arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۹۶۷۵
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۱ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۰

علت درد ساق پا هنگام خواب چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گرفتگی عضلات معمولا در ناحیه ساق پا و یا کف پا اتفاق می افتد اما گاهی اوقات ممکن است زانو های افراد را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این درد تا حدی شدید است که فرد را از خواب بیدار کرده و ممکن است در عضلات مورد نظر حس سفت بودن به وجود بیاید. این گرفتگی های عضلانی ممکن است بین چند دقیقه تا یک شب کامل به طول بیانجامند. اگر از چنین گرفتگی های عضلانی در پا رنج می برید در ادامه توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرده ایم. در ادامه لیستی از علل درد ساق پا هنگام خواب را با هم مرور می کنیم.

علت درد ساق پا هنگام خواب چیست؟

۱- بی آبی بدن

درد پای شبانه شما ممکن است در اثر کم آبی بدن رخ دهد. دلیل این موضوع نیز آن است که کم آبی منجر به بر هم خوردن تعادل الکترولیت در خون شده و گرفتگی عضلات گریبان گیر فرد می شود. بنابراین دفعه بعدی که در طول شب به خاطر درد و گرفتگی عضله پا از خواب بیدار شدید حتما کمی آب بنوشید.

۲- کمبود مواد مغذی

در بسیاری از موارد، کمبود مواد مغذی در بدن عامل اصلی بروز گرفتگی عضلات و درد پا در شب به حساب می آید. جهت اندازه گیری سطح کلسیم، منیزیم و پتاسیم آزمایشاتی وجود دارد که وجود هرگونه عدم تعادل در این زمینه را نشان می دهند.

۳- تمرینات ورزشی سنگین

علت درد ساق پا هنگام خواب چیست؟

روز سخت و پر کار پا ممکن است منجر به بروز گرفتگی عضلانی در این ناحیه شود و این مورد نیز معمولا در شب خود را نشان می دهد. طبق گفته نویسندگان یک تحقیق در یک ژورنال تحقیقاتی استفاده بیش از حد از عضلات و خستگی منجر به گرفتگی می شود.

۴- ایستادن طولانی مدت در طول روز

اگر بخش زیادی از روز خود را ایستاده اید، احتمال بروز درد پا در شب بالا خواهد بود. یکی از دلایل این موضوع نیز آن است که وقتی ایستاده باشید، خون و آب در ناحیه پایین بدن تجمیع می شوند و در نتیجه شاهد عدم تعادل مایعات و گرفتگی عضله در شب ها خواهید شد.

۵- بالا رفتن سن

اگر به پنجاه سالگی رسیده اید و به شکل مکرر درد در پای خود احساس می کنید، شاید علت اصلی بروز درد و گرفتگی عضلات پای شما همین بالا رفتن سن باشد. با بالا رفتن سن، افراد نورون های حرکتی خود را از دست می دهند و در نتیجه گرفتگی عضلات در شب رخ می دهد.

۶- شرایط بدنی و بیماری ها

برخی بیماری های خاص نظیر آرتروز، دیابت، فشار خون بالا و حتی افسردگی منجر به بروز مشکل گرفتگی عضلات پا می شوند. تحقیقات نشان می دهند که این موارد ممکن است در کارکرد رشته های عصبی بدن تداخل ایجاد کرده و منجر به بروز درد پا در افراد شوند.

۷- بارداری

علت درد ساق پا هنگام خواب چیست؟

اگر باردار هستید، این احتمال وجود دارد که ایجاد تغییرات در گردش خون بدن شما و بالا رفتن وزن منجر به بروز گرفتگی عضلات در پا و در نتیجه درد ساق پا شوند. طبق گفته اتحادیه بارداری ایالات متحده آمریکا، وجود فشار از سمت جنین در حال رشد به رشته های عصبی بدن بانوان می تواند یکی از عوامل بروز درد و گرفتگی عضلات پا باشد.

۸- سندروم پای بی قرار

سندروم پای بی قرار مشکلی است که در آن فرد تمایل زیادی به تکان دادن پاهای خود دارد. همچنین علائمی همچون وجود حس ناخوشایند در پاها در حین استراحت و خواب (به عنوان مثال سوزش، درد و مور مور شدن در حین استراحت) در سندروم پای بی قرار وجود دارند. این بیماری منجر به بروز درد پا و گرفتگی عضلات نیز می شود.

9- استرس بیش از حد

دردی که هنگام صبح پس از بیدار شدن از خواب احساس می کنید اغلب با میزان استرسی که روز قبل بر پاهای خود وارد کرده اید، مرتبط است.

10- رگ های واریسی

درد ساق پا در شب یکی از علائم رگ های واریسی است. فشار زیاد در پا به خاطر دریچه های دارای نشتی و یا دیواره رگ های پا منجر به بروز درد و حس سنگینی در پاها می شود. این علائم معمولا در شب بعد از روزهای پر کار و ایستاده تشدید می شوند.

11- ترومبوز وریدی عمقی (دی وی تی)

ترومبوز وریدی عمقی یا همان DVT یک لخته خون است که در رگ های بدن شکل می گیرد. بیشتر این لخته های خونی رگ ها در ناحیه پایین پا یا ران افراد به وجود می آیند و می‌تواند منجر به درد ساق پا هنگام خواب شود. اگر رگ ورم کند به این مشکل ترومبوفلبیت می گویند. ترومبوز وریدی عمقی می تواند آزاد شده و در بدن حرکت کند. در چنین شرایطی احتمال بروز یک مشکل جدی در ریه  به نام آمبولی ریوی وجود دارد.

اگر دچار گرفتگی درد ساق پا هستید مخصوصا با درد شدید و یا سابقه وجود بیماری های عروقی در خانواده شما وجود دارد، برای گرفتن نوبت از کلینیک لیزر واریس و یا مشاوره با دکتر فریبا هندسی متخصص واریس پا روی (https://drhendesi.com/1257) کلیک کنید.

 

نظرات بینندگان