همشهری: و ناگهان برق قطع میشود! این حکایت چند روز اخیر مردم ایران شده و آنها باردیگر شاهد خاموشیهای اعلام نشده هستند و حتی روز گذشته هم که شرکت توزیع برق استان تهران، نخستین جدول خاموشیهای خود را منتشر کرد، بسیاری شوکه شدند چرا که قطع برق آنها با جدول همخوانی نداشت.
خیلیها عصبانی شدند، بسیاری گرفتار ماندند، مشاغل دورکار، راه ارتباط آنلاینشان را از دست دادند، دانشآموزان در وسط درس و امتحان آنلاین، آفلاین شدند و آنها که بیمار بهویژه بیمار کرونایی داشتند، نگران از سلامت اعضای خانواده خود دعا میکردند که زودتر برق وصل شود. دیروز روزی عجیب بود و عجیبتر اینکه در این گرمای هوا و زندگی آنلاین مختل شده مردم، تعدادی از همین مردم تاجران خاموش برق هم شدهاند و همچنان مشغول استخراج رمزارز هستند. آیا خاموشیها در تابستان امسال ادامه دارد؟ خرداد پر از حادثه برق نشانه چیست و چه اتفاقی در حال رخدادن است؟ ابوذر صالحی سخنگوی توانیر و مدیر روابطعمومی این شرکت به پرسشها پاسخ میدهد.
سرانجام جدول خاموشیها منتشر شد اما در روز نخست خیلیها را به دردسر انداخت چراکه قطع برق براساس جدول منتشر شده نبود. چرا؟
درست است. البته تأکید میکنم که انتشار جدول خاموشیها لزوما بهمعنای قطع برق نیست و به هر میزان که مردم همکاری کنند و مصرف خودشان را پایین بیاورند، شاهد قطع کمتر برق خواهیم بود. به تمامی شرکتهای توزیع برق در سراسر کشور ابلاغ شده که اطلاعرسانی شفاف داشته باشند که این کار نیازمند بررسی دقیق و درنظرگرفتن مولفههای زیادی است. واقعیت این است که بخشی از خاموشی روزهای اخیر بهصورت پراکنده بوده و مدیریتپذیر نبود چرا که ما با حوادث برقی مواجه شدیم که در اوج مصرف بار رخ داده است. البته تلاش میکنیم در روزهای آینده خاموشیها کمتر شود و یا اینکه از قبل اعلام شده باشد و درصورتی که مصرف برق خانگی و تجاری 10درصد کاهش یابد، حتما شاهد پایداری روند عرضه برق خواهیم بود.
بهصورت شفاف مردم از چه طریقی میتوانند در جریان جزئیات احتمالی جدول خاموشیها قرار گیرند.
بهترین گزینه مراجعه به سامانه و اپلیکیشن «برق من» است و در تهران بزرگ هم شرکت توزیع برق استان تهران موظف شده تا از طریق پیامک به مشترکان اطلاعرسانی داشته باشند.
اما خیلی زودتر از فصل تابستان خاموشیها کلید خورد، آیا قرار است تا پایان تابستان ما شاهد خاموشیها باشیم؟
تابستان بسیار سختی را در پیشرو داریم و بهطور مشخص بهدلیل کمبارشی در سال آبی 1400-1399ما شاهد این هستیم که بالغ بر 3500مگاوات از برق تولیدی نیروگاههای برقابی از مدار خارج شدهاند و عملا تولید برق در این نیروگاهها صورت نمیگیرد. پدیده عجیب دیگر رشد مصرف بیسابقه برق توسط استخراجکنندگان غیرمجاز در خانهها، شهرکها و ناحیههای صنعتی و بخشهای کشاورزی است که نقش تاجران خاموش برق را بر عهدهگرفته و هماکنون میزان مصرف برق آنها به 2000مگاوات هم رسیده است. به همین دلیل است که ما با خارج شدن 3500مگاوات برق تولیدی نیروگاههای برقابی از مدار و مصرف غیرمجاز 2000مگاواتی استخراج غیرمجاز رمزارز مواجه شدهایم و علاوه بر این بهدلیل دمای هوا، امسال زودتر از سالهای قبل شاهد رشد مصرف برق جهت مصارف سرمایشی هستیم. علاوه بر اینها اضافه کنید رشد مصرف برق چاههای آب کشاورزی را که باعث شده بین عرضه و تقاضای برق شکاف رخ دهد و نتیجه آن همین خاموشیهاست.
برنامه توانیر برای کنترل این وضعیت و کاهش میزان خاموشیها چیست؟
ما نیازمند همراهی و همکاری مصرفکنندگان بهویژه مشترکان برق خانگی و تجاری و اداری هستیم، البته برنامه مدیریت بار را هم اجرا کردهایم بهنحوی که اگر کشاورزان چاههای خود را در ساعت 13تا 17روشن نگه ندارند، برق مصرفی آنها در ساعت دیگر شبانهروز رایگان خواهد بود. همین مشوق را برای صنایع و بنگاههای تولیدی درنظر گرفتهایم تا روز کاری و یا شیفت کاری خود را با روز تعطیل یا شیفتهای کمبار از حیث مصرف برق جابهجا کنند که برای آنها هم مشوقهای مالی بسیار خوبی درنظر گرفتهایم. بازهم تأکید میکنم که شرط عبور کم دردسر از پیک مصرف برق در تابستان 1400به رفتار مردم بستگی دارد. اگر هر مشترک در سراسر ایران فقط یک لامپ کمتر روشن کند، میزان مصرف برق به میزان 1000مگاوات کاهش مییابد. الان حدود 33درصد مشترکان برق کشور خانگی و 7درصد هم مشترکان تجاری هستند و اینها هستند که میتوانند به ما کمک کنند تا کمتر شاهد قطع برق باشیم.
پیشبینی میشود در تابستان به چه میزان با کمبود برق مواجه شویم؟
برآورد میشود با کمبود 7هزار مگاواتی مواجه شویم و اگر مردم بتوانند مصرف کمتری داشته باشند، خاموشیها کمتر خواهد شد و صنعت برق کشور تمام تلاش خود را بهکار گرفته تا تولید و عرضه برق را افزایش دهد تا در روزهای آینده خاموشی نداشته باشیم اما شرط آن همکاری دوطرفه مشترکان با وزارت نیرو است.
اما در روز گذشته قطع برق و خاموشیها خیلیها را به دردسر انداخت و انتظار میرود که توانیر دقیقتر و حسابشدهتر عمل کند. خانوادهها نگران تحصیل و امتحانات آنلاین فرزندان خود هستند، خیلیها نگران بیماران کرونایی خود هستند و رفتوآمدها مختل شده، آیا در انتشار جدول خاموشیها این دغدغههای مردم را درنظر گرفتهاید؟
تأکید صریح به شرکتهای توزیع برق شده تا خاموشیها قابل برنامهریزی باشد و بهگونهای این کار صورت گیرد که تنش مردم کاهش یابد. ما هم نیازهای لحظهای و دغدغههای مردم را درک میکنیم، چراکه قطع برق خیلیها را دچار دردسر میسازد و نگرانی ایجاد میکند به همین دلیل این تکلیف به شرکتهای توزیع داده شده تا اطلاعرسانی خود را بیشتر کنند و مردم بدانند وضعیت خاموشیهای احتمالی چگونه خواهد بود اما با حوادث برق و خاموشیهای پراکنده و برنامهریزی نشده مواجه هستیم.
چرا حوادث برق زیاد شده است؟
دلیل عمده آن رشد مصرف استخراج غیرمجاز رمزارزها بهویژه در خانههاست. از قبل هم اعلام کردهایم که اینها حادثهساز هستند و مصرف غیرمتعارف برق به تاسیسات آسیب میزند و همین مسئله نارضایتی مردم را به همراه دارد. یکی از کارهایی که انتظار میرود مردم همکاری کنند، اعلام و معرفی واحدهای غیرمجاز رمزارز به شرکتهای توزیع برق است و حتی 20میلیون تومان هم پاداش درنظر گرفتهایم. البته کسانی که این اطلاعات را بدهند، اطلاعات آنها محرمانه باقی میماند و تمامی تجهیزات مرتبط با استخراج غیرمجاز رمزارزها جمعآوری و پرونده متخلفان به مراجع قضایی ارسال خواهدشد.
قطع برق به بسیاری از تجهیزات و وسایل برقی مردم آسیب میزند، سال گذشته بیمه حوادث برق با شرکت بیمه کوثر بود اما امسال هنوز شرکت بیمهگذار تعیین نشده است. مردم چگونه میتوانند خسارت بگیرند؟
درست است، بهاحتمال زیاد شرکت بیمهگر در سال جدید بیمه دی خواهد بود و نگرانی بابت انتخاب شرکت بیمهگر وجود ندارد و شرکت توانیر تمامی مشترکان خود را در برابر حوادث برق بیمه کرده و هرگونه خسارت ناشی از نوسان یا قطع برق براساس قوانین و مقررات پرداخت خواهد شد. هیچ نیازی هم به مراجعه حضوری نیست و از طریق سامانه بیمه حوادث مشترکین خانگی و تجاری به نشانی https://bime.tavanir.org.ir/ میتوان نسبت به ثبت خسارت و پیگیریهای بعدی اقدام کرد و کل فرایند بهصورت آنلاین انجام خواهد شد.