arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۹۶۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۰

مجلس در یک روز دو کارت زرد به وزیر علوم داد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های وزیر علوم قانع نشدند و به او ۲ کارت زرد دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های وزیر علوم قانع نشدند و به او ۲ کارت زرد دادند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه 4 خرداد) قوه مقننه بررسی سوال روح‌الله عباسپور نماینده بوئین زهرا از وزیر علوم درباره اینکه چرا مواد 64، 65 و 66 برنامه ششم توسعه مربوط به وزارت علوم اجرایی نشده است؟ چرا به بهانه اجرای طرح آمایش سرزمین، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی واقع در غیر از مراکز استان‌ها تضییع و ناکارآمد شده به طوری که موجب کاهش دانشجو و افت فعالیت‌های علمی و تحصیلی شده است؟ در دستور کار داشتند.

بعد از توضیحات وزیر علوم، عباسپور گفت: با این افتضاحی که در شهرستان‌ها به وجود آمده است اگر اعلام کنم که از پاسخ‌های وزیر قانع شده‌ام هیچ جوابی برای ملت ایران و مردم خود در حوزه انتخابیه‌ام ندارم، لذا قانع نشده‌ام.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم خطاب به وزیر علوم اظهار داشت: من به صورت کتبی و شفاهی به شما گفتم که باید برای ساماندهی مراکز آموزش عالی با مجلس شورای اسلامی هماهنگی صورت می‌گرفت که این اتفاق رخ نداد و نمایندگان اعتراض دارند.

در نهایت پاسخ‌های وزیر علوم به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد و نمایندگان با 52 رای موافق، 153 رای مخالف و 14 رای ممتنع از 253 نماینده حاضر اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند.

*کارت زرد دوم مجلس به "غلامی" در یک روز

در ادامه و در در جریان بررسی سوال سید مصطفی آقامیرسلیم و 9 نفر از نمایندگان از منصور غلامی وزیر علوم و تحقیقات درخصوص اینکه از سرمایه عظیم علمی متشکل از هشتاد هزار عضو هیات علمی و بیش از سه و نیم میلیون دانشجو، چگونه برای ارایه پیشنهاد چاره جویی مشکلات کشور استفاده شده و چه دستاورد ملموسی برای جامعه داشته است از توضیحات وزیر با 75 رأی موافق127 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع از مجموع249 نماینده حاضر در صحن قانع نشدند و به وی کارت زرد دادند.

*به دنبال حفظ دانشجویان نخبه در داخل کشور هستیم

منصور غلامی وزیر علوم در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه 4 خرداد ) قوه مقننه و در پاسخ به سوال روح‌الله عباسپور نماینده بوئین زهرا درباره‌ی علت اجرایی نشدن مواد 64، 65 و 66 قانون برنامه ششم و تضعیف دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی واقع در غیر از مراکز استان‌ها به بهانه اجرای طرح آمایش سرزمین، گفت:یکی از احکام قانون برنامه مربوط به دانشگاه پیام نور بود که در توسعه ارتباطات بین‌المللی، واحدهای برون مرزی و تبدیل شدن به هاب منطقه‌ای فعالیت‌های گسترده‌ای صورت گرفت. ارتباطات بین‌المللی در حوزه آموزش‌های الکترونیک با دانشگاه‌های داخل از جمله دانشگاه‌های بزرگ شکل گرفت و در زمان کرونا هم گسترش پیدا کرد.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از دروس و واحدهای درسی در دانشگاه پیام نور به صورت غیرحضوری و حتی قبل از شیوع ویروس کرونا ارائه شد و بسیاری هم فارغ‌التحصیل شدند. در زمینه‌ی همکاری با دانشگاه‌های خارج از کشور، دانشگاه‌های پیام نور ارتباطاتی با دانشگاه‌هایی از استرالیا و کانادا و در آسیا دانشگاه‌های پاکستان و هند داشته، یکی از واحدهای فعال پیام نور در افغانستان است که بیش از 900 دانشجو دارد تحصیل بیش از 1000 دانشجوی غیرایرانی در 56 نمایندگی دانشگاه در 43 محل در خارج از کشور بر مبنای آموزش‌های الکترونیک از دستاوردهای اجرای برنامه ششم توسعه در دانشگاه پیام نور است.

وزیر علوم با بیان این‌که دوره‌های مشترکی با دانشگاه‌های دیگر تنظیم شده اضافه کرد: دوره‌های کوتاه مدت همکاری مشترک انجام شده است، علی‌رغم محدودیت‌ها مراکز پیام نور ساماندهی پیدا کرده و توفیقات خوبی به دست آورده است. درباره دانشگاه فرهنگیان هم موضوع منفک شدن از آموزش و پرورش مطرح بود که مسائل اداری زیادی را به همراه داشت که همه با زحمات همکاران ما صورت گرفت و توجه بسیاری برای پرورش دانشجویان در حوزه‌های آموزش‌های مهارتی انجام شد. درباره بازنگری آیین‌نامه تحصیلی مربوط به قانون برنامه ششم توسعه با همکاری آموزش و پرورش و سازمان پرورش استعدادهای درخشان فعالیت‌های نخبگان به خوبی ادامه دارد آیین‌نامه مورد بازنگری قرار گرفته، در حوزه پذیرش دانشجو همه دانشگاه‌ها براساس این آیین‌نامه عمل می‌کنند. این کار به صورت مستمر با پوشش وسیع انجام می‌شود.

وی کمک به جذب فارغ‌التحصیلان نخبه را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد و گفت: تلاش بر حفظ دانشجویان نخبه در داخل کشور است همچنین برای تکریم نخبگان و پیشکسوتان هر ساله چند جشنواره برگزار می‌شود.

غلامی همچنین اظهار کرد: در بحث ایجاد واحدهای دانشگاهی مشترک با کشورهای دیگر در حوزه فنی و حرفه‌ای و جامع علمی – کاربردی به دلایل مختلفی از جمله شرایط خاص داخلی خودشان برای گذار از یک مرحله‌ی پذیرش و برنامه آموزش و پرورش برای فارغ‌التحصیلی دبیرستانی‌ها فرصت پرداختن به این موضوع صورت نگرفت اما در سایر زیرمجموعه‌ها از جمله جامعه‌المصطفی واحدهای برون مرزی وجود دارد.

وزیر علوم با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای بروزرسانی تجهیزات و امکانات دانشگاه فنی و حرفه‌ای اضافه کرد: اعتباراتی برای این کار اختصاص یافت که از جمله آن در سال 1399، 212 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات آزمایشگاهی، 150 ماشین و سیستم‌های جدید داده شد از ظرفیت خیرین برای حمایت از تجهیزات آزمایشگاهی، فنی حرفه‌ای استفاده شد. برای توسعه فعالیت‌های آموزشی مهارتی در سال 1399 تاکنون به 9 آموزشکده جدید مجوز داده شد و همزمان تعدادی از مراکز شهرستان‌ها مجوز جدید برای توسعه فضاهای موجود گرفتند. 23 رشته جدید ایجاد و 152 رشته محل جدید در مقاطع کاردانی و کارشناسی شکل گرفته است. پیش بینی می‌شود که دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای مورد حمایت‌های ویژه قرار گرفت.

وی با بیان این‌که 180 مرکز نوآوری در کنار دانشگاه جامع علمی – کاربردی ایجاد شد، تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی _ کاربردی به دلیل دو عامل نتوانست به افزایش ظرفیت برسد. یکی اجرای برنامه 6-3-3 آموزش و پرورش بود که باعث شد یکسال فارغ‌التحصیلان مهارتی به خاطر دوره پیش دانشگاهی دیگر داوطلب نشوند دومین مورد این بود که با داشتن دیپلم پیش دانشگاهی تعداد زیادی از آنها از رفتن به دوره مهارتی اجتناب کرده و داوطلب ورود به دوره نظری شدند. در نتیجه علی‌رغم وجود ظرفیت شاهد کاهش وجود دانشجو در این دانشگاه‌ها بودیم.

وزیر علوم در پایان اظهار داشت: در بحث دانشگاه‌های مهارتی ظرفیت خوبی برای پذیرش دانشجو داریم امیدواریم با تدابیر قانونی و تقویت بودجه بتوان به خوبی از این ظرفیت استفاده کرد.

نظرات بینندگان