تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۴ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱

برترين تصاوير نجومي؛ تک شاخ اسرار آميز و مرداب آبي

مجله نشنال جئوگرافيک اين هفته با ارائه تصاويري از فرود سايوز در قزاقستان، مرداب آبي،  درخشش سحابي شکارچي و تک شاخ اسرار آميز به ارائه بهترين تصاوير نجومي پرداخته است.NGC 2359 يا کلاهخود ثور، سحابي است که در صور فلکي کلب اکبر مشاهده شده است. اين سحابي کيهاني از غبار و گاز، شبيه سکان بالداري است که بال هاي آن را تشعشع ستاره هاي حجيم داخلي تشکيل داده است.

فرود در گرد و غبار:تصوير بعدي تصوير هوايي سايوز TMA-22 است که روز ۲۷ آوريل در يک زمين دور افتاده در قزاقستان فرود آمد.اين فضاپيماي روسي که از ايستگاه بين المللي فضايي به زمين بازمي گشت، با ۳ سرنشين که پس از ۶ماه به زمين بازگشته بودند، در قزاقستان به زمين نشست.

درخشش شکارچي:درخشش نارنجي رنگ از گرماي ضعيفي که از يک رشته سحابي هاي غباري ايجاد مي شود نشان دهنده محلي است که ستاره ها اطراف کمربندي سحابي شکارچي شکل مي گيرند که در تصوير جديد منتشر شده از سوي رصدگر اروپاي جنوبي به چشم مي رسد.اين تصوير که از سوي تلسکوپ آتاساما پث فايندر در شيلي گرفته شده، با استفاده از طول موج هاي کمتر از ميلي متر درخشش را در مقابل تاريکي به تصوير کشيده است. اين تصاوير سپس در مقابل يک نور شديد گذاشته شد تا محل قرار گيري سحابي هاي غباري در آسمان مشخص شود.

جنوب آفتابي:آسمان صاف و آفتابي و دره هاي يخي به وضوح در تصوير ماهواره اي تازه منتشر شده از شبه جزيره قطب جنوب مشاهده مي شود. ماهواره ترا ناسا اين تصوير را اواخر ماه آوريل، که دماي هوا به بالاتر از حد يخ زدن مي رسد، گرفته است. براساس اعلام ناسا، شرايط نسبتا گرم آب و هوايي توسط بادهايي که از آن ها با نام چينوک يادمي کنند، به اين دره هاي يخي منتقل مي شود.

مرداب آبي:  براي رصدگران نيمکره شمالي، سحابي مرداب يا NGC 6523 يکي از شاخصه هاي آسمان تابستان است.اگرچه سحابي مرداب از بيشتر نقاط نيمکره جنوبي در ارتفاعات بلندي نيست، اما رصدگر سرو تولولو آمريکايي در شيلي توانست اين تصوير را از اين سحابي پيچ در پيچ تشکيل شده از غبار و گاز بگيرد.اين تصوير دربرگيرنده 20 ساعت اطلاعات است که در طول چندين روز گردآوري شده است و نشان مي دهد که اين سحابي قرمز رنگ اندکي آبي تر از هميشه است که اين امر به زاويه ديد تلسکوپ نسبت داده شده است.

تک شاخ اسرار آميز:اين ابر ميان ستاره اي که Monoceros R2 نام دارد از گاز و غبار تشکيل شده است و در اين تصوير تازه منتشر شده در نتيجه فراواني هيدروژن يونيزه شده به رنگ قرمز مشاهده مي شود. اين تصوير با استفاده از اطلاعات رصدگر سرو تولولو در شيلي گرفته شده است.اگرچه اين سحابي نزديک سحابي شکارچي، منطقه تولد سياره قرار دارد اما مانند همسايه خود چندان در شکل گيري ستاره ها فعال نيست و ستاره شناسان هنوز علت آن را نمي دانند.