده در اعتماد عمومی یا تعامل جامعه وحاکمیت هستیم.

لازم است نسبت به برخورد ناشایستی که با یکی از خبرنگاران حوزه شهری صورت گرفت و منجر به آسیب دیدن ایشان شد، تذکر دهم، متاسفانه تاکنون شاهد پاسخگویی مناسب و برخورد با ماموران مقصر در این موضوع نبوده ایم.

نظرات بینندگان