arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۹۵۰۱
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۲ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۰

وزارت نیرو: تولید برق نیروگاه‌های حرارتی تا پایان هفته ۳.۵ هزار مگاوات افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با بیان اینکه کاهش ۳۵ درصدی میزان بارش‌ها تولید نیروگاه‌های برق‌آبی را به شدت محدود کرده است، گفت: تلاش می‌شود تا پایان این هفته ۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات از تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی باقی‌مانده به پایان برسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: مدیرعامل شرکت برق حرارتی با بیان اینکه کاهش ۳۵ درصدی میزان بارش‌ها تولید نیروگاه‌های برق‌آبی را به شدت محدود کرده است، گفت: تلاش می‌شود تا پایان این هفته ۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات از تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی باقی‌مانده به پایان برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، "محسن طرزطلب" در نشست کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه در پیک تابستان امسال حدود ۱۰ هزار مگاوات کسری تولید برق وجود خواهد داشت، افزود: سال گذشته به دلیل مشکلات مرتبط به تامین گاز نیروگاه‌ها نتوانستیم تعمیرات واحدهای تولید برق حرارتی را در موعد مقرر آغاز کرده و به ناچار واحدهای بخاری استفاده کننده سوخت مایع در مدار تولید نگه داشته شد.

‌وی با تاکید بر اینکه سال گذشته ۱۴ میلیارد مترمکعب سوخت معادل گازوئیل و مازوت در نیروگاه‌ها استفاده شد، ادامه داد: تاخیر در شروع تعمیرات و تعویض آن‌ها موجب شده که به ناچار ۱۰ هزار مگاوات از برنامه تعمیرات نیروگاه‌ها را به تعویق انداخته و به شهریورماه امسال موکول شود.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: با وجود وقفه ایجاد شده تلاش شد تا از اواسط اسفندماه تا نیمه خرداد امسال تعمیرات واحدهای باقی‌مانده به پایان برسدکه فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال افزایش بی‌سابقه میانگین دمای کل کشور نسبت به سال گذشته مجددا برنامه‌ریزی تعمیرات نیروگاه‌ها را دچار اختلال کرد و به ناچار این واحدها را در مدار تولید نگه داشته‌شد.

طرزطلب با تاکید بر اینکه کاهش ۳۵ درصدی میزان بارش‌ها تولید نیروگاه‌های برق‌آبی را به شدت محدود کرده است، ادامه داد: تلاش می شود تا پایان این هفته سه هزار و ۵۰۰ مگاوات از تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی باقی‌مانده به پایان برسد و سایر نیروگاه‌ها که به دلایلی خارج از شبکه هستند مجددا وارد مدار شده و کمک‌کننده شبکه سراسری برق کشور باشند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اغلب نیروگاه‌هایی که در اختیار بخش دولتی است جزو نیروگاه‌های فرسوده و قدیمی هستند و هر لحظه ممکن است وقوع یک اتفاق غیرمنتظره فنی برخی از این واحدها را از مدار تولید خارج کند؛ با این وجود همکاران ما به صورت شبانه‌روزی در تلاشند تا برق پایداری را برای پیک تابستان امسال فراهم کنند.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی ادامه داد: امسال در تلاش بودیم که با همکاری وزارت نفت نیروگاه‌های این مجموعه همانند غرب کارون و ایران ال‌ان‌جی طی تابستان در اختیار شبکه سراسری برق کشور قرار بگیرد. سال گذشته این دو نیروگاه در اختیار شبکه سراسری قرار گرفته بود، اما امسال اعلام شده که امکان اختصاص ۲۰۰ مگاوات از ظرفیت نیروگاه غرب کارون به شبکه وجود دارد و سه واحد گازی نیروگاه ال‌ان‌جی نیز رزرو مجموعه پارس جنوبی خواهد بود تا در صورت بروز مشکل بتوانند از این واحدها استفاده کنند؛ با این حال تلاش می شود با کسب رضایت وزارت نفت بتوان این واحدها را در فصل تابستان برای شبکه سراسری برق کشور مورد استفاده قرار داد.

طرزطلب به مشکل آب نیروگاه اصفهان اشاره کرد و گفت: بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته بایستی در این نیروگاه پساب مورد استفاده قرار بگیرد؛ از این رو تصفیه‌خانه این مجموعه تکمیل شده و آماده بهره‌برداری است ولی تاکنون پساب مورد نیاز در اختیار نیروگاه قرار نگرفته است، بنابراین تلاش می شود طی خردادماه خط لوله‌ پساب این نیروگاه را با همکاری مجموعه آبفا به پایان برسانیم تا این پروژه با ظرفیت ۱۵۰ لیتر بر ثانیه امکان تامین آب بیشتری را برای نیروگاه فراهم کند.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی اضافه کرد: در حال حاضر نیروگاه اصفهان با یک‌سوم ظرفیت در مدار تولید است و حدود ۵۰۰ مگاوات آن به دلیل کسری آب از مدار خارج شده که امیدواریم بخشی از این ظرفیت تا انتهای خردادماه به مدار تولید بازگردد.

شهریورپارسال معاون برنامه ریزی شرکت تولید نیروی برق حرارتی ایران گفت: ظرفیت نیروگاه های برق حرارتی از مرز ۶۸ هزار مگاوات گذشت.

حمیدرضا عظیمی افزود: حدود ۱۳ هزار مگاوات در زمان فعالیت دولت تدبیر و امید به ظرفیت نیروگاه های برق حرارتی کشور افزوده شده است.

نظرات بینندگان